W ostatnim czasie content marketing jest czymś o czym się mówi i co chce się implementować. Posiada wielu zwolenników i zapewne równie tylu przeciwników. Przedsiębiorcy nie decydują się na jego wprowadzenie z wielu, często nietrafionych powodów, przez co tracą na tym i oni i ich klienci. Mylnie rozumieją istotę contentu, jego formę czy też cel.
Poniżej przedstawiamy 32 najbardziej popularne mity dotyczące content marketingu. Przeczytaj je uważnie i dowiedz się czy content marketing jest rzeczywiście tym, czym myślisz.
Odrobina statystyk
Według badania przeprowadzonego przez Content Marketing Institute marketingowcy na co dzień mierzyć się muszą z pięcioma podstawowymi problemami. Są nimi:
Chociaż wszystkie z nich posiadają solidne uzasadnienie wcale nie muszą oznaczać rezygnacji z wprowadzenia strategii contentowej. Jeśli tylko odpowiednio zrozumiemy jej istotę oraz przestaniemy wierzyć we wszechobecne mity content marketingowe z pewnością będzie rozwiązaniem stworzonym dla nas.
Czym jest content marketing?
Mit #1 Content marketing to tylko pisanie artykułów
Prawda, że jednym z elementów Content Marketingu jest publikowanie artykułów, ale nie można w żadnym razie tak zawężać działań content marketingowych. Content marketing wykorzystuje wszystkie możliwe sposoby przekazywania wartościowych treści takie jak artykuły, infografiki, grafiki, video, webinaria a także wiele innych sposobów zróżnicowanych multimedialnie. Powód występowania tego mitu jest bardzo prosty, słowo Content w słownikowym tłumaczeniu na polski to dosłownie Treść, a to kojarzy się bardzo z czystym tekstem.
Mit #2 Content marketing jest osobnym działaniem marketingowym
To główny problem szczególnie w dużych organizacjach. Inicjatywy związane z marketingiem treści często stanowią osobne działania, podejmowane częściowo w ramach mediów społecznościowych, działań PR, kampanii mobilnych i wielu innych. Tak fragmentaryczne podejście do content marketingu sprawia, że treść często nie jest spójna, nie odpowiada na potrzeby klientów i nie tworzy jasnego wizerunku firmy jako eksperta. Cały marketing powinien stanowić spójną całość, tym samym content marketing nie może być oddzielony od naszych pozostałych działań.
Mit #3 Nie można zmierzyć efektywności content marketingu
Większa liczba klientów nie pojawi się zaraz po wprowadzeniu strategii content marketingowej i rozpoczęciu działań w zakresie marketingu treści, zaś wiele osób uważa zwiększenie sprzedaży za jedyny miernik efektywności marketingu. Nic bardziej błędnego. Pamiętaj, że content marketing to nie sprint, a raczej maraton. W zależności od celów jakie stawiasz przed działaniami w zakresie content marketingu, zdefiniuj wskaźniki, którymi będziesz mierzyć efekty podejmowanych działań.
Badania pokazują, że działania content marketingowe mogą skrócić cykl zakupowy klienta nawet 3-krotnie.
Jeśli zdefiniujesz jakie mierniki są dla Ciebie istotne, upewnij się, że jesteś w stanie zbierać właściwe dane. Zapewnij właściwą konfigurację powszechnie używanego narzędzia do analityki internetowej: Google Analytics, aby móc za jakiś czas zweryfikować efekty swoich działań.
Mit #4 Content marketing to po prostu tworzenie więcej treści
Błędnym jest przekonanie, że większa ilość contentu wystarczy do tego, aby wpłynąć na zwiększenie rozpoznawalności firmy i skuteczne przyciąganie klientów. Przede wszystkim musimy postawić na jakość, nie na ilość. Nikt nie będzie zapoznawał się z treścią, która nie niesie ze sobą wartości.
Na straży contentu dobrej jakości w wyszukiwarce Google stoi algorytm Panda, wprowadzony przez Google w 2011 roku i przez kolejne lata odpowiednio modyfikowany. Jego zadaniem jest ignorowanie bezwartościowej treści, pomagając w promocji firmom, które skupiają się na jakości.
Mit #5 Content marketing sprawi, że wyjawimy wszystkie nasze sekrety
Owszem, jednym z założeń content marketingu jest dzielenie się informacjami na temat naszej branży, w której chcemy uchodzić za eksperta. Nie możemy wykluczyć możliwości, że nasz klient zamiast zwrócić się do nas o pomoc będzie chciał rozwiązać swój problem sam. Jednak nie takiego klienta powinniśmy chcieć pozyskać. Dzielenie się wartościowymi informacjami nie sprawi, że każdy po przeczytaniu naszych artykułów stanie się w danej branży ekspertem. My za to pokażemy, że na tym co robimy znamy się jak nikt inny, przez co potencjalni klienci chętniej będą wybierać nasze usługi. Bez oddania klientom namacalnej wartości, która jest dla nich przydatna, nie wzbudzimy w nich zaufania i nie nawiążemy z nimi długotrwałych relacji biznesowych.
Mit #6 Dobra treść sama dotrze do odbiorcy
Dobrej treści musisz pomóc! Nie wystarczy stworzyć ciekawy artykuł bądź infografikę i czekać aż internauci sami ją znajdą. Zadbaj o promocję tworzonego contentu. Umieść go nie tylko na blogu firmowym, w mediach społecznościowych, ale także postaraj się go rozpromować na innych portalach, gdzie przebywają Twoi potencjalni odbiorcy. Nie zapomnij o przesłaniu ciekawej treści także do członków Twojej listy mailingowej.
Mit #7 Content marketing to przejściowa moda
Z dnia na dzień content marketing zyskuje na popularności i coraz więcej firm chce go wprowadzać do swojej działalności. Dodatkowo na rynku ukazują się inne nowości, reklamowane jako niezawodne sposoby promocji firmy. Uważanie content marketingu za jedną z nich i traktowanie go jak przejściową modę jest dużym błędem. Nie jest on bowiem niczym nowym, istnieje na rynku od ponad stu lat i przynosi znaczące korzyści. Zmieniają się jedynie wykorzystywane kanały i techniki przekazu treści.
Mit #8 W content marketingu jedynie chodzi o generowanie leadów
Owszem jednym z celów content marketingu jest generowanie większej ilości i lepszej jakości leadów. Jednak to nie wszystko. Jego elementy pozwalają na dotarcie nie tylko do potencjalnego leada, ale także na prowadzenie procesów lead nurturing mających na celu przygotowanie leada do zakupu. Co więcej, marketing treści stanowi także doskonały sposób na budowanie relacji z istniejącymi klientami.
Mit #9 Content marketing jest czymś nowym
Strategie content marketingowe nie są zjawiskiem nowym i istnieją od ponad stu lat. W artykule dotyczącym sposobów na zwiększenie sprzedaży poprzez wartościowy content wspominaliśmy m.in. amerykańską firmę Jell-O, która działania tego typu prowadziła na początku XX wieku.
Content marketing istniał już dawno, nie mniej jednak dopiero w ostatnim czasie większość firm zdała sobie sprawę z ogromnych korzyści jakie może przynieść jego wprowadzenie, szczególnie w kontekście obecności w internecie.
Content marketing nie jest dla nas
Mit #10 Nie mam odpowiednich zasobów do prowadzenia marketingu treści
Nie potrzebujesz całej rzeszy copywritterów i grafików, by móc zacząć działać, a Twoja praca wcale nie musi być kosztowna. Zaangażuj w proces tworzenia treści swoich pracowników oraz klientów (dowiedz się więcej: Jak kreować kulturę content marketingu w firmie?).
Dowiedz się jakie są najczęściej zadawane przez nich pytania, czego nie wiedzą kupujący, skonsultuj z działem sprzedaży trendy z zakupie produktów z Twojej branży. Wykorzystaj posiadane badania i statystyki, przeprowadzaj krótkie wywiady podczas branżowych spotkań oraz śledź trendy rynkowe. Pamiętaj, że, jeśli to tylko możliwe, w działania content marketingowe powinni być zaangażowani wszyscy, nie tylko specjalnie w tym celu zatrudnieni specjaliści.
Mit #11 Moja branża nie ma nic ciekawego do powiedzenia
Nie oszukujmy się – nie wszystkie branże mogą wydawać się super interesujące oraz łatwe do zrozumienia dla klienta. Nie mniej jednak nie powinno to być powodem braku tematów, które możesz poruszyć. Skup się na wyjaśnieniu czym dokładnie zajmuje się Twoja firma. Nie pisz kolejnego artykułu o firmie i oferowanych przez nich produktach lub usługach, lecz o tym co interesuje Twoich odbiorców. Dowiedz się o co najczęściej pytają klienci, jakie mają wątpliwości. Nie musisz pisać dla wszystkich. Jasno określ grupę odbiorców, do których będzie skierowany Twój content.
Mit #12 Nie możemy udowodnić naszego zwrotu z inwestycji
Prawidłowe prowadzenie działań content marketingowych pozwala na mierzenie zwrotu z inwestycji, jednak wymaga jasnego określenia celów jakie marketing treści ma osiągnąć, zdefiniowania wskaźników, za pomocą których będziemy mierzyć realizacje celów (KPI), a także weryfikacji czy obecnie wdrożone i skonfigurowane narzędzia pozwolą na zbieranie właściwych danych.
Mit #13 Moi klienci nie są zainteresowani treścią online
Błędnym jest przekonanie, że w przypadku B2B, CEO naszych firm docelowych nie korzystają z wyszukiwarek internetowych lub mediów społecznościowych w celu znalezienia partnera. Statystyki mówią zupełnie co innego. Według badania Google, przeciętny użytkownik podejmuje swoją decyzję bazując na 10 niezależnych źródłach informacji. Dodatkowo analiza przeprowadzona przez Doremus & Financial Times dowodzi, że aż 60% CEO czyta blogi, ogląda filmy wideo, przegląda webcasty oraz korzysta z profesjonalnych stron networkingowych typu LinkedIn.
Mit #14 Nie mamy czasu na tworzenie contentu
Nie da się ukryć, że tworzenie contentu jest czasochłonne, możesz jednak w znaczny sposób zredukować czas jaki poświęcasz na jego tworzenie jeśli uwzględnisz kilka porad:
- Znajdź sposób na zaangażowanie w proces twórczy Twoich pracowników,
- Wykorzystuj już istniejący conent (stosuj wiele technik, aby zwiększyć zasięg dla przygotowanej treści: jeśli stworzyłeś artykuł to opracuj także infografikę, nakręciłeś film wideo to przygotuj poradnik etc.),
- Analizuj zapytania klientów oraz raporty tworzone przez dział sprzedaży.
Nie zapominaj również o tworzeniu tzw. evergreen content – treści, która nigdy nie traci na wartości, która ma charakter uniwersalny. Dzięki temu czas poświęcony na wprowadzanie content marketingu zwróci Ci się z nawiązką.
Mit #15 Nie możemy postawić jednocześnie na jakość i na ilość
Debata na temat tego na co należy postawić jakość czy ilość trwa od wielu lat. Odpowiedź na to pytanie jest łatwa – należy postawić na jedno i drugie, z większym naciskiem na jakość. Dzięki dobrej jakościowo bazie jesteśmy w stanie stale przetwarzać istniejący content i urozmaicać go wykorzystując przeróżne typy publikacji, trafiając do w różny sposób do odbiorców – raporty, ebooki, artykuły, infografiki, wywiady etc. Dzięki temu w szybki sposób stworzymy kolejne porcje wartościowej treści. W całym procesie nie powinniśmy również zapominać o właściwym zaplanowaniu tworzonej treści. Dzięki niej sprawniej zapanujemy nad naszą pracą. Pamiętaj jednak, aby pozostawić sobie trochę czasu na tworzenie treści odpowiadającej w danym momencie na potrzeby rynku, wpasowujące się w obecny trend i modę.
Nietrafione opinie na temat content marketingu
Mit #16 Pisanie jest łatwe
Każdy z nas z pewnością napisał w życiu chociaż jeden artykuł lub esej. Nie oznacza to jednak, że pisanie jest łatwe i nie potrzebujemy żadnego przygotowania do stania się copywriterem. Nawet jeśli posiadamy obszerną wiedzę na temat branży, którą będziemy opisywać musimy nauczyć się odpowiedniego planowania naszej pracy. Wyznaczmy sobie odpowiednie kryteria publikacji, uwzględnijmy słowa kluczowe oraz minimalną liczbę znaków. Dzięki temu mamy większą szanse na to, że nasz post zaistnieje w sieci.
Mit #17 Nie powinieneś być humorystyczny w swoich wypowiedziach
Co prawda Twój content marketing powinien pokazywać, że jesteś ekspertem w tym co robisz jednak nie zawsze powinieneś skupiać się na poważnej treści. Odrobina humoru i dystansu nigdy nikomu nie zaszkodziła, co więcej tego typu content ma największą szansę by zaistnieć w sieci. Przykładem tego może być m.in. nasza humorystyczna infografika o sefie.
Mit #18 Bycie oryginalnym to podstawa
Oczywiście, że Twój content powinien być oryginalny i wyjątkowy trzeba jednak zachować odpowiedni umiar. Tworząc treść możesz opierać swoje wypowiedzi na różnych źródłach – nie bój się ich podawać. Najważniejsze jest to, aby tworzona przez Ciebie treść dostarczała pewną wartość dla odbiorcy, była w czymś lepsza niż inne artykuły, filmy czy infografiki poświęcone danej tematyce. Jeśli nie jesteś drugim Stevem Jobsem nie staraj się na siłę wymyślać nowych teorii. Jeśli już istniejące mogą przynieść Ci sukces, skup się na ich odpowiednim zaimplementowaniu.
Mit #19 Jeśli będziesz dużo pisać klient przyjdzie sam
Napiszę to ponownie – pisanie dla samego pisania nie ma sensu. Sama treść nie wystarcza – trzeba ją odpowiednio wypromować. Publikowanie codziennie paru nowych wpisów wcale nie przyniesie Ci wielkiego sukcesu. Dokładnie zaplanuj swoją pracę, stwórz odpowiednią strategię – zarówno pisania jak i publikowania treści.
Mit #20 Content marketing przyniesie Ci natychmiastowy sukces
Jak mawia stare polskie powiedzenie „Nie od razu Kraków zbudowano”. Content marketing działa, ale rzadko kiedy natychmiastowo. Nie bez przyczyny niektórzy porównują go do maratonu, zamiast sprintu. Tylko ciężka i długotrwała praca przyniesie równie długotrwałe zyski. Nie zniechęcaj się jeśli nie zauważasz natychmiastowych rezultatów. Odpowiednio zaplanuj swoje działania marketingowe i bądź konsekwentny w tym co robisz, a na pewno się pojawią.
Mit #21 Twój content musi być unikalny i niepowtarzalny
Według raportu CMI istnieje aż 26 różnych sposobów przedstawiania contentu. Może mieć on formę wpisów w mediach społecznościowych, aplikacji mobilnych, ebooków, case studies czy też podcastów. Oznacza to, że każde zagadnienie może być przedstawione na 26 różnych sposobów. Nie bój się wykorzystywać już posiadanego contentu. Modyfikuj jego formę, scalaj z innymi artykułami a na pewno stworzysz coś wartego uwagi.
Mit #22 Gościnne wpisy są sposobem na sukces
To prawda – wpisy na portalach o dużej renomie mogą zwiększyć Twoją widoczność. Nie mniej jednak jeśli Twoja firma nie będzie prowadziła skutecznej strategii content marketingowej, sam wpis gościnny nie wystarczy. Załóżmy nawet, że artykuł gościnny na tyle kogoś zainteresuje, że odwiedzi Twoją stronę internetową. Jeśli jednak strona nie będzie warta uwagi, nie będzie wartościowa dla odwiedzającego, nie będzie zachęcała do interakcji, to tracisz bezpowrotnie okazję na zdobycie potencjalnego klienta.
Mit #23 Fraza kluczowa powinna być zawsze pisana z wielkiej litery
Podstawowa znajomość zasad ortografii i interpunkcji jest niezbędna zaś poprawna polszczyzna to must have każdego marketingowca. Niestety wielu z nich zapomina o tym kiedy dany wyraz powinien być pisany z wielkiej litery, a kiedy nie. Wielokrotnie czytamy artykuły, w których słowo klucz pisane jest zawsze z wielkiej litery. Nie do końca znane są tego przyczyny jednak raz a dobrze trzeba stwierdzić, że zabiegi tego typu są błędne i jedynie mogą nam zaszkodzić. Dlatego też pamiętajmy o obowiązujących zasadach poprawnej polszczyzny, zaś w chwilach zapomnienia odświeżmy sobie pamięć czytając słownik.
Mit #24 Twoja opinia jest kluczowa w artykule
Każdy pisany przez Ciebie artykuł musi poparty być odpowiednimi faktami i to one są kluczowe dla każdego wpisu. Twoja opinia oczywiście jest ważna, ale niekoniecznie na niej musi opierać się każdy artykuł. Pisz tak, by czytelnik sam mógł wywnioskować jaki ma cel Twoja wypowiedź i jaką masz opinię na temat danego zagadnienia. Przygotuj się również na wpisy osób, które nie zgadzają się z Twoim zdaniem. Zdrowa i rzeczowa dyskusja również może wnieść wartość dodaną do Twojego content marketingu.
Mit #25 Content marketing jest prosty
Wielu marketingowców sądzi, że zasad content marketingowych można nauczyć się w parę dni. Content marketing to stałe udoskonalanie strategii i weryfikowanie czy obecna sprawdza się, to sięganie do różnorodnych technik i rodzajów, to wykorzystywanie różnych kanałów dotarcia. W związku z licznymi zmianami – czy w zachowaniu ludzi czy w algorytmach Google musimy stale doszkalać się i trzymać rękę na pulsie.
Mit #26 Blog to najważniejszy element content marketingu
Blog jest oczywiście ważnym elementem content marketingu, nie można jednak stwierdzić jednoznacznie, że jest on najważniejszy. Naszym numerem jeden powinna być różnorodność przekazu. Traktujmy z taką samą troską nasze profile społecznościowe czy też materiały zamieszczone na Slide Share.
Jednocześnie błędnym jest przekonanie, że nasze wpisy to istota content marketingu. Naszym głównym celem jest odpowiednia edukacja grupy docelowej, która ma ją doprowadzić ją do dokonania zakupu naszego produktu bądź usługi. Blog czy też profile społecznościowe to jedynie narzędzia, które mają nam w tym pomóc.
Mit #27 Działania content marketingowe można zlecić stażyście
Wiele firm wierzy, że ludzie młodzi jak nikt inny znają się na nowinkach technologicznych czy też portalach społecznościowych. Jest to jednak tylko część prawdy. Znajomość najświeższych informacji to jedno, jednak odpowiednie ich wykorzystanie to co innego. Rozwój Internetu sprawił, że content marketing stał się oddzielną dyscypliną, która rządzi się swoimi prawami. Młodzi ludzie może i wiedzą co trafić może do ich grupy docelowej, jednak bez odpowiedniego (i czasochłonnego) przeszkolenia nie powinno się im całkowicie zlecać działań content marketingowych. W końcu to działania, które wpływają na wizerunek firmy, a ten powinien być objęty szczególną troską.
Mit #28 Działania content marketingowe mogą być zautomatyzowane
Obecnie istnieje wiele programów pozwalających zaoszczędzić nasz czas i trafniej dotrzeć do klienta. Niejednokrotnie wspominaliśmy już czym jest automatyzacja marketingu i jak wiele korzyści może przynieść przedsiębiorcy. Musimy jednak pamiętać, że nigdy całkowicie nie możemy zautomatyzować procesów marketingowych. Naszymi odbiorcami są ludzie, a nie maszyny przez co stale powinniśmy monitorować uzyskiwany z nimi kontakt sprawdzając czy nasze relacje rozwijają się prawidłowo.
Mit #29 Negatywny feedback ze strony klienta powinien być ignorowany
Nigdy, przenigdy nie powinieneś ignorować negatywnych opinii na temat Twojej firmy, produktu lub też usługi. Co więcej powinieneś na nie reagować błyskawicznie. Złe opinie roznoszą się o wiele szybciej niż te dobre. Nawet jeśli Twój opiniodawca jest w błędzie nie lekceważ go. Dokładnie wyjaśnij dlaczego jest w błędzie, a jeśli rzeczywiście ma rację zaoferuj rekompensatę lub po prostu przyznaj mu rację . Nikt z nas nie jest doskonały jednak sztuką jest umieć przyznać się do popełnianych błędów i wyciągnąć z nich wnioski na przyszłość.
Mit #30 Jeśli po przeczytaniu moich artykułów ludzie nie dokonują zakupu, content marketing nie działa
Powszechnym jest przekonanie, że głównym celem content marketingu jest zwiększenie sprzedaży. Najlepiej jeszcze, by droga ta była krótka i bezproblemowa. Nic bardziej mylnego. Owszem, jednym z jego korzyści jest generowanie większej liczby i lepszej jakości leadów, nie powinniśmy jednak traktować tego jako naszego celu numer jeden. Głównym powodem prowadzenia strategii content marketingowej powinno być zwiększenie rozpoznawalności i zaufania do Twojej marki oraz poprawa relacji z klientem. Z czasem na pewno przełoży się to na zwiększenie sprzedaży, jednak na pewno nie nastąpi to natychmiastowo.
Content marketing, a media społecznościowe
Mit #31 Content marketing i media społecznościowe to dwie niezależne inicjatywy
W wielu firmach osoby zajmujące się content marketingiem oraz social media nie tylko nie współpracują ze sobą, mają również różne wizje dotyczące promocji firmy. To błąd. Strategia content marketingowa bezwzględnie powinna uwzględniać działania w mediach społecznościowych, zaś social media powinny wspierać działania content marketingowe. Jedynie odpowiednia współpraca tych dwóch obszarów przyniesie Twojej firmie oczekiwane, a może i nawet lepsze rezultaty.
Mit #32 Wystarczy, że zajmę się mediami społecznościowymi
Media społecznościowe to potęga jednak nie powinieneś skupiać się jedynie na publikowaniu informacji na portalach społecznościowych. Jeśli Twoja strona internetowa świeci pustkami, a profil na Facebooku przepełniony jest postami coś nie działa tak jak powinno. Publikuj artykuły oraz materiały na stronie i udostępniaj je w mediach społecznościowych. Pamiętaj, że materiał publikowany w social media powinien mieć swoje zaplecze. Nie przejmuj się jeśli nie od razu Twoje publikacje zaczną zbierać ogromne ilości polubień. Wszystko przyjdzie z czasem dlatego też bądź wytrwały i konsekwentnie dąż do celu.