40 praktycznych porad pisania treści z podziałem na B2B i B2C

man on the top of the mountain

O tym, że warto tworzyć wartościową treść pisać nie musimy. Jak jednak przyciągnąć uwagę odbiorcy? Co zrobić, by wyróżnić się na tle innego contentu? Jako ekspert w danej branży na pewno dysponujesz ogromną wiedzą na temat swojej działalności. Jak jednak sprawić, by treść którą chcesz przekazać była atrakcyjna dla odbiorcy?  Twórz ją korzystając z naszych niezawodnych porad i zaistniej w sieci! Stosuj się do zasad tworzenia contentu z podziałem na:

  • Zasady ogólne,
  • B2B,
  • B2C.
Spraw, by Twój marketing treści jeszcze bardziej wzniósł się na wyżyny!

Ogólne zasady tworzenia treści

1. Pobudź ciekawość za pomocą chwytliwego wstępu

Ludzie czytają wstęp, by przekonać się czy dany artykuł jest wart ich uwagi. Jeśli nie napiszesz chwytliwego wstępu z pewnością nie przekonasz ich do lektury, a co za tym idzie zmniejszysz ilość potencjalnych odbiorców. Ujawnij jakie korzyści z przeczytania Twojej treści będzie miał czytelnik. Pobudź ciekawość lub złóż wartościową obietnicę, a z chęcią przeczytają dalszą część wpisu.

businesswoman2. KISS

Nie, nie chcę Cię namawiać do całowania. KISS to nic innego jak skrót od Keep It Short And Simple. Pisz zrozumiale i nie rozpisuj się na niezliczoną ilość stron. Umiar i prostota przede wszystkim.

3. Teoria damskiej spódnicy

Cytując Winstona Churchilla:

A good speech should be like a woman’s skirt; long enough to cover the subject and short enough to create interest.

Taką samą zasadę stosuj przy tworzeniu treści.

4. Pisz jakbyś prowadził rozmowę

Pisząc prowadź rozmowę z odbiorcą. Zadawaj mu pytania, sugeruj odpowiedzi. Dzięki temu sprawisz, że znacznie bardziej zagłębi się w opisywaną tematykę i zacznie odnosić ją do swojego życia.

5. Nie owijaj w bawełnę

Jasno daj do zrozumienia odbiorcy „co autor miał na myśli”. Pisz zrozumiale i nie rób zbyt wiele dygresji. Artykuł ma być interesujący, ale przede wszystkim rzeczowy i niosący wartość dla odbiorcy.

6. Nie zapominaj o trafnych (!) i atrakcyjnych nagłówkach

Nic bardziej nie odstrasza niż długi, niczym niepodzielony tekst. Ciężko jest w nim odgadnąć o czym będzie jego środek, a co autor napisze na koniec. Dziel artykuły za pomocą trafnych i atrakcyjnych nagłówków, które przybliża czytelnikowi treść konkretnego paragrafu.

7. Ogranicz długość paragrafów

Nawet jeśli podzielisz tekst na paragrafy mogą one przytłaczać jeśli będą zbyt długie. Postaraj się, by nie miały więcej niż 10 linijek. Dzięki temu łatwiej będzie się z nimi zapoznać.

wykres8. Urozmaicaj treść

Dobre zdjęcie warte jest więcej niż 1000 słów. Umieszczaj też w tekście różnorodny content taki jak filmy wideo, wykresy czy też grafiki.

9. Trzymaj się kontekstu

Interesujące zdjęcia przyciągną uwagę, pamiętaj jednak by były adekwatne do publikowanej treści. Nie odbiegaj nimi zbytnio od tematu. Mają przecież obrazować to co chcesz przekazać. Wrzucanie dowolnego zdjęcia tylko dla urozmaicenia treści nie ma najmniejszego sensu.

10. Pokaż swoją osobowość

Nie bój się pokazać swoją osobowość. Napisz na co jesteś wyczulony, co wyprowadza Cię z równowagi, żartuj (oczywiście odpowiednio do sytuacji). Dzięki temu pokażesz odbiorcy swoją ludzką twarz i zbudujesz z nim więź.

11. Różnicuj tekst

Gdy chcesz coś wyróżnić pisz kursywą, podkreślaj lub pogrubiaj tekst. Ułatwisz odbiorcy zrozumienie kluczowych fraz, które chcesz przekazać.

12. Opowiedz historię

Historie to to co lubimy słyszeć najbardziej. Łatwo zapadają w pamięć i z chęcią są opowiadane dalej. Pisaliśmy na ten temat między innymi w artykule Storytelling, czyli jak wielki wpływ na Twój content marketing ma opowiadanie historii.

13. Chcesz być trendy? Sprawdź kontekst

Bardzo często firmy wykorzystują znane slogany bez znajomości ich znaczenia. Upewnij się, że nie postępujesz podobnie. Bycie na czasie jest jak najbardziej wskazane, ale przede wszystkim liczy się znajomość tematu. O surowych konsekwencjach spowodowanych nieprzestrzeganiem tej zasady przekonała się jakiś czas temu Pizzeria DiGiorno.

14. Pamiętaj o poprawnej gramatyce

Nawet jeśli stworzysz świetny tekst straci on na wartości jeśli nie będziesz przestrzegał podstawowych zasad pisowni. Ucierpi również na tym Twój wizerunek eksperta. Jest wiele sposobów na sprawdzenie czy Twój tekst napisany jest poprawnym językiem. Wykorzystaj je, a unikniesz niepotrzebnej krytyki.

15. Nie zapominaj kim jest Twój odbiorca

Wiesz kim jest Twój odbiorca? Świetnie. Powinieneś pisać dla jasno określonego profilu czytelnika. Pisz jego językiem, by być lepiej zrozumianym i staraj się unikać branżowych, niejasnych skrótów.

floating bar GetFound16. Ułatwiaj dzielenie się treścią

Stworzyłeś świetny artykuł, spraw by odbiorca mógł się nim łatwo podzielić ze znajomymi. Pomocny będzie tzw. floating bar. Dzięki jego integracji z mediami społecznościowymi łatwiej zaistniejesz w sieci.

17. Nie kopiuj – bądź oryginalny

Czasami gdy wydarzy się coś wartego uwagi wszystkie firmy zaczynają pisać na ten temat artykuły. Było tak między innymi ze słynnym oskarowym selfie zrobionym popularnym telefonem. Jeśli odbiorca zobaczy całą masę artykułów na temat świetnego marketingu firmy Samsung, nie będzie czytał ich wszystkich. Możliwe również, że ominie też Twój. Dlatego zawsze staraj się wyróżnić na tle innych. Pomyśl na przykład o przewrotnym tytule. Wszyscy wychwalają oskarową fotkę? Zatytułuj swój wpis: Czemu oskarowe selfie było wielkim niepowodzeniem. Z pewnością przyciągnie to uwagę Internautów. Podobny trik zastosowany został w tekście Tajemnicze zachorowania na skutek uprawiania jogi.

18. Tematyka wpisu ma się wpisywać w Twoją strategię marketingową

Bycie na czasie i podążanie za interesującymi newsami to jedno, pamiętaj jednak by nie odbiegać zbytnio od obszaru Twojej działalności. Niech Twoje teksty wpisują się w strategię marketingową Twojej firmy.

19. Pisząc myśl o odbiorcy, nie o sobie

Za każdym razem tworząc content odpowiedz sobie na pytanie: czy jest on użyteczny dla odbiorcy? Co wyniesie on z lektury Twojego wpisu? Pamiętaj – piszesz nie dla siebie, ale dla innych.

20. Pamiętaj o zakończeniu

Niektóre artykuły, choć ciekawe, są dość długie. Nigdy nie zapominaj o odpowiednim zakończeniu, które podsumuje Twój tekst.

Zasady tworzenia treści dla biznesu B2B

21. Korzystaj ze sprawdzonych źródeł

Nie każda informacja zamieszczona w sieci jest prawdziwa. Przekonali się o tym niedawno między innymi użytkownicy produktów Apple. Dlatego też uważnie sprawdzaj wiarygodność źródła. Uważaj również na publikowane materiały graficzne. Nie „pożyczaj” zdjęć, możliwe, że chronione są prawami autorskimi. Jeśli nie wiesz gdzie szukać sprawdzonych i legalnych grafik zapoznaj się z naszym wpisem 40 Sprawdzonych Stron, z których pobierzesz Darmowe Zdjęcia.

22. Pokaż, że jesteś autorytetem w danej dziedzinie

Pod żadnym względem nie namawiam Cię, by treść którą tworzysz była Twoją reklamą. Pamiętaj, że ma ona edukować, a nie nakłaniać do zakupu. Nie mniej jednak nie powinniśmy popadać w skrajności. W sekcji o Tobie/o autorze umiejętnie pokaż, że w danej dziedzinie jesteś autorytetem. Posiadasz certyfikaty lub znaczące osiągniecia? Pochwal się tym przez co jeszcze bardziej uwiarygodnisz content, który tworzysz.

23. Pobudzaj do działania

Ludzie po przeczytaniu muszą wiedzieć co powinni dalej zrobić, jakie mają wykonać akcje. Pomocne w tym celu będą teksty how-to lub checklisty podsumowujące Twój wpis.

24. Używaj filmów instruktażowych i zdjęć

W branży B2B filmy instruktażowe i zdjęcia prezentujące Twoje produkty to coś czego oczekują odbiorcy. Wspieraj się nimi podczas publikowania interesującej treści.

25.  Zaoferuj coś więcej

Napisałeś ciekawy wpis na temat określonego zjawiska? Jeśli posiadasz również inne interesujące materiały o podobnej tematyce powiedz o tym odbiorcy. Odeślij go do tzw. premium contentu np. autorskiego ebooka, który znacznie obszerniej wyjaśnia dane zagadnienie.

26. Wyeksponuj statystyki

Nic tak nie przyciąga uwagi jak interesujące statystyki. Czy wiedzieliście, że według badania European Trusted Brands

Internetowi ufa, aż 56% Polaków. Wyprzedza go jedynie instytucja małżeństwa (68%).

Ludzie uwielbiają ciekawe statystyki, uwiarygodniają one również Twoje tezy. Wspieraj się nimi przy tworzeniu contentu.

27. Jasno pokaż korzyści

Wyeksponuj jaką korzyść uzyska odbiorca, który zapozna się z Twoją treścią. „Naucz się jak..”, „Zdobądź klienta dzięki” to tylko nieliczne z wielu przykładów ekspozycji.

28. Dziel się najświeższymi informacjami z branży

Sytuacja w Twojej branży również się liczy. Pamiętaj, że Twój odbiorca może nie orientować się w zmianach z nią związanych lub może interpretować je w nieodpowiedni sposób. Przystępne nakreślenie ich w Twoich artykułach jest doskonałym sposobem na przyciągnięcie uwagi czytelnika.

29. Twórz evergreen content i w razie potrzeby uaktualniaj go

„Wiecznie żywy” czyli evergreen content to treść, która nigdy nie traci na wartości. Przykładowo są to artykuły how-to, lista wartościowych blogów, raportów czy też zasobów z danej tematyki. Dzięki tego typu tematom zwiększysz ruch na Twojej stronie, a tematy te będą chętnie czytane przez długi czas od publikacji.

W przypadku gdy na rynku zajdą znaczące zmiany uaktualniaj i dopisuj informacje do swoich zestawień. Dzięki temu jeszcze bardziej zyskają w oczach odbiorcy.

30. Nie bądź zbyt ogólny

Jak mówi stare powiedzenie: jeśli coś jest do wszystkiego jest do niczego. Im bardziej dokładny i specyficzny będziesz w swoich wypowiedziach, tym większą popularność może zyskać Twój wpis.

31. Rozwiązuj problemy odbiorcy

Twojego odbiorcę najbardziej zainteresuje treść rozwiązująca jego problemy lub odpowiadająca na jego pytania. Sprawdź o co najczęściej pytają Twoi klienci i bazuj na tym Twój content.

32. Dodaj treści nieco emocji

Zazwyczaj tematyka w branży B2B nie jest zbytnio porywająca i rozrywkowa. Zmień to dodając Twojej treści nieco emocji. Dzięki temu wyróżnisz się na tle konkurencji.

33. Nie zapominaj o infografikach

Choć zdjęcie wyraża więcej niż 1000 słów czasami może nie być wystarczające. Doskonałym sposobem na stworzenie viralowego contentu jest infografika. Łączy ona zalety tekstu i wizualizacji, jest prosta w zrozumieniu i do tego estetyczna. Uwzględnij tego typu treść w swoich działaniach content marketingowych.

Zasady tworzenia treści dla biznesu B2C

34. Nawiąż więź emocjonalną z odbiorcą

Konsumenci w branżach B2C znacznie mniej przywiązują się do marek niż Ci z B2B. Postaraj się, by nie odwrócili się od Twojej tworząc z nimi więź emocjonalną. Publikuj regularnie i angażuj ich w swoje działania.

na czasie35. Bądź na czasie

Nic nie smakuje gorzej niż stary, odgrzewany kotlet. Jeśli świat ekscytuje się z powodu konkretnego wydarzenia nie czekaj by je opisać. Bądź na czasie i pisz o rzeczach, które są trendy.

36. Wizualizuj swoje uczucia

W odróżnieniu od wizualizacji w B2B, zdjęcia, które opublikujesz mogą być nieco bardziej na luzie. Pokaż z ich pomocą swoje emocje. Nie stroń od wysmakowanych żartów, zwizualizuj swoje zaskoczenie lub radość.

37. Powiąż swój tekst z kulturą pop

Znajdź powiązanie Twojego tekstu z kulturą pop. Dzięki temu stanie się on jeszcze bardziej przystępny i zrozumiały dla Twojego odbiorcy.

38. Eksperymentuj z różną treścią

Nie od razu Rzym zbudowano. Sprawdzaj jaki rodzaj treści będzie cieszyć się największą popularnością wśród Twojego odbiorcy. Nie bój się eksperymentować.

39. Ilość ma znaczenie

Odbiorcy w branży B2C potrzebują stałej uwagi. Tworzenie treści raz w tygodniu nie będzie działać na Twoją korzyść. Publikuj często i przede wszystkim regularnie.

40. Nie przytłaczaj treścią

Wielu odbiorców czytać będzie Twoją treść w czasie wolnym, podczas relaksu. Nie przytłaczaj ich ciężkim contentem. Twórz lekkie artykuły, które łatwo się czyta.

Konkluzja

Stworzenie świetnego contentu to dopiero połowa sukcesu. Druga połową jest odpowiednia jego promocja. Zanim jednak do niej przystąpisz przekonaj się, że to co napisałeś zdobędzie uznanie w oczach odbiorcy. Nie zrażaj się gdy nie uda Ci się osiągnąć celu już za pierwszym razem. Dopracowany content marketing wymaga czasu.

Powodzenia!

Ania Burtan

Grafik, copywriter i certyfikowany AdWordsowiec w jednym. Specjalizuje się w wizualizacjach oraz storytellingu, zaś w wolnych chwilach zagłębia się w tajniki SEM i SEO. Absolwentka Master of Science in International Business Economics (University of Wales) oraz Wydziału Lingwistyki Stosowanej Uniwersytetu Warszawskiego. Prywatnie podróżniczka kochająca taniec i poznawanie nowych kultur. Urodzona optymistka, która swoim uśmiechem potrafi zarażać innych.