Codziennie korzystamy z wyszukiwarki Google w celu odnalezienia interesujących nas informacji. Tak samo zachowują się nasi klienci, poszukując naszych usług lub produktów. Żeby znaleźć się we właściwym miejscu po określonych, lukratywnych wyszukiwaniach, musimy zbudować listę słów kluczowych, którymi posługują się nasi potencjalni klienci. Pozwoli nam to na zaimplementowanie skutecznej strategii content marketingowej mającej na celu właściwe generowanie ruchu na stronie.
Co to jest marketing słów kluczowych?
Głównym celem marketingu słów kluczowych jest identyfikacja fraz, które stosują nasi potencjalni klienci wyszukując informacji w wyszukiwarce na tematy związane z naszymi produktami lub usługami. Znając słowa kluczowe możemy trafniej odpowiedziećna pytania potencjalnych klientów i stworzyć treść, która lepiej odpowie na ich pytania i problemy. Dlatego każda firma, która chce być widoczna w internecie, powinna stworzyć taką listę słów kluczowych, którą będzie wykorzystywać w swoich działaniach.
Marketing słów kluczowych jest jednym z elementów stosowanych w działaniach typu White Hat SEO do optymalizacji serwisów, podstron i treści. Ma również istotne znaczenie w prowadzeniu kampanii AdWords, gdyż to właśnie od zdefiniowania słów kluczowych rozpoczyna się przygotowanie do reklamy AdWords.
Pytanie jednak brzmi: jak stwierdzić co wpisują nasi potencjalni klienci w wyszukiwarkę, by zaspokoić swoje potrzeby?
Poniżej umieszczamy 5 sposobów, z których sami korzystamy:
1. Klasyczny Brainstorming
Postawmy się w roli klienta poszukującego usług czy produktów, które oferujemy. Zawsze warto zastanowić się, co sami byśmy wpisali w wyszukiwarkę, by znaleźć odpowiedź na swoje zapytanie. Myśląc w ten sposób, zróbmy pierwszą nieoszlifowaną listę słów kluczowych. Zdrowy rozsądek jest bardzo przydatny w tej sytuacji, jednakże będzie trzeba tę listę poddać dalszej weryfikacji i rozbudowie. Pamiętaj jednak, że czasami Twoja opinia w kwestii doboru słów kluczowych może być myląca, gdyż Ty jesteś specjalistą w Twojej branży i dokładnie znasz profesjonalne słownictwo, a Twoi klienci nie zawsze muszą się tym słownictwem posługiwać.
2. Planer słów kluczowych
Wiele osób z którymi rozmawiamy twierdzi, że są świetnie wypozycjonowani, bo zajmują pierwsze miejsce w wyszukiwarce Google, po frazach idealnie do nich dopasowanych. Hipotetycznie mogłaby to być firma zajmująca się konsultingiem związanym z wynagradzaniem pracowników, która znalazła się na pierwszym miejscu w Google po hasłach “optymalizacja wynagrodzenia” oraz “optymalne wynagrodzenie”. Zdrowy rozsądek mówi, że to świetne frazy, jednakże, po sprawdzeniu ich okazuje się, że nikt lub prawie nikt nie wpisuje ich do wyszukiwarki. Po co nam pierwsze miejsce w wyszukiwarce Google, które nie daje żadnych perspektyw?!?
Tu sprawdza się darmowe narzędzie: Planer Słów Kluczowych Google AdWords (wcześniej funkcjonujące pod nazwą Narzędzie Propozycji Słów Kluczowych). W celu używania tego narzędzia, potrzebujemy zalogować się na konto AdWords, które dopóki nie prowadzimy kampanii jest bezpłatne. W to narzędzie wpisujemy frazy, które chcemy sprawdzić i zobaczymy ile jest wyszukiwań miesięcznych po danej frazie. W tym celu w rubrykę “Szukaj propozycji słów kluczowych i grup reklam” wpisujemy interesujące nas frazy oddzielając je enterami, pozostawiając pozostałe rubryki puste i klikamy “Wyświetl propozycje”. Po przejściu na zakładkę “Propozycje słów kluczowych” otrzymamy informacje, których szukaliśmy.
Narzędzie to podpowiada nam także inne wyszukiwane frazy w podobnej tematyce do tych, które wpisaliśmy. Dzięki temu możemy w łatwy sposób poszerzyć naszą listę słów kluczowych o inne wartościowe frazy.
3. Słowa kluczowe z Webmaster Tools
Jeżeli nasza strona działa już od jakiegoś czasu, to sprawdźmy co myśli o niej sam Google i po jakich frazach pokazuje naszą stronę użytkownikom internetu. Najlepszym narzędziem do tego jest Narzędzie dla Webmasterów Google. Po zweryfikowaniu swojej witryny w tym narzędziu będziemy mieli dostęp między innymi do raportu “Wyszukiwane Hasła”. Dzięki temu zobaczymy po jakich hasłach docierali do nas użytkownicy w określonym okresie (narzędzie ogranicza dane do ostatnich 3 miesięcy). Jeżeli znajdziemy w tym raporcie wartościowe hasła to może warto je jeszcze wspomóc w swoich przyszłych działaniach. W końcu Google już uznał, że nasza strona odpowiada na dane zapytanie użytkownika, więc łatwiej będzie nam podnieść swoją pozycję w wyszukiwarce po danej frazie.
4. Sprawdź wartościowe treści konkurencji
Zawsze inspiracją może być analiza słów kluczowych jakimi posługuje się nasza konkurencja przy budowaniu treści na swoich stronach. Oczywiście trzeba przy tym zachować zdrowy rozsądek i nie kopiować wszystkich fraz bez przemyślenia. Poprzestanie na tym co ma konkurencja także jest błędem. Nie wiemy przecież czy konkurencja właściwie zdefiniowała swoje słowa kluczowe, a ponadto czyste kopiowanie ich od konkurencji nigdy nie przyniesie nam przewagi konkurencyjnej i nie wyróżni nas na rynku. Sprawdzanie słów konkurencji powinno być inspiracją do budowy własnej listy fraz kluczowych.
5. Nie zaszkodzi zapytać klientów
Najlepszym źródłem informacji są klienci. Jeżeli masz okazję, żeby porozmawiać chwilę z klientem o tym jak szukał Twoich produktów lub usług w internecie, to skorzystaj z tego. Możesz zadać pytanie przy okazji jakiś targów branżowych, w trakcie networkingu, na konferencji czy też po prostu po dokonaniu u Ciebie zakupu. W trakcie takiej rozmowy, może się okazać, że wiele osób postrzega Twój biznes w zupełnie inny sposób niż to robiłeś dotychczas.
Zbuduj swoją listę słów kluczowych już dzisiaj i zacznij używać ich przy budowaniu treści na swojej stronie! Dzięki takim podstawom, w bardziej trafny sposób stworzysz treść, która pomoże Ci w bardziej wartościowy sposób generować ruch na stronie.