Zastanawiasz się czy właściwie prowadzisz marketing internetowy? Szukasz sposobu na wzmocnienie wizerunku w internecie? Przyszedł czas, aby przeprowadzić audyt marketingowy Twojej obecności w internecie. Ale od czego zacząć?
Poniżej prezentujemy garść wskazówek jak samodzielnie zmierzyć się z tym wyzwaniem i na co zwrócić uwagę. Do obszarów, które poddamy analizie, należą: buyer persona i ich charakterystyka, audyt strony internetowej, blog firmowy, media społecznościowe i strategia generowania leadów sprzedażowych.
1. Buyer persona i ich charakterystyka
Zacznij od zweryfikowania czy wiesz kto jest odbiorcą Twoich usług lub produktów. Właściwe zdefiniowanie odbiorców i poznanie ich charakterystyki, zachowania, preferencji, stylu życia, to podstawa strategii marketingowej. Bez tej wiedzy ciężko jest realizować skuteczne działania w internecie. Jeśli Twoja dotychczasowa strategia marketingowa definiowała kto jest odbiorcą docelowym, sprawdź czy jest to wciąż aktualne oraz czy zebrane informacje są wystarczające. Pamiętaj, że zrozumienie swoich odbiorców to nie kończący się proces, poznawania i odkrywania, który warto co pewien czas weryfikować i aktualizować.
W marketingu internetowym mówi się o wyznaczaniu tzw. buyer persona czyli profilu klienta. Mogą być w tym pomocne następujące pytania:
- Jakie cechy demograficzne ich określają, w tym miejsce zamieszkania, stan cywilny, roczny dochód, wiek itp.
- Czym zajmują się zawodowo? Na jakim stanowisku pracują?
- Jak wygląda ich przeciętny dzień? Co robią w czasie wolnym?
- Jakie mają problemy? Co sprawia im trudność?
- Co cenią najbardziej? Jakie są ich cele?
- W jaki sposób szukają informacji na temat tego typu produktów lub usług?
- Jakie mają oczekiwania wobec procesu zakupowego, dotyczącego tego typu produktów lub usług?
- Jakie najczęściej mają zarzuty lub uwagi do tego typu produktów lub usług?
- W jaki sposób można rozpoznać, że masz do czynienia z kimś kto pasuje do Twojego profilu klienta?
Właściwe zdefiniowanie odbiorców pozwoli Ci celniej zaplanować działania marketingowe i skuteczniej je realizować. Co więcej dzięki temu:
- lepiej zrozumiesz potrzeby i cele odbiorców,
- będziesz wiedzieć, gdzie Twoi potencjalni klienci spędzają czas w internecie,
- zdobędziesz lepszej jakości leady,
- zapewnisz spójność działań w firmie i ułatwisz komunikację działowi sprzedaży,
- zdobędziesz wiedzę na temat tego, na której grupie odbiorców szczególnie warto się skupić,
- lepiej dopasujesz swoje produkty i usługi, właściwie rozumiejąc potrzeby klienta.
Jak już wiesz kto jest Twoim odbiorcą i rozumiesz co nim kieruje, możesz działać dalej!
2. Audyt strony internetowej
Strona internetowa Twojej firmy jest coraz częściej pierwszym miejscem styku z klientem. Również strategia inbound marketingu traktuje portal jako kluczowe miejsce w generowaniu ruchu i leadów sprzedażowych. Prowadząc audyt marketingowy, nie sposób pominąć ten ważny kanał komunikacji. Twoja główna strona będzie najczęściej odwiedzaną stroną, więc istotne jest, aby odzwierciedlała kim jesteś i co oferujesz, zarówno pod względem treści, jak i komunikacji wizualnej.
Od razu pojawia się wiele pytań:
- Czy strona internetowa odzwierciedla przyjętą strategię komunikacji i wartości firmy?
- Czy odpowiada na pytania odwiedzających: Co firma oferuje? Jakie korzyści mi to da? Dlaczego mam z niej skorzystać?
- Czy strona jest przyjazna dla użytkownika pod względem nawigacji?
- Czy treści umieszczone na stronie są łatwe do przeczytania?
- Jak Twoja strona internetowa wyświetla się na urządzeniach mobilnych?
Sprawdź również czy nie ma żadnych technicznych problemów, które mogą utrudnić korzystanie ze strony internetowej. Czy strona internetowa ma właściwy czas ładowania? Czy nazwy linków stron są poprawne? Czy nie ma zepsutych linków prowadzących ze strony głównej?
Poza właściwą komunikacją na stronie internetowej, audyt strony www powinien również obejmować audyt SEO. W tym obszarze warto zweryfikować przynajmniej następujące kwestie:
- Czy zdefiniowałeś frazy kluczowe, których używają potencjalni klienci, aby wyszukać Twoje produkty lub usługi w internecie?
- Czy używasz znaczników meta, w tym meta description i meta title?
- Czy formatujesz tekst używając H1 i H2 oraz wypunktowań?
- Czy definiujesz alternatywny tekst obrazka (alt text)?
Oczywiście kolejnym krokiem jest zweryfikowanie nie tylko tego czy stosujesz powyższe działania, ale również czy robisz to prawidłowo.
3. Blog firmowy
Główna część strony, prezentująca Twoją firmę, usługi lub produkty, sposób działania, ma charakter raczej statyczny i bardziej formalny. Natomiast blog to miejsce gdzie możesz pokazać większą dynamikę i angażować odwiedzających Twoją stronę.
Jeśli dotychczas nie zdecydowałeś się na prowadzenie bloga firmowego, warto zastanowić się czy nie wdrożyć tego narzędzia komunikacji. To nie tylko sposób, aby tworzyć swój wizerunek i zjednywać sobie klientów, ale również możliwość osiągania wyższych wyników w organicznych wyszukiwaniach w Google.
Jak przeprowadzić audyt tej części strony www? Po prostu przejdź na stronę bloga i zacznij go uważnie czytać… W analizie bloga pomocne mogą być następujące pytania:
- Czy tematy, które poruszasz interesują Twoją grupę odbiorców? Czy przekaz jest do nich właściwie dobrany?
- Czy sposób pisania jest interesujący i czy angażuje uwagę odbiorcy?
- Jak liczna jest grupa odbiorców, którą angażuje Twój blog? W ocenie tej mogą Ci pomóc takie parametry jak: liczba subskrybentów, liczba odsłon stron, liczba komentarzy, liczba akcji społecznościowych typu: like czy share.
- Jak często umieszczane są posty na blogu?
- Kto jest autorem tekstów umieszczanych na blogu?
- Jak wygląda proces tworzenia i publikowania postów?
- Czy wyznaczony został redaktor postów i czy prowadzony jest kalendarz publikacji?
Odpowiedzi na powyższe pytania pozwolą Ci sprawdzić i ocenić udział bloga w byciu ambasadorem Twojej marki oraz pozwolą na identyfikację obszarów do usprawnień.
4. Media społecznościowe
Audyt obecności w mediach społecznościowych pozwoli Ci dowiedzieć się: w jaki sposób Twoja firma angażuje się w interakcje z internautami, jak silna jest ich obecność w mediach społecznościowych i czy podejmowane działania są właściwe dla zdefiniowanej grupy docelowej i strategii komunikacji. Prowadząc audyt tego obszaru, warto zweryfikować jak skuteczne są media społecznościowe w generowaniu ruchu na stronie oraz czy Ci odwiedzający są wartościowymi leadami i klientami.
Oto kilka przykładowych pytań, które mogą pomóc w ocenie działań społecznościowych:
- Czy moja grupa docelowa przebywa w tych mediach społecznościowych?
- Czy dobraliśmy właściwe media społecznościowe?
- Czy są oni zaangażowani w interakcje na moim profilu?
- Czy angażują się w interakcje na profilach mojej konkurencji?
- Jakie treści ich najbardziej interesują?
- Czy wykorzystujemy potencjał płynący z tego kanału?
- Czy kanał ten jest skuteczny w generowaniu leadów? Czy przynosi on zwrot z inwestycji? Jeśli nie, czy powinniśmy zainwestować w niego więcej zasobów czy mniej?
Pamiętaj, że audyt polega na zbieraniu i analizie danych, a nie na bazowaniu na swoich opiniach i przekonaniach. Im bardziej obiektywny będziesz w tym procesie, tym trafniej podejmiesz decyzję w oparciu o przeprowadzone analizy.
5. Generowanie leadów sprzedażowych
Celem działań marketingowych w internecie jest przede wszystkim przyciągnięcie potencjalnych odbiorców, a następnie zachęcenie ich, aby skorzystali z naszych usług. Krokiem do tego jest generowanie leadów. Aby móc pozyskiwać dane kontaktowe i następnie właściwie realizować działania lead nurturing, niezbędne jest stworzenie do tego warunków. Mogą to być formularze, dopasowanie i unikalne strony docelowej, społecznościowe przyciski rejestracji.
W swoim audycie marketingowym, stwórz zestawienie wszystkich możliwych form generowania leadów, które stosujesz na swojej stronie internetowej (formularzy, stron docelowych) oraz przynęt, zachęt, które wykorzystujesz, aby zachęcić internautę do pozostawienia swoich danych na stronie (wartościowa treść, dostęp testowy, dostęp do panelu testowego – demo, darmowe narzędzia czy przycisk subskrypcji). Takie zestawienie będzie stanowiło dobry punkt wyjściowy do oceny czy Twój mechanizm generowania leadów jest skuteczny.
Co dalej?
Oczywiście jest jeszcze wiele innych, ważnych elementów, którym warto byłoby się przyjrzeć, jak choćby: jakie cele stawiasz przed marketingiem internetowym, jakich wskaźników używasz, aby zweryfikować osiągnięcie stawianych celów, jakie wartości wyróżniają Cię na tle konkurencji, jakie inne działania podejmujesz w obrębie marketingu internetowego (np. działania content marketing) itp.
Tak przeprowadzony wstępny audyt marketingowy obecności w internecie może stanowić dobry punkt wyjścia do budowy strategii marketingowej w internecie oraz do usprawnienia Twoich działań.