O Content Marketingu mówi się coraz więcej. Coraz więcej firm zdaje sobie również sprawę z jego znaczenia we współczesnym świecie biznesu. Jako, że rok 2014 powoli ma się ku końcowi, pora zastanowić się jak wyglądać będzie 2015. Co nas czeka w obszarze Content Marketingu? Jakie trendy będą obowiązywać? Jakie sposoby będą skuteczne, aby dotrzeć do nowych odbiorców i pozyskać klientów?

Nadchodzą zmiany

Rok 2015 przyniesie nam dużo zmian. I nie mam na myśli jedynie świata marketingu. Obecnie furorę w sieci robi artykuł Zapomnij o metroseksualnych chłopakach. Nowy trend do lumbersexual. Świat się zmienia, zmieniają się kanony piękna i potrzeby odbiorcy. Obejmują one różne sfery naszego życia, nie omijając również świata biznesu.

Według badania przeprowadzonego przez firmę Adobe:

76% marketingowców zgadza się z twierdzeniem, że marketing bardziej zmienił się w przeciągu ostatnich 2 lat, niż w przeciągu minionych 50.

Jakie więc będą główne obszary wspominanych zmian? Na co postawi nasz odbiorca? Poniżej znajdziecie 5 głównych aspektów, na które należy postawić w nadchodzącym roku. To one bowiem decydować będą o powodzeniu planowanych kampanii marketingowych oraz o tym jak wypadać będzie Twoja firma w świecie online.

1. Content Marketing = Marketing

Specjaliści od Content Marketingu, w tym m.in. Joe Chernov z Hubspot oraz Joe Pulizzi z Content Marketing Institute, są jednogłośni. Dyscyplina ta rozwinie się na tyle, że stanie się obowiązkową częścią klasycznego marketingu. Ludzie powoli zaczną odchodzić od pojęcia Content Marketing, zastępując je po prostu… marketingiem. Wyrażenia te staną się praktycznie równoznaczne. Marketing nie będzie istniał bez contentu i wartości, które za sobą niesie.

2. Micro-targeting

Badanie Adobe naświetliło również najważniejsze obszary, na których skupi się w najbliższym czasie marketing. Do niekwestionowanych liderów zaliczyć będzie można personalizację i targeting. Nie będzie to jednak targetowanie mas. Nadchodzi era micro-targetingu, który skupiać się będzie na potrzebach jednostki. Ludzie chcą być zauważeni i traktowani indywidualnie. Chcą widzieć, że markom zależy na nich i zauważają ich działania. Trend ten podchwycili już rynkowi giganci (w tym m.in. Coca-Cola). Pora, by micro-targetingiem zainteresowały się też mniejsze firmy.

3. Human marketing, czyli bądź bardziej ludzki

Znacie to uczucie, kiedy obok Was rozmawia dwóch specjalistów, z branży którą bezpośrednio się nie zajmujecie i nie macie pojęcia o czym mówią? Używają wielu skrótów, rzucają niezrozumiałymi hasłami i nawet pomimo najszczerszych chęci nie rozumiecie „co autor miał na myśli”. Jeszcze gorzej sytuacja wygląda w świecie B2B. Zatrudniacie firmę, która ma zająć się częścią projektu. Pracę wykonuje sumiennie (a przynajmniej tak Wam się wydaje), jednak nie macie pojęcia jaka jest metodologia ich działania, używają bowiem tak skomplikowanego żargonu branżowego, że ciężko jest go zrozumieć nie jednej osobie.

Taki obraz, choć spotykany jest dość często w świecie biznesu, powoli odchodzić będzie w zapomnienie. Firmy starają się być bardziej transparentne i zrozumiałe przez odbiorcę. Język, którym posługują się na blogu, czy bezpośrednio podczas rozmowy z klientem jest prosty i zrozumiały na tyle, że nawet osoba kompletnie nie związana z branżą będzie w stanie zrozumieć o co w tym wszystkim chodzi.

Ludzie mają dość oszustw i wykorzystywania ich niewiedzy w obszarach, którymi się nie zajmują. Poszukują osób transparentnych i takich które w sposób przystępny potrafią wytłumaczyć sposób działania i kroki jakie podejmują. Marketing stanie się bardziej ludzki. Zrozumiały. Dość skrótów i niejasności. Pora na bycie bardziej „human”.

4. Content będzie jeszcze lepszy i bardziej zróżnicowany

Content Marketing B2B w 2015Co roku Content Marketing Institute publikuje raport „Content Marketing Trends” z podziałem na B2B i B2C. W niniejszym artykule prezentuję zestawienie B2B przygotowane na rok 2015, mówiące o rodzajach contentu, który w przyszłym roku będą chcieli wykorzystywać marketingowcy. Zdecydowana ich większość stawiać będzie na różnorodność, w tym głównie publikacje w mediach społecznościowych, wysyłanie eNewsletterów oraz pisanie artykułów na stronie internetowej. Oprócz standardowych metod promocji, zwiększy się również znaczenie takich rodzajów contentu jak infografika (65% ankietowanych deklaruje jej użycie, co daje wzrost tej pozycji o 11% w porównaniu z rokiem ubiegłym i o aż o 24% w porównaniu z 2013) oraz ilustracja/fotografia. W poprzednich latach kategoria ta nie była brana pod uwagę, w roku 2015 aż 69% deklaruje chęć jej użycia. Content coraz bardziej się różnicuje, sprawiając, że polskie tłumaczenie content marketingu (marketing treści) staje się jest wielce nietrafione.

Wraz z rozwojem wszelkiego rodzaju contentu, zwiększa się również liczba narzędzi, które pozwalają go tworzyć. Programy do obróbki zdjęć czy też filmów wideo są bardziej intuicyjne i proste w obsłudze. Dzięki temu content, który tworzymy jest przyjemny dla oka i dobry jakościowo.

5. Wzrośnie znaczenie storytellingu

O storytellingu pisaliśmy już wcześniej w artykule Storytelling, czyli jak wielki wpływ na Twój content marketing ma opowiadanie historii. Dlaczego wzrośnie jego znaczenie? Musimy pamiętać, że ludzie nie kupują produktu, kupują wartości które reprezentuje. Opowiedzenie odpowiedniej historii pozwala klientowi zwizualizować przesłanie, które chce mu przekazać firma i umożliwia mu utożsamienie się z produktem lub usługą.

Storytelling do perfekcji opanował Steve Jobs promując swoje produkty. Owszem, istnieje wiele lepszych (pod względem techniczym) telefonów niż iPhone. Dla jego użytkownika nie ma to jednak większego znaczenia. Kupując produkt Apple, kupuje on przy okazji styl życia, który promuje marka, wartości które reprezentuje. Staje się modny, dołącza do pewnej społeczności. Co z kolei robi firma Dove? Dzięki swoim kampaniom promocyjnym chce sprawić, by kobiety pokochały swój wygląd bez względu na liczbę nadprogramowych kilogramów. Mówi nam, że produkty Dove są dla nas wszystkich, bez względu na wiek, rozmiar ubrania czy kolor skóry. Wszystkie jesteśmy bowiem piękne, a Dove pozwala nam to piękno z nas wydobyć. Historia ta trafia do wielu, kto z nas bowiem nie ma żadnych kompleksów?

dove

A co z mediami społecznościowymi?

Zaraz, zaraz.. a co z social media? Nie wspomniałam ich celowo. Oczywiście ich znaczenie nadal będzie istotne. Ludzie jednak nauczyli się ignorować znaczną część postów, reagując na nie podobnie jak na reklamy outdoorowe. W roku 2015 nasilać się będzie tzw. banner blindness czyli ślepota bannerowa. Polega ona na odruchowym ignorowaniu przez internautów elementów przypominających lub będących reklamami.

Co zatem trafia do odbiorców? Coraz bardziej cenimy posty niosące za sobą jakąś wartość lub takie, które budzą naszą ciekawość. Z tego też powodu coraz więcej firm zastanawia się nad nowym, wartościowym sposobem promocji, który bez problemu dotrze i zaangażuje odbiorcę. To one będą królować w przyszłym roku.

A czy Ty już wiesz jaką historię powiązaną z Twoją działalnością będziesz chciał nam przekazać?

Ania Burtan

Grafik, copywriter i certyfikowany AdWordsowiec w jednym. Specjalizuje się w wizualizacjach oraz storytellingu, zaś w wolnych chwilach zagłębia się w tajniki SEM i SEO. Absolwentka Master of Science in International Business Economics (University of Wales) oraz Wydziału Lingwistyki Stosowanej Uniwersytetu Warszawskiego. Prywatnie podróżniczka kochająca taniec i poznawanie nowych kultur. Urodzona optymistka, która swoim uśmiechem potrafi zarażać innych.

Pozostaw komentarz