Storytelling, czyli jak wielki wpływ na Twój content marketing ma opowiadanie historii

storytelling

Jaka jest pierwsza rzecz, którą robimy poznając kogoś nowego? Zadajemy mu pytania. Chcemy dowiedzieć się jak ma na imię, skąd pochodzi, jak się tu znalazł lub gdzie pracuje. Choć z pozoru takie zachowanie jest po prostu sposobem na przerwanie ciszy, w rzeczywistości jest to klucz do tego, by poznać drugiego człowieka oraz nawiązać z nim więź. Podobna technika sprawdza się również w świecie biznesu. Ciekawe historie urozmaicają nasze życie i są czymś co interesuje innych. Jest to więc znakomita okazja dla firm, by pozyskać oddanych fanów i nawiązać z nimi długoterminowe relacje, właśnie dzięki opowiadaniu ciekawych historii.

Odrobina teorii

sandwichW 1748 brytyjski polityk i arystokrata John Montagu, czwarty hrabia Sandwich spędzał bardzo dużo wolnego czasu na graniu w karty. Jedynym jego problemem było wielkie zamiłowanie do przekąsek konsumowanych podczas pasjonujących rozgrywek. Nie chcąc brudzić sobie rąk jedzeniem, nie przerywając jednocześnie gry w karty, postanowił wkładać mięso pomiędzy 2 kawałki chleba co pozwalało mu jeść i kontynuować grę w tym samym czasie. To właśnie od jego nazwiska wzięła się angielska nazwa kanapka (sandwich).

Co ma hrabia Sandwich do artykułu o storytellingu? Mianowicie to, że najprawdopodobniej historia o pochodzeniu słowa kanapka nie tylko zapadnie Ci w pamięć, będziesz również chciał się nią podzielić z innymi.

Wszyscy uwielbiamy dobre historie, nieważne czy zawarte w książkach, filmach czy opowieściach naszych znajomych. Jednocześnie przyswajanie tego typu wiedzy jest niezwykle proste. Według przeprowadzonych badań podczas czytania typowej prezentacji w PowerPoincie, przepełnionej wypunktowaniami i opisami zdjęć, w naszym mózgu pobudzane są 2 obszary: Broca i Wernicke’a. Dzięki temu nasz mózg zamienia czytane słowa na znaczenie. I tyle. Nic więcej się nie dzieje. Podczas słuchania, czytania lub oglądania historii natomiast aktywność mózgu nie tylko wzrasta, pobudzane są również wszystkie jego części. Te same, gdy doświadczamy jakiejś historii osobiście.

Co więc dokładnie daje nam storytelling?

1. Historie pozwalają nam doświadczać

Dzięki nim wyobrażamy sobie całą historię, często odnosząc ją do swojego życia. Pobudzamy również naszą wyobraźnię.

2. Historie sprawiają, że przekaz jest unikatowy

Każda historia jest wyjątkowa i sprawia, ze nasz przekaz również takim się staje. Jest on swego rodzaju dekoracją i urozmaiceniem przekazywanej informacji.

3. Historie tworzą emocjonalną więź z odbiorcą

Dzięki historii utożsamiamy się z jej autorem, zauważamy jego ludzkie cechy, problemy, dążenie do doskonałości lub proces twórczy. Staje się on dla nas bardziej „ludzki” i bardziej podobny do nas samych.

4. Historie zamieniają teorię w praktykę

Teorie często bywają niezrozumiane przez odbiorców. Dzięki historii możemy zwizualizować sobie jak teoria sprawdza się w praktyce, jakie są jej realne zastosowania i jak je można zaimplementować.

5. Historie motywują

Istnieje wiele historii na temat ludzi, którym udało się coś osiągnąć w życiu pomimo wielu przeciwności losu. Pozwalają nam uwierzyć, że również i my możemy zmienić swoją przyszłość.

6. Historie mają znacznie większe prawdopodobieństwo podzielenia się nimi z innymi

Z chęcią dzielimy się ciekawymi historiami, chociażby tę o kanapce. Urozmaicają nam życie codzienne, są ciekawym elementem naszego dnia.

7. Ciężko oprzeć się ciekawej historii

Ciekawe historie uzależniają. Są tym czego nigdy nie będziemy mieli za wiele.

Storytelling w wykonaniu firm

Kiedy pytamy firmy o sposoby promocji content marketingowej pierwsze co przychodzi im na myśl to Internet, w tym media społecznościowe. Nikt nawet nie pomyśli o storytellingu, pomimo tego, że istnieje on od tysięcy lat. Jego niezmienna siła rażenia nadal przyciąga setki tysięcy nowych klientów. A co z nowszymi sposobami promocji? Znane nam współcześnie formy marketingowe dopiero raczkują. Internet w Polsce jest jeszcze młodym 20-latkiem, Facebook całkiem niedawno skończył 10 lat. Choć radzą sobie na rynku znakomicie, nie należy zapominać o korzeniach. To właśnie połączenie dawnych technik content marketingowych z nowoczesnością jest kluczem do sukcesu firmy.

Sukces firmy nie jest definiowany za pomocą odizolowanych wydarzeń czy też kampanii. Określa go rynkowa popularność marki w dłuższym okresie czasu oraz to w jaki sposób łączy swoje akcje marketingowe w całość. To właśnie historia, którą chce przekazać pod postacią mniejszych akcji się liczy. Mówi się, że kluczem do sukcesu jest zaangażowanie w tworzenie i komentowanie już istniejącego contentu odbiorców firmy. Nie zapominaj jednak, że to właśnie Ty powinieneś byś narratorem tej opowieści i odpowiednio wyznaczać kierunek w jakim potoczy się historia.

Storytelling w praktyce

Duża część polskich firm wykorzystuje elementy storytellingu już od dawna. Możliwe, że część z nich robi to nieświadomie, inni traktują go jako nieodzowny element ich strategii marketingu treści. Wyróżnić możemy 7 typowych zachowań storytellingowych:

1. Od zera do bohatera

Dobrym przykładem tej taktyki jest reklama “Bohater Domu Leroy Merlin”. Dzięki niej firma pokazała nie tylko uznanie dla swoich klientów, pokazała również że jeśli bardzo czegoś chcemy możemy to osiągnąć stając się bohaterem w swoich domach.

2. Historia marki

Kolejny raz wracamy do naszego faworyta – Lego. Wyprodukowany przez nich film nie tylko chwyta za serca, jest również genialną reklamą marki.

3. Sekrety i spiski

Wiele kontrowersji w sieci wywołał artykuł pt. Tajemnicze zachorowania na skutek uprawiania jogi, który ukazał się w serwisie Fronda. Artykuł, który tylko z pozoru krytykuje ten rodzaj aktywności fizycznej rozwiewa nam tajemnice nieznanej choroby, którą może wywoływać joga.

Pomysłowe podejście do tematu nie tylko przyciągnęło uwagę, sprawiło też, że ludzie wręcz masowo udostępniali tekst w sieci. Rezultatem jest m.in. 3500 „share-ów” na Facebooku.

4. Konflikt i rywalizacja

Jakiś czas temu Lidl ruszył z kampanią Pascal kontra Okrasa, której celem było opowiedzenie o rywalizacji i różnych podejsciach kulinarnych znanych kucharzy. Kampania ta okazała się dużym sukcesem.

5. Efekt motylaPZU serce

Efekt motyla to małe, z pozoru nieistotne zdarzenie, które ma ogromny wpływ na naszą przyszłość. Mówi o nim między innymi kampania PZU – STOP Wariatom Drogowym. Dzięki małemu upomnieniu kierowcy pod postacią serduszka możemy uniknąć wielkiego nieszczęścia jakim jest wypadek drogowy.

6. Problem-rozwiązanie

Dove zmierzył się z bardzo częstym problemem – niską samooceną. Jego video pozwala uwierzyć nam, że bardzo często jesteśmy w stosunku do siebie dużo bardziej krytyczni i odbieramy nasz wygląd dużo gorzej niż nasze otoczenie.

7. Czym by było życie bez naszego produktu

Wręcz idealnym przykładem wydaje się film Chipotle Mexican Grill. Czym byłby świat bez nich? Czy przepełniałaby go jedynie modyfikowana niezdrowa żywność?

Katarzyna Kandefer