Marketing internetowy pochłania firmom dużo energii i uwagi… Poświęcają je na prowadzenie kampanii w mediach społecznościowych, prowadzenie bloga firmowego, wprowadzanie poprawek na stronie internetowej, aby zwiększyć współczynnik konwersji czy na stosowanie marketing automation, aby kierować właściwe komunikaty do określonych grup odbiorców. Zadań jest naprawdę sporo. W gąszczu działań operacyjnych, rzadko poświęca się czas na ocenę przyjętej strategii marketingowej, celów i planu marketingowego.
Jako element naszych zleceń, często przeprowadzamy audyt marketingowy. Okazuje się, że robi on ogromną różnicę dla naszych klientów, oszczędzając ich czas, minimalizując problemy, ukierunkowując ich działania i, choć może wzbudzi to Wasze wątpliwości, również dbając o ich pieniądze. Strategia marketingowa w internecie i jej weryfikacja jest zazwyczaj spychana na drugi plan, przysłonięta przez codziennie obowiązki i wyzwania. A może warto się zatrzymać i sprawdzić czy zmierzamy we właściwym kierunku z naszymi działaniami e-marketingowymi i efektywnie zarządzamy naszymi budżetami marketingowymi?
Audyt marketingowy powinien być realizowany systematycznie, samodzielnie (patrz: Jak przeprowadzić audyt marketingowy obecności w internecie?) lub we współpracy z agencją. Przynosi on szczególnie dużą wartość w sytuacjach, gdy pojawiają się pewne wyzwania, z którymi musi zmierzyć się firma. Oto niektóre z sytuacji, w których audyt marketingowy obecności w internecie może być szczególnie przydatny.
Zmiana u steru władzy
Kiedy zmienia się lider organizacji, czy to prezes czy dyrektor marketingu, to może to być właściwy czas na audyt. Jest to często moment, w którym przeprowadza się podsumowania i planuje następne kroki. Zmiana w kierownictwie zazwyczaj wiąże się z wyznaczeniem nowych priorytetów lub ich modyfikacją, nowym nastawieniem i alokacją zasobów, w tym finansowych. W takiej sytuacji, audyt pozwala na weryfikację dotychczasowych i umożliwia identyfikację najbardziej korzystnych działań, aby firma zmierzała we właściwym kierunku.
Redesign strony internetowej
Jeśli nie będziesz miał w głowie jasnej strategii marketingowej, to cenna szansa może przejść Ci koło nosa. Redesign strony może przynieść wiele korzyści, ale musi być zrobiony właściwie. Oczywiście, grafik może być w stanie sprawić, że Twoja strona internetowa będzie wyglądać atrakcyjniej, a informatyk odpowiednio ją zaprogramuje, ale to dopiero strategia marketingowa firmy sprawia, że strona internetowa generuje leady sprzedażowe i wzbudza zaufanie nowych klientów. Strona internetowa to często pierwszy kontakt potencjalnego klienta z firmą, stąd tak ważne jest, aby odzwierciedlała jej wartości i mocne strony, aby zawierała właściwy przekaz i komunikację oraz odpowiadała na pytania i problemy użytkownika. Co więcej, powinna zawierać odpowiednie sposoby angażowania potencjalnych klientów oraz odpowiadać na ich potrzeby. Nie potrafiąc ich właściwie zdefiniować, oddalasz się od odniesienia sukcesu na rynku internetowym. Przeprowadzenie audytu marketingowego obecności w internecie i uwzględnienie jego wyników przy budowie strony internetowej sprawi, że stanie się ona Twoim cennym atutem, podkreślającym Twoje mocne strony i wyróżniającym Twoją firmę na tle konkurencji.
Twoja firma stoi w miejscu? Czas na audyt marketingowy!
Wydaje Ci się, że podejmujesz właściwe zadania, realizujesz odpowiednie kampanie marketingowe w internecie, ale żaden potencjalny klient się z Tobą nie kontaktuje? Telefon firmowy milczy, a w skrzynce pocztowej brak nowych wiadomości? Czas na weryfikację czy rzeczywiście przyjąłeś właściwą strategię marketingową. Może okazać się, że niewielkie zmiany, zrobią dużą różnicę.
Twoja firma jest w rozkwicie i dynamicznie się rozwija
Jeśli Twoja firma rozwija się znacznie szybciej niż przewidywałeś, to po pierwsze gratulujemy! Jednak tak dynamiczny rozwój, może spowodować, że trudno będzie Ci nadążyć z podejmowaniem właściwych działań marketingowych. Z drugiej strony, ciężko jest utrzymać rozwój na tym samym wzrostowym poziomie, bez właściwej strategii marketingowej i działań. Bez względu na to jak bardzo jesteś teraz zajęty, warto zrobić krok w tył i zweryfikować marketing w firmie. Jakie dodatkowe korzyści to przyniesie? Audyt pozwoli Ci odpowiednio pokierować priorytetami, a tym samym usystematyzuje Ci Twoją działalność.
Twoja konkurencja staje się coraz bardziej widoczna
Aby stanąć z nimi w szranki, oczywiście możesz zintensyfikować działania marketingowe firmy. Tylko czy aby na pewno jest to właściwy kierunek? Czy zwiększenie budżetu marketingowego, już samo w sobie przyniesie korzyści? Audyt marketingowy pozwoli Ci na uniknięcie podejmowania chaotycznych działań i pokaże Ci jak efektywnie pokierować Twoimi działaniami, aby rzeczywiście wyróżnić Cię na tle konkurencji. Jeden z pionierów marketingu, John Wanamaker, powiedział kiedyś:
Połowa pieniędzy wydanych na reklamę zostaje zmarnowana. Problem polega na tym, że nie wiem, która połowa.
Tym niemniej, jeżeli choć trochę jesteśmy w stanie lepiej zdefiniować, która połowa pieniędzy się marnuje, to może przynieść nam znaczące oszczędności. Co więcej, marketing internetowy może być znacznie bardziej mierzalny niż którykolwiek inny kanał marketingowy.
Masz ambicję, aby zostać liderem w Twojej branży
W tym również pomoże Ci audyt. W jaki sposób? Dzięki niemu poznasz silne i słabe strony swojej konkurencji, dowiesz jakie działania podejmują, co pozwoli Ci zidentyfikować sposoby na to jak się wyróżnić. Dowiesz się również więcej na temat swoich odbiorców, ich zachowania i preferencji. Taka wiedza umożliwi Ci zdefiniowanie strategii i dobór takich działań i narzędzi marketingowych, które pomogą Ci wzmocnić Twoją pozycję rynkową.
Jeśli wydaje Ci się, że wiesz czego chcesz… ale nie wiesz jak tam dotrzeć
Jeśli wiesz jakie działania chcesz podjąć i masz opracowaną solidną strategię, ale nie masz pomysłu jakie zasoby i w jaki sposób zaangażować w jego realizację, audyt pomoże Ci zweryfikować przyjęte założenia i zarekomenduje w jaki sposób najlepiej realizować założone cele. Audyt może również wesprzeć Cię w oszacowaniu kosztów związanych z podjęciem decyzji czy zlecać zadania zewnętrznej agencji, mającej w swoich usługach doradztwo marketingowe, czy prowadzić marketing wewnątrz organizacji.
To tylko kilka przykładowych sytuacji, w których audyt marketingowy może wesprzeć Twoją organizację. W praktyce ciężko jest osiągać cele i efektywnie realizować działania e-marketingowe, jeśli nie wiemy czy zmierzamy we właściwą stronę i czy podejmowane działania rzeczywiście są właściwe. A teraz zastanów się… kiedy ostatni raz Twoja firma przeprowadzała audyt marketingowy obecności w internecie? Kiedy Ty ostatnio go realizowałeś? Jakie były jego wyniki? Jakie zmiany wprowadziłeś na podstawie audytu?
Taki audyt marketingowy zawsze warto wykonać. To nie jest tak, że jak firma pracuje dla nas 2-3 miesiące to nie warto to robić. To nie ma znaczenia.