Jak zabrać się za Inbound Marketing? Od czego zacząć, by skutecznie przyciągać klientów?
Poniżej znajdziesz instrukcję jak w 4 krokach wdrożyć strategię Inbound Marketingu oraz jakich narzędzi używać na poszczególnych etapach.
Krok 1: Przyciąganie czyli content marketing
Pierwszy etap to wzbudzenie zainteresowania i przyciągnięcie ruchu na stronę. W ten sposób obca dla nas osoba staje się naszym odwiedzającym. Oczywiście celem nie jest generowanie jakiegokolwiek ruchu na stronie, lecz takiego który jest wartościowy, który daje nam szansę na zmianę odwiedzających w leadów (tzw. generowanie leadów), a tych z kolei w naszych klientów. Aby przyciągnąć właściwe osoby niezbędna jest wiedza o tym, kto jest Twoim idealnym klientem (określanym w marketingu jako persona) i jakie są jego potrzeby. Tylko wówczas jesteśmy w stanie tworzyć atrakcyjną treść, która go zainteresuje.
Jak zwiększyć ruch na stronie, który będzie wartościowy? W tym celu wykorzystuje się m.in.: następujące narzędzia i działania:
- prowadzenie bloga – blog firmowy jest jednym z ważniejszych narzędzi komunikacji i przyciągania odwiedzających na stronę. Tworzenie treści, ciekawych artykułów i postów pozwoli Ci przyciągnąć wartościowy ruch na stronie.
- media społecznościowe – umożliwią Ci dzielenie się wartościową treścią i angażowanie w rozmowy z potencjalnymi klientami,
- słowa kluczowe – proces zakupowy w internecie, w większości przypadków, rozpoczyna się od użycia wyszukiwarki. Stąd tak ważne jest, aby Twoja strona wyświetliła się wysoko, gdy potencjalny klient zada pytanie związane bezpośrednio lub pośrednio z Twoim biznesem. Aby uzyskać wysokie pozycje w wyszukiwarce Google niezbędne jest zidentyfikowanie właściwych słów kluczowych (odpowiednich dla Twojego biznesu), optymalizacja strony internetowej, tworzenie treści i budowanie wartościowych linków.
- strona www – Twoja strona internetowa musi być nie tylko łatwa do odnalezienia, ale także przejrzysta oraz funkcjonalna, a przede wszystkim atrakcyjna i interesująca dla Twojego odbiorcy!
Krok 2: Konwersja czyli generowanie leadów
Drugim ważnym krokiem w Inbound Marketingu jest zmiana odwiedzających w leadów czyli zebranie chociaż podstawowych danych kontaktowych. Zadanie jest o tyle trudne, że użytkownicy internetu coraz bardziej chronią swoją prywatność i niechętnie dzielą się swoimi danymi (nawet adresem mailowym). Stąd niezbędne stało się oferowanie czegoś w zamian. Co może być taką formą zapłaty za dane kontaktowe? Tu z pomocą znowu przychodzi marketing treści: Ebooki, whitepaper’y czy szablony do analizy.
Narzędzia i elementy, o których warto pamiętać na tym etapie, to:
- call-to-action czyli wezwanie do działania – najczęściej w formie przycisku lub linka, który zachęca odwiedzającego do podjęcia działania, np. “Pobierz” poradnik czy “Zapisz się” na webinarium. W ten sposób odwiedzający doskonale wie, jaką akcję ma podjąć.
- landing page czyli tzw. strona docelowa, na którą odwiedzający trafia po podjęciu określonej akcji (tzw. call-to-action). To na tej stronie potencjalny lead podaje swoje dane kontaktowe.
- formularze, w których odwiedzający podaje swoje dane. Niezwykle ważna jest ich przejrzystość i optymalizacja oraz właściwy dobór komunikatów.
- baza kontaktów – na tym etapie niezbędne jest już stworzenie centralnej bazy kontaktów, którą będziesz wykorzystywać do pielęgnowania leadów.
Krok 3: Pozyskiwanie klientów czyli zwiększenie sprzedaży
Czas zamienić leadów w klientów. Do finalizacji tego działania można zastosować:
- lead scoring – umożliwia segmentację oraz ocenę aktualnych i potencjalnych klientów pod kątem ich gotowości do podjęcia decyzji zakupowej.
- email marketing – pielęgnowanie leadów sprzedażowych za pomocą emaili z przydatną i dopasowaną treścią, tak aby pomóc im zostać Twoim klientem.
- marketing automation – to połączenie email marketingu z zaawansowanym systemem pielęgnowania leadów, umożliwiające personalizację i dopasowanie treści do odbiorcy w zależności od tego jaką akcję i w jakim kanale komunikacji podjął.
- analiza – weryfikacja, które kanały i podejmowane działania generują najlepsze leady i jak radzi sobie sprzedaż z zamykaniem transakcji. Na tym etapie pomocna będzie integracja działań inbound marketingu z systemem CRM, który pozwoli na dokładne analizy.
Krok 4: Zachwyt czyli pozyskiwanie ambasadorów marki
Warto pamiętać, że nasze działania Inbound marketing nie kończą się wraz z pozyskaniem klienta. Niezbędna jest dalsza praca nad budowaniem relacji i podejmowanie działań na rzecz angażowania, zachwycania, i zmiany klientów w gorących orędowników naszych produktów czy usług. To etap, w którym optymalizuje się i usprawnia działania.
Jakie narzędzia mogą przyjść z pomocą? Połączenie i rozwijanie wszystkich powyższych. Od ciekawego content marketingu, który będzie atrakcyjny dla odbiorców, przez dopasowywanie do nich ofert i działań (właściwy dobór call-to-action czy landing pages), angażowanie się w media społecznościowe, po stosowanie bardziej zaawansowanych narzędzi email marketingu i automatyzacji marketingu.