Zoptymalizuj swoją stronę, by zgarnąć dodatkowy ruch bez dodatkowego wysiłku!

Często tworzymy dodatkową treść, walczymy o linki prowadzące do domeny, a zapominamy o jednym, bardzo ważnym aspekcie, tzn. tym, żeby nasza strona była dobrze postrzegana przez wyszukiwarkę. Optymalizacja strony pozwala na wyciśnięcie dodatkowych korzyści z naszych wszystkich pozostałych działań, dzięki czemu bez dodatkowego wysiłku osiągniemy znacznie większe rezultaty!

Co zrobić by nie marnotrawić naszej pracy? Poniżej znajdziesz kilka aspektów, na które warto zwrócić uwagę, żeby nasza strona była odpowiednio postrzegana przez wyszukiwarkę. Jest to bezpieczne pozycjonowanie, zgodne z zasadami White Hat SEO, dlatego też nie musisz martwić się o negatywne konsekwencje związane z łamaniem zasad promowanych przez wyszukiwarki takiej jak Google, Bing czy Yahoo.

1) Umieść mapę witryny

Jednym z podstawowych aspektów, o których wspomina Google w swoich wytycznych, jest łatwość w przeszukiwaniu Twojej witryny przez boty indeksujące stronę (ang. crawler). Mapa witryny jest tak naprawdę mapą poruszania się po wszystkich podstronach Twojego portalu. Dzięki niej mamy pewność, że crawler dotrze w każde miejsce i właściwie zaindeksuje wszystkie podstrony.

Jest wiele sposobów na zbudowanie mapy witryny. Jeżeli korzystasz z jakiegoś znanego systemu CMS takiego jak chociażby WordPress to na pewno znajdziesz darmową wtyczkę, która wykona całą pracę za Ciebie (np. Google XML Sitemaps).

Mapę witryny na swojej stronie możesz najczęściej znaleźć pod adresem nazwawitryny.com/sitemap.xml. Sprawdź już teraz czy masz tę funkcjonalność na swojej stronie.

2) Dbaj o szybkie ładowanie się strony

Według badań, wolniej ładująca się strona ma znaczący wpływ na szanse pozyskania klienta.

Statystyki pokazują, że z każdą sekundą oczekiwania na załadowanie się strony tracimy około 7% konwersji, a kiedy strona ładuje się powyżej 4 sekund 25% użytkowników rezygnuje z jej dalszego przeglądania.

KISSmetrics

Dodatkowo, Google już jakiś czas temu zauważył, że użytkownicy nie lubią, kiedy strona, na którą są odsyłani wolno się ładuje. Z tego też powodu z mniejszą chęcią pokazuje te strony wysoko w organicznych wynikach wyszukiwania.

Poniżej znajdziesz kilka sposobów na poprawienie szybkości ładowania się Twojej strony:

  1. Korzystaj z serwera własnego lub wirtualnej maszyny VPS zamiast serwera współdzielonego. Kilkaset złotych różnicy wydane na ten cel mogą zrobić znaczącą różnicę.
  2. Lokalizacja serwera jest bardzo ważna, gdyż generuje ona opóźnienia zwane PING. Im serwer dalej od osoby otwierającej stronę, tym większe opóźnienia. Dlatego też rozważ, czy nie skorzystać z serwerów bliższych geograficznie Twojej grupie docelowej, gdyż może to być oszczędność nawet kilku sekund w ładowaniu się strony.
  3. Optymalizuj zdjęcia przy pomocy Smushit. To rozwiązanie zmniejszy o kilka procent wielkość każdego zdjęcia, które są obok materiałów wideo największym obciążeniem wpływającym na ładowanie się strony.
  4. Cachuj swoją stronę. Rozwiązanie to pozwala trzymać gotowy wygląd strony w formie HTML, zamiast generować go za każdym razem z Twojego systemu CMS.
  5. Skorzystaj z Content Delivery Network. Zwiększy to szybkość ładowania się strony oraz zwiększy stabilność twojego serwera, a także pomoże przy atakach na Twoją stronę.
  6. Wykorzystuj pamięć podręczną przeglądarki odbiorcy, by nie pobierał dwa razy tych samych plików podczas jednej wizyty.

Oczywiście sposobów na jeszcze większe przyspieszenie strony jest wiele, ale te należą do tych najłatwiejszych do wprowadzenia, a zarazem najbardziej efektywnych. Więcej na ten temat opisaliśmy w artykule „Szybko ładująca się strona pomoże Ci w pozycjonowaniu i zwiększy konwersję„.

3. Buduj linki wewnętrzne między swoimi treściami

Jeżeli możesz to powiąż w logiczny sposób poszczególne treści na swojej stronie internetowej. Jeżeli w treści Twojego artykułu występują aspekty, które opisałeś w innym artykule, to wstaw linka, by pozwolić w płynny sposób przejść użytkownikowi z artykułu do artykułu. Takie ułatwienie poruszania się po interesujących treściach spowoduje zwiększenie użyteczności Twojego portalu i przedłuży wizyty poszczególnych użytkowników na Twojej stronie.

Pod względem SEO zwiększa to wiarygodność poszczególnych podstron naszego portalu, gdyż chętnie przesyłamy na nie użytkowników, którzy do nas trafiają. Tym samym ma to wpływ na naszą pozycję w organicznych wynikach wyszukiwaniach.

4. Grupuj treść za pomocą kategorii i tagów

Stworzenie odpowiednich tagów i kategorii określających treść, którą tworzymy jest świetnym sposobem na zwiększenie naszej pozycji po określonych słowach kluczowych. W ten sposób budujemy strony, które są co jakiś czas automatycznie aktualizowane nową treścią, poprzez artykuły, które tworzymy. Strony tagów i kategorii są bardzo chętnie wyświetlane w organicznych wynikach wyszukiwania, gdyż w szeroki sposób odpowiadają na pytania związane z daną tematyką.

5. Popraw błędy na stronie (404, brokenlink)

Wprowadzając zmiany na swojej stronie często przypadkowo zdarza nam się coś zepsuć. Przykładem takiego nieumyślnego działania jest zmiana adresu jakiegoś artykułu, nie zważając na to, że w innym miejscu na naszej stronie umieściliśmy odwołanie do tego adresu. Taki błąd powoduje tzw. 404, czyli nie odnalezienie strony, do której zostaliśmy przesłani. Bez obaw, zdarza się to nawet najlepszym, sam nie raz trafiłem na tego typu błędy w pomocy Google. Z odnalezieniem tego typu błędów może nam pomóc programu Xenu, który przeszuka naszą stronę i pokaże, gdzie występują problemy.

Google zwraca bardzo dużą uwagę na tego typu błędy w ocenianiu naszej strony, więc zadbaj o poprawienie ich.

6. Sprawdź czy nie blokujesz crawlerów (noindex nofollow)

Nieraz spotkałem się już u klientów z tym, że przy instalacji nowej strony informatyk zapomniał wyłączyć indeksowania strony, ustawionego na czas budowy portalu. W dosyć łatwy sposób możesz to zidentyfikować i później naprawić. Będąc na swojej stronie wciśnij Ctrl+U, wyświetli Ci się wtedy kod Twojej strony, spokojnie…nie przerażaj się tym widokiem. Wciśnij teraz Ctrl+F (wyszukiwanie) i wpisz “robots”. Może się zdarzyć, że fraza nie zostanie odnaleziona, ale to znaczy, że wszystko jest ok. Coś czego nie chcesz zobaczyć to <meta name=”robots” content=”noindex, nofollow” />, chodzi tu głównie o te dwa wyrazy “noindex” oraz “nofollow”, które należy zmienić na “index” i “follow”. W popularnych systemach CMS można to zrobić z panelu administracyjnego, zaznaczając odpowiednią opcję. Można też ręcznie zamienić te wyrazy w kodzie Twojej strony.

7. Optymalizuj adresy URL

Jednym z ważnych elementów pod względem SEO są adresy stron. Warto nad tym elementem naszej strony na chwilę przysiąść, gdyż prawidłowy adres podstrony powinien być niczym jej tytuł i powinniśmy się po nim domyślić co znajdziemy na danej podstronie. Przykładowo jeżeli zbudowałbym podstronę “Optymalizuj adres URL”, to dobrze, żeby adres wyglądał w następujący sposób – domena.pl/optymalizuj-adres-url/. Warto także zadbać, by w adresie strony umieszczać frazy kluczowe, na których nam zależy.

8. Unikaj duplikowania treści z innych stron

Jest to jeden z podstawowych problemów spotykanych zwłaszcza w E-commerce, gdzie właściciele stron duplikują treści przekazane od producentów produktów, które sprzedają. Zasada jest bardzo prosta, nie kopiujemy treści, które występują na innych stronach internetowych!!!

Jeżeli nie przekonuje Cię sama uczciwość, to na pewno przekona Cię to, w jaki sposób patrzy na to wyszukiwarka. Google ma w tym wypadku konkretną strategię, grupuje strony, które posiadają tę samą treść i pokazuje wyżej w wynikach wyszukiwania tylko jedną z tych pozycji, tę która ma największą wiarygodność według niego. Najczęściej w tym wypadku wygrywa tutaj strona producenta, gdyż ona często jest najlepiej wypozycjonowana w danej tematyce. Ta strategia jest całkiem logiczna, w końcu po co wyszukiwarka ma pokazywać użytkownikowi kilka razy to samo.

9. Sprawdź czy Twoja strona poprawnie się wyświetla na różnych przeglądarkach i urządzeniach.

Sposób w jaki przeszukujemy internet dynamicznie się zmienia. Z roku na rok, odsetek osób przeglądających internet przy użyciu urządzeń mobilnych jak tablety i telefony rośnie. Z tego też powodu Google coraz bardziej zwraca uwagę na to, czy nasza strona jest dostosowana właśnie do tych urządzeń i promuje te strony, które lepiej radzą sobie z tego typu urządzeniami. Rozwiązaniem jest stworzenie mobilnej wersji naszej strony lub wykonanie jej w technologii responsywnej, przystosowując wygląd strony do rozmiaru ekranu urządzenia, na którym jest przeglądana. Sprawdź jak Twoja strona wyświetla się na różnych urządzeniach tego typu.

Katarzyna Kandefer

Pozostaw komentarz