Planowanie kampanii Inbound Marketing w 10 krokach

Inbound Marketing brzmi ciekawie, ale nie wiesz od czego zacząć? Zanim weźmiesz się za konkretne działania, zatrzymaj się na chwilę. Aby kampania marketingowa była skuteczna i zapewniła Ci długofalowe efekty, nie może być działaniem podejmowanym ad hoc. Liczy się to, aby była ona częścią strategii i świadomych działań kierowanych do zdefiniowanej grupy odbiorców mających na celu osiągnięcie konkretnych rezultatów. Jeśli Twoja firma ma zdefiniowaną strategię marketingową i przeprowadza co jakiś czas audyt marketingowy podejmowanych działań, planowanie kampanii będzie zdecydowanie ułatwione. W przeciwnym razie będzie wymagało trochę większego nakładu pracy.

Poznaj 10 kroków, które pozwolą Ci skutecznie zaplanować kampanię inbound marketing!

1. Zdefiniuj cele kampanii

Zanim rozpoczniesz jakiekolwiek działania typu inbound marketing, niezwykle istotne jest, aby zdefiniować cele kampanii. To właśnie cele marketingowe określają zakres i rodzaj działań, które powinna podjąć Twoja firma, a nie na odwrót. Definiując cele dla kampanii marketingowej postaraj się zdefiniować w taki sposób cele, aby były one SMART, czyli: 

  • specyficzne,
  • mierzalne,
  • ambitne,
  • realne,
  • terminowe.

2. Określ buyer personas

Nie da się podejmować kampanii marketingowej, nie znając swoich odbiorców i nie widząc do kogo kierujemy działania.

Poświęć czas, aby stworzyć fikcyjne postacie swojego idealnego klienta. Oto kilka przykładowych pytań, na które powinieneś znać odpowiedź: 

  • co charakteryzuje i wyróżnia tę grupę,
  • jakie są ich cele i problemy,
  • w jaki sposób podejmują decyzje zakupowe i gdzie szukają informacji. 

O wiele łatwiej planuje się działania, tworzy się strategię generowania leadów za pomocą treści, jeśli wiesz kim jest Twój odbiorca i co wpływa na jego decyzje zakupowe.

Co jeszcze? Przydatna również będzie wiedza na temat cyklu zakupowego Twoich klientów. Kampania Inbound marketing ma na celu wesprzeć Twój lejek sprzedaży: sprowadzić więcej potencjalnych klientów, wspomóc dział sprzedaży i w końcu przyczynić się do zwiększenia sprzedaży. Aby jednak móc dopasować działania i komunikację do naszych potencjalnych odbiorców, niezbędna jest wiedza o tym na jakim etapie procesu zakupowego się znajdują. Znając grupy i zachowanie potencjalnych klientów, można dopasować do nich np. działania typu content marketing, aby edukować potencjalnych klientów, wspierać działania sprzedaży i zwiększyć gotowość potencjalnych klientów do zakupu.

3. Wykorzystaj narzędzia, w których jesteś mocny

Planując kampanie marketingowe, warto zastanowić się nad tym jakie są Twoje mocne strony i wykorzystać je w podejmowanych działaniach. Jeśli jesteś dobrym mówcą, stwórz film z Tobą w roli głównej. Jeśli czujesz się mocniejszy w piśmie, sięgnij do merytorycznych artykułów, które wzmocnią Twój wizerunek jako eksperta. Jeśli natomiast masz zdolności graficzne, to sięgnij do elementów wizualnych takich jak infografiki. Bądź kreatywny i wykorzystuj swoje mocne strony.

4. Zgromadź swoje zasoby

Wcale nie musisz zaczynać działań inbound marketingowych od zera. Jeśli działasz na rynku już kilka lat, to z pewnością masz różne materiały marketingowe np. broszury, referencje, filmy czy zdjęcia z wydarzeń firmy, studium przypadku, slajdy z różnych prezentacji, raporty czy notatki branżowe, wersje demo oprogramowania czy dostęp do wersji testowej, rabaty i promocje i wiele innych. Te wszystkie materiały mogą zostać wykorzystane w Twojej kampanii inbound marketing – niezbędna jest tylko ich odpowiednia selekcja, aktualizacja i dopasowanie do stawianych celów i planowanych działań.

5. Zobacz co robi konkurencja

Przeprowadzenie dokładnej analizy Twoich konkurentów, w tym m.in.: 

  • ich strony internetowej,
  • prowadzonego marketingu treści,
  • strategii w mediach społecznościowych,
  • obecności w wyszukiwarkach, 

pozwoli Ci zrozumieć dokąd zmierzają. Takie informacje warto wykorzystać, aby zbudować właściwą dla siebie strategię inbound marketingu, która pozwoli Ci się wyróżnić i wyprzedzić Twoją konkurencję. Pamiętaj jednak, że działania, które podejmuje konkurencja mogą być zupełnie nieprzemyślane i przypadkowe, więc nie należy ich kopiować bez wcześniejszego przemyślenia. Dodatkowo, jeżeli skopiujesz większość działań konkurencji, to nie wyróżnisz się w żaden sposób na rynku. Konkurencję traktuj raczej jako inspirację do swoich planów.

6. Zdefiniuj swoją propozycję wartości

Unikalna propozycja wartości (ang. unique selling proposition, w skrócie USP) wskazuje potencjalnym odbiorcom w jaki sposób rozwiązujesz ich problem, jak zaspokajasz ich potrzeby, jakie korzyści otrzymują oni korzystając z Twojego rozwiązania, tym samym wyjaśnia dlaczego ktoś powinien dokonać zakupu u Ciebie, a nie gdzie indziej. A to wszystko w prosty, łatwo zrozumiały sposób. Tym samym właściwe zdefiniowanie propozycji wartości pozwoli Ci określić Twój wyróżnik na tle konkurencji. Jako przykład można podać propozycję wartości FedEx: „W ciągu doby. Na czas. Na pewno” (ang. When it absolutely, positively has to be there overnight).

7. Opracuj strategię content marketing

Content is king – z tym stwierdzeniem nie da się już dłużej dyskutować. Marketing treści w strategii inbound marketing odgrywa kluczową rolę. Stąd niezwykle ważnym elementem jest opracowanie strategii content marketingu, która zapewni tworzenie wartościowej i wyjątkowej treści w sposób systematyczny dopasowany do oczekiwań i potrzeb odbiorców. Na tym etapie należy również określić, kto będzie zajmował się tworzeniem treści: czy to będziesz Ty czy członkowie Twojego zespołu czy może zlecisz te zadania agencji. Ktokolwiek nie będzie się zajmował treścią w Twojej firmie, pamiętaj, że działania content marketing powinny być podejmowane ciągle bez względu na to jak bardzo gorący okres jest w Twojej firmie.

8. Zaplanuj inne działania wspierające kampanię

Zastanów się jakie jeszcze inne działania mogą pomóc Ci w osiągnięciu stawianego celu. Może powinieneś zastanowić się także nad modyfikacją strony internetowej, tak aby było więcej landing page’y, na których będą bardziej dopasowane call to action. Może należy zaangażować się bardziej w media społecznościowe albo wdrożyć system, który umożliwi Ci zautomatyzowanie działań marketingowych (ang. marketing automation) i pomoże zwiększyć Ci współczynnik konwersji. Możliwości są niezliczone, ale dobór nich zależy od stawianych celów.

9. Stwórz dokładny plan działań

Po przeprowadzeniu rzetelnego audytu marketingowego i zaplanowaniu działań, należy zebrać je w dokładny plan. Umieść w nim konkretne działania, które planujesz podjąć w ramach realizowanej kampanii, określ terminy realizacji i osoby odpowiedzialne za wykonanie danego zadania. Jeśli planujesz działania content marketingowe, stwórz dokładny kalendarz redakcyjny. Jeśli planujesz współpracować z agencją zewnętrzną przy realizacji któregoś z nich, warto również zaplanować taką współpracę.

10. Określ kluczowe wskaźniki efektywności (ang. KPI)

Nigdy nie dowiesz się jak skuteczny może być Twój marketing internetowy, jeśli nie będziesz korzystał z narzędzi monitorujących Twoje wyniki. Podstawowym narzędziem w tym zakresie jest Google Analytics. Zdefiniuj te wskaźniki marketingowe, które są kluczowe dla Twojej kampanii inbound marketingowej i które będziesz szczególnie uważnie monitorował. To one przecież będą decydować o tym czy uznasz kampanię za sukces czy nie.

Katarzyna Kandefer

Pozostaw komentarz