Sposób budowania stron internetowych i używane do tego celu technologie dynamicznie się rozwinęły przez ostatnie kilka lat. Jednakże mimo, że wierzchnia warstwa stron widoczna dla użytkowników stała się bardziej dynamiczna i interaktywna, dla wyszukiwarek wiele się nie zmieniło.
Oprócz użytkowników odwiedzających naszą stronę, mamy też wyszukiwarki, które zbierają informacje i starają się je wyświetlić użytkownikom ich poszukujących. Najważniejszą zasadą SEO, czyli optymalizacji dla wyszukiwarek internetowych, jest zapewnienie, żeby nasza strona była czytelna i przyjazna pod względem nawigacji dla robotów wyszukiwarki (ang. crawlers), które przeszukują internet w celu odpowiedniego zrozumienia i zaindeksowania treści, które znajdą.
Niestety, roboty wyszukiwarki widzą naszą stronę trochę w inny sposób niż my, przeglądając treść, zwracając uwagę na znaczniki formatowania i przeglądając opisy zdjęć. To co one widzą przypomina widok z przeglądarek tekstowych takich jak Lynx. Poniżej możesz zobaczyć porównanie jak wygląda ta sama strona w przeglądarce tekstowej i klasycznej:
Zasady optymalizowania treści pod wyszukiwarki są dosyć logiczne i końcowo mają one na celu stworzenie tekstu, który jest przejrzysty też dla odbiorców jakim są nasi czytelnicy, potwierdzając zasadę, że zawsze powinniśmy pisać mając na uwadze właśnie ich a nie wyszukiwarkę.
Oto 6 zasad zgodnych z metodami White Hat SEO, czyli zapewniających tzw. bezpieczne pozycjonowanie:
1) Optymalizacja meta title
Każda podstrona Twojego serwisu powinna mieć unikalny title wpisany w tzw. “meta title”. Tytuł ten jest widoczny jedynie w kodzie strony i opisuje on w kilku słowach co się znajduje na danej podstronie.
Z punktu widzenia SEO powinniśmy się trzymać kilku zasad:
- Tytuł nie powinien być dłuższy niż 60 znaków. Jest to spowodowany tym, że wyszukiwarka często korzysta z wpisanego tytułu i wyświetla go w wynikach wyszukiwarek, jest to pierwsza linijka danej pozycji w Google i mieści się w niej maksymalnie tyle znaków.
- Tytuł powinien opisywać co znajdziemy na danej podstronie. Jeżeli napiszemy coś zupełnie nie związanego z naszą stroną, to Google zignoruje wpisany przez nas tytuł.
- Warto zawrzeć w tytule frazy, na których szczególnie nam zależy na konkretnej podstronie. Frazy te muszą być związane z tym o czym jest dana podstrona i powinny się gdzieś na niej znajdować.
- Tytuł powinien być sensowną informacją skłaniającą użytkowników do kliknięcia na niego. Należy unikać umieszczania w nim na siłę jak największej liczby fraz. Jeżeli będzie on zachęcał do klikania to zwiększymy tzw. Click Through Rate a nasza strona uzyska lepszą pozycję w Google.
2) Stwórz dobry opis meta description
Podobnie jak każda podstrona powinna mieć Tytuł, tak powinna mieć także unikalny opis strony zwany “meta description”. Opis ten powinien w zwięzły sposób przedstawić co znajdziemy na danej podstronie, zachęcając użytkowników do wejścia na nią.
Jeżeli opis będzie odpowiadał na zapytanie użytkownika pytającego Google o odpowiedź, zostanie on wyświetlony poniżej linku do naszej strony. Jeżeli Google uzna, że jest on nieodpowiedni to wybierze on inny fragment naszej podstrony i go wyświetli. Z mojego doświadczenia, poprawnie napisany opis jest często wyświetlany w Google, dzięki czemu kontrolujemy co jest wyświetlane użytkownikom i zwiększamy jego klikalność – CTR.
W tworzeniu opisu meta description powinniśmy trzymać się następujących zasad:
- Opis nie powinien być dłuższy niż 160 znaków. Powodem jest to, że tyle właśnie znaków maksymalnie jest w stanie wyświetlić Google w swoich wyszukiwaniach. Jeżeli tekst będzie dłuższy to zostanie on przycięty.
- Opis powinien przedstawiać co użytkownik znajdzie na danej podstronie i zachęcać go do wejścia na nią. Jeżeli opis nie będzie zgodny z treścią strony to zostanie on zignorowany przez Google.
- W opisie warto wstawić frazy, na których nam zależy, które zarazem odpowiadają temu, co znajduje się na danej podstronie. Warto zadbać, by frazy też znajdowały się gdzieś na tej podstronie.
Meta description jest pomijany przez wielu pozycjonerów, którzy twierdzą, że nie ma on wpływu na ranking naszej strony. Z technicznego punktu widzenia może mógłbym się z nimi zgodzić, ale jeżeli coś ma znaczący wpływ na klikalność danego wyniku w wyszukiwarce to na pewno warto to zrobić.
3) Formatowanie nagłówków tekstu
Wielu z nas na pewno używa Worda do pisania tekstów. Niestety niewielu z nas używa pewnej sprytnej funkcji, która ułatwia nam życie, zwłaszcza w tekstach, które są bardzo długie. Taką funkcją jest automatyczne formatowanie tekstu na określonych przez nas warunkach. Dzięki temu z góry definiujemy, w jaki sposób powinny wyglądać tytuły, podtytuły, akapity i inne fragmenty tekstu. O ile w zwykłych tekstach nie korzystanie z tego typu formatowania utrudnia tylko nam trochę życie, to w internecie tak sformatowany tekst rodzi większe problemy, gdyż jest mało czytelny dla wyszukiwarki.
Każdy rodzaj tekstu mieszczący się na naszej stronie powinien być opisany specyficznymi dla niego regułami. Nie musimy się tym przejmować, gdyż to rola informatyka tworzącego stronę, aby o to zadbać. To co my powinniśmy wiedzieć, to jak z tego korzystać. Nagłówki są określane znacznikami z literą “h” od “heading” i mogą wyglądać następująco <h1>,<h2>,<h3>, <h4>. Im wyższa cyfra tym niższy nagłówek w hierarchii nagłówków. Tak więc “nagłówek 1” jest traktowany jako główny tytuł strony, “nagłówek 2” jako podtytuł itd.
Pisząc tekst powinniśmy go rozplanować tak, żeby było on czytelny i atrakcyjny dla naszego czytelnika, dzieląc go na poszczególne części, wykorzystując odpowiednie nagłówki do ich opisania.
Budując nagłówek trzymajmy się tych zasad:
- Nagłówek powinien zachęcać do przeczytania danej części treści, którą opisuje.
- W nagłówku warto umieścić słowo kluczowe, jednakże zdanie musi mieć sens i być atrakcyjne dla czytelnika.
- Nagłówek powinien składać się nie więcej niż z kilku wyrazów.
4) Opisywanie zdjęć znacznikiem ALT
Tak jak wspominałem na początku wyszukiwarka nie widzi strony tak jak my, jedną z większych problemów jest interpretacja tego co jest na obrazie. Z tego też powodu każdy z obrazów, który jest przez nas dodawany do naszej strony powinien być opisany przy wykorzystaniu znacznika ALT.
Znacznik ten jest wykorzystywany także przez osoby niewidome, żeby dowiedzieć się co znajduje się na danym zdjęciu.
Spróbujmy w kilku słowach opisać co znajduje się na danym zdjęciu mając też na uwadze o czym jest tekst, który właśnie piszemy. Możemy umieścić tam także słowo kluczowe, które jest wartościowe w kontekście danej podstrony, na której jest umieszczany dany obraz. Oczywiście jak przy wszystkim, tekst musi być sensowny, a nie na siłę wypełniony frazami kluczowymi. Czasami opisy zdjęć są weryfikowane przez pracowników wyszukiwarki, wtedy rażąca nadinterpretacja treści zdjęcia może mieć swoje konsekwencje.
Warto też pamiętać, aby nasze zdjęcia zostały właściwie nazwane, dlatego też przed załadowaniem ich do internetu ze swojego komputera należy nazwać sensownie swoje zdjęcia, tak żeby były one zgodne z opisem ALT.
Opisując zdjęcie trzymajmy się następujących zasad:
- Opis zdjęcia powinien być krótki i atrakcyjny.
- W opisie zdjęcia możemy umieścić słowo kluczowe istotne dla danej podstrony.
5) Stosuj wypunktowania i wyliczenia
Google docenia sposób formatowania tekstu, który sprawa, że jest on bardziej czytelny dla odbiorcy. Jednym z bardzo dobrze postrzeganych sposobów formatowania tekstu są wszelkiego rodzaju wypunktowania, w których w przejrzysty sposób przedstawiamy najważniejsze informacje dla naszych czytelników. Tego typu formatowanie skupia uwagę czytelnika, przez co łatwiej przedstawić nam jest ważne informacje w tej formie.
6) Czy warto wypełniać meta keywords?
Wielu pozycjonerów twierdzi, że wypisywanie słów kluczowych w tzw. znaczniku meta keywords jest zbędne, gdyż wyszukiwarka nie zwraca na to uwagi. Tutaj mogę się częściowo z tym zgodzić, gdyż wypisywanie przypadkowych słów kluczowych w tym miejscu, nie mających nic wspólnego z treścią na tej stronie, jest rzeczywiście pomyłką. Natomiast wypisanie w ten znacznik słów kluczowych, które wykorzystujemy na danej podstronie pomaga nam w kilku aspektach:
- Systematyzujemy sobie pracę z optymalizacją SEO podstron pod konkretne frazy kluczowe, starając się odpowiedzieć na problemy odbiorców związane z tymi frazami.
- Pokazujemy wyszukiwarce tematykę artykułu, dając propozycję fraz, dzięki czemu wyszukiwarka na pewno sprawdzi, czy nasz tekst rzeczywiście opisuje te frazy.
Z mojego doświadczenia warto wykonać tę czynność, jest to chwila pracy, a na pewno w niczym nam to nie zaszkodzi.