W uproszczeniu White Hat SEO to praktyka wykorzystywana w celu podwyższenia pozycji fraz kluczowych w wynikach organicznych wyszukiwarki (ang. SERP), będąc przy tym w zgodzie z zasadami nakładanymi przez wyszukiwarki. Jest to zarazem odwrotność techniki pozycjonowania zwanej Black Hat SEO, która stara się wpłynąć na wyniki wyszukiwarek w nieetyczny sposób, naginając zasady i wykorzystując ułomności algorytmów wyszukiwarek w celu uzyskania wzrostów. Te dwie techniki są dla siebie jak Yin i Yang, gdzie zwolennicy obydwu stron starają się udowodnić tym drugim, że ich podejście jest lepsze i bardziej efektywne.

Panda i penguin updateZ w pełni zrozumiałych powodów wyszukiwarki stawiają sobie za cel usuwanie i karanie użytkowników, którzy działają niezgodnie z narzuconymi zasadami, starając się tym samym manipulować ich wynikami. Google już od jakiegoś czasu podjął wyzwanie i jego kampania przeciwko nieuczciwej konkurencji nabiera coraz większego rozpędu. Wyszukiwarka ta hoduje swoje pomocne zwierzątka: Pingwina, Pandę, a ostatnio dołączył do nich Koliber, będącymi updatami algorytmu, mającymi na celu wychwycić działania typu Black Hat SEO. Z tego też powodu na rynku zrobiło się głośno o otrzymywaniu kar, usuwaniu całych  domen z wyników wyszukiwania za nieetyczną manipulację wynikami wyszukiwarek. Sprawa dotknęła zarówno dużych graczy takich jak Ceneo, Skapiec, Tesco czy RTV Euro AGD, jak i tych mniejszych, działających na znacznie mniejszą skalę.

Więc czym dokładnie jest Black Hat SEO?

Algorytymy wyszukiwarek są oparte o przekazywanie autorytetu. Tak jak prace naukowe, które były cytowane w wielu innych publikacjach są uważane za wartościowe, tak treść umieszczana na stronach, do których jest wiele odwołań w internecie może być uznana przez wyszukiwarkę za wartą wyeksponowania w wynikach organicznych. Jest to główna zasada, na której opiera się strategię Black Hat SEO. Zwolennicy tej strategii, w celu promocji w internecie, starają się dodawać nienaturalne linki kierujących do pożądanych przez nich domen w celu wpłynięcia na wyniki wyszukiwarki. Przykładami działań tego rodzaju mogą być:

  1. Prywatne i publiczne katalogi, w których umieszczane są często synonimizowane teksty z linkami do określonej domeny. Takie artykuły, nie niosące często żadnej wartości merytorycznej dla człowieka, są umieszczane w dziesiątkach, setkach a nawet czasami tysiącach katalogów. W ten sposób otrzymując wiele sztucznych linków dla konkretnej domeny.
  2. Umieszczanie linków  w komentarzach do artykułów oraz na forach różnych stron, w celu uzyskania linku ze strony, która wypracowała swój autorytet. Te działania często wykonywane są automatycznie, przez boty przeszukujące strony internetowe w celu znalezienia miejsca do dodania komentarzy. W ten sposób pozycjonerzy mogą uzyskać wiele linków przychodzących.
  3. Zagnieżdżanie linków w wielu wtyczkach i pluginach, które użytkownicy mogą chcieć zainstalować na swojej stronie. Przykładem takiego działania mogą być wszelkiego rodzaju liczniki odwiedzin, umieszczane na stronach internetowych.
  4. Manipulacja kodem strony w celu oszukania przeglądarki. Przykładem może być zamieszczanie na stronie treści niewidocznej dla użytkownika, stworzonej wyłącznie dla wyszukiwarki.

Więcej przykładów takich działań oraz zasady, które narzuca na użytkowników przeglądarka Google można przeczytać w naszym artykule Czym są nienaturalne linki przychodzące?

Techniki White Hat SEO

White Hat SEO w odróżnieniu od swojego rywala, stara się wnieść realną, merytoryczną wartość dla użytkowników we wszystkich działaniach, które stosuje. Jest to tak zwane bezpieczne pozycjonowanie, za które nie grozi domenie kara od wyszukiwarki. Korzystając z tej samej zasady, jaką wykorzystują nieetyczni pozycjonerzy, użytkownicy stosujący uczciwą strategię starają się tworzyć treść, która będzie pozytywnie odbierana przez innych użytkowników, dzięki czemu w naturalny sposób będą oni chcieli do niej kierować innych użytkowników.

Do najczęściej stosowanych technik White Hat SEO należą:

  1. Budowanie treści w jasny i klarowny sposób, tak żeby ułatwić użytkownikowi jego czytanie. Można to osiągnąć poprzez podział tekstu na akapity, stosowanie tytułów i podtytułów, a także stosowanie wypunktowań i pogrubień, dla treści, które tego wymagają.
  2. Budowanie treści, która odpowiada na potrzeby innych użytkowników. Mogą to być zarówno zdjęcia, filmy, artykuły, audio, infografiki, webinary, prezentacje jak i wiele innych rodzajów treści.
  3. Dystrybuowanie treści poprzez Social Media a także narzędzia typu RSS. Im łatwiej będzie nam utrzymać stałe relacje z czytelnikami, tym częściej będą oni wracali na stronę, a nasza strona nabierze większego zaufania od wyszukiwarki.
  4. Dbanie o User Experience na stronie. Nasza strona musi być przyjazna użytkownikom, a treści na niej umieszczane powinny odpowiadać na ich potrzeby.
  5. Oferowanie wartości a nie reklam.

Dlaczego pozycjonerzy wybierają Black Hat SEO?

Black Hat SEO jest bardzo kuszącą strategią w krótkim okresie. Pozwala ona na uzyskanie stosunkowo szybkich wyników w wyszukiwarce po relatywnie niskich kosztach, dlatego też znakomita większość pozycjonujących na rynku stosuje te techniki. Jednakże wiąże się to ze znaczącym ryzykiem otrzymania kary w postaci usunięcia z wyników wyszukiwarki, co często skutkuje zaczynaniem wszystkiego od początku z nową domeną lub długotrwałym procesem zdejmowania nałożonego filtru z domeny. Przy decydowaniu się na ten typ pozycjonowania należy brać pod uwagę jego możliwe konsekwencje. Warto też pamiętać, że jeżeli zlecamy usługę pozycjonowania poza własną firmę, to osoba, która nas pozycjonuje może stracić wyłącznie nas jako klienta, natomiast to my zostajemy z całym problemem z naszą domeną, na którą została nałożona kara Google.

Dlaczego powinno się stosować White Hat SEO?

Jeżeli wystarczającym argumentem nie jest samo to, że tak jest uczciwie, to warto pomyśleć o takich działaniach jako inwestycji w budowanie naszej marki jako firmy. Działania White Hat SEO nie tylko wpływają pozytywnie na nasze wyniki wyszukiwania, tworząc tzw. długi ogon fraz, po których użytkownicy trafiają do stworzonej przez nas treści odpowiadającej na ich potrzeby, ale także pozwala na budowanie stałych relacji z użytkownikami, których interesuje to co tworzymy. Działania te są także całkowicie bezpieczne jeżeli chodzi o wyszukiwarkę, dlatego też możemy być pewni, że nie dostaniemy od niej żadnej kary.

Początkowo trzeba się uzbroić w trochę cierpliwości, nim pierwsze działania dadzą oczekiwane efekty, jednakże jak wszystko nabierze rozpędu, to sukcesywnie będzie pchać Twój biznes do przodu.

Tomasz Winter

Pozostaw komentarz