Inbound Marketing w 8 krokach czyli co zrobić, aby klient przyszedł sam?

Świat internetu wygląda zupełnie inaczej niż jeszcze kilka lat. Dynamiczny rozwój technologiczny, kolejne aktualizacje algorytmu Google i coraz lepsze umiejętności internautów, by unikać agresywnej reklamy powodują, że firmy szukają sposobu na skuteczny marketing w internecie.

Dowiedz się, jak Inbound Marketing może wesprzeć Cię w efektywnym dotarciu do klienta i poznaj jak w kilku krokach można go wdrożyć w firmie.

Zacznijmy od informacji w skrócie czyli prezentacji:

Co się zmieniło?

Walka o klienta w internecie staje się coraz bardziej intensywna a reklama nie jest już efektywnym sposobem na dotarcie do klienta. Coraz częściej stosujemy aplikacje blokujące wyświetlanie reklam np. Adblock Plus, rozwinęliśmy również umiejętność banner blindness, co spowodowało zdecydowany spadek klikalności reklam display. Badania Nielsen pokazują, że coraz mniej ufamy klasycznym formom reklamy takim jak reklama telewizyjna, w czasopiśmie, radio czy na billboardach a treści internetowe nabierają coraz większego znaczenia. Zaufaniem obdarzamy rekomendacje od znajomych osób, strony firmowe, opinie konsumenckie umieszczone online czy merytorycznym artykułom.

Dodatkowo, Google postanowił karać firmy za nieetyczne pozycjonowanie stron internetowych i wprowadził nowe aktualizacje swojego algorytmu, tak aby w organicznych wynikach wyszukiwania internauci mogli znaleźć rzeczywiście wartościową treść odpowiadającą na ich potrzeby i pytania.

Co więcej, odwiedzający stronę internetową rzadko kiedy gotowi są od razu do dokonania zakupu. Jak pokazują badania Marketo: 95% odwiedzających stronę przegląda ją w celach poznawczych, natomiast 70% stanowi potencjalną grupę odbiorców, która dokona zakupu u Ciebie bądź u konkurencji. Dlatego coraz większe znaczenie i rolę ma nie tylko sposób na przyciągnięcie odwiedzających, lecz także ich angażowanie, utrzymanie, zbudowanie relacji, aby przygotować go do zakupu i zbudować z nimi relacje.

Inbound Marketing odpowiedzią na zmiany

Podejście Inbound Marketing stanowi odpowiedź właśnie na te wyzwania. Jest to strategia marketingowa, która przyciąga tysięce potencjalnych klientów. Filozofia ta sięga m.in.: do content marketingu, technik White Hat SEO, marketing automation oraz email marketingu i łączy je w spójny, kompleksowy zestaw działań odpowiadając na potrzeby klientów i budując z nimi wartościowe relacje. Inbound Marketing dba o cały lejek sprzedaży – koncentruje się nie tylko na przyciągnięciu odwiedzającego do strony internetowej, ale także na konwersji jego w leada marketingowego i sprzedażowego, a następnie w klienta, wykorzystując różne narzędzia wsparcia na poszczególnych etapach cyklu zakupowego.

Inbound marketing pozwala na osiągnięcie korzyści również w długim okresie, ze względu na evergreen content czyli wiecznie żywy content, odpowiadanie na ich potrzeby i dbanie o relacje z klientami. To nie jest tak jak w przypadku działań typu outbound marketing, gdzie wraz z zakończeniem emisji reklamy praktycznie kończą się efekty. Tutaj efekty wciąż trwają.

Jak prowadzić marketing internetowy, aby klient przyszedł sam?

Stworzyliśmy 8 prostych kroków, które pozwolą Ci wdrożyć Inbound Marketing w Twojej firmie. Zaczynajmy!

1. Strategia marketingowa to podstawa

Inbound marketing wychodzi od strategii marketingu internetowego i celów jakie są przed firmą stawiane. Nasze działania nie powinny być oderwane od rzeczywistości, nie powinny to być działania przypadkowe ad hoc, musimy wiedzieć dokąd podążamy, jaki jest nasz cel i co nas wyróżnia na tle konkurencji.

2. Dowiedz się, kto jest Twoim idealnym klientem

Nie znając potrzeb i zachowania swojego odbiorcy, ciężko jest stwierdzić w jaki sposób i co mu zaoferować. Ciężko jest też prowadzić skuteczny marketing.

Musimy wiedzieć co motywuje naszych potencjalnych odbiorców, jakie mają wyzwania, czego potrzebują, co wpływa na ich decyzje. Potrzebujemy zrozumieć w jaki sposób nasz potencjalny klient działa w internecie, jakich informacji poszukuje, gdzie przebywa w czasie wolnym. Tym samym bez tego nie wiemy czym i w jaki sposób go zainteresować.

W inbound marketingu mówimy o wyznaczaniu tzw. buyer persona czyli fikcyjnych, wirtualnych postaci reprezentujących wybrany segment odbiorców.

3. Przygotuj firmową stronę internetową

W Inbound Marketingu strona internetowa jest traktowana jako serce komunikacji. To miejsce, które w pełni kontrolujemy, miejsce, którego wartość chcemy budować. Musi być przyjazne dla użytkownika i odpowiadać na jego potrzeby, dostarczając właściwych treści. To również miejsce, w którym możemy angażować użytkowników, poznawać ich zachowanie, zbierać o nich informacje. W jaki sposób budować stronę internetową, która wesprze Twój marketing możesz dowiedzieć się z artykułu: Strona internetowa a inbound marketing – jak ugryźć zmianę?

4. Twórz super treść

Content Marketing odgrywa bardzo istotną rolę zarówno w przyciąganiu odwiedzających, jak i budowaniu z nimi relacji. Treść czyli content jest magnesem Inbound Marketingu. Właśnie po to odpowiadaliśmy sobie na pytanie kto jest naszym odbiorcą, aby wiedzieć jakie są jego potrzeby i jak dopasować treść do nich. Nie powinniśmy się ograniczać do jednego rodzaju treści, a raczej sięgać do różnorodnych form i rodzajów.

Tworząc treść ważne jest, aby była ona wartościowa z perspektywy odbiorcy. Wartościowa treść to treść:

  • Naturalna – nie ma charakteru sprzedażowego, lecz informacyjny, edukacyjny, rozrywkowy,
  • Zaufana – pochodząca ze źródła, które jest możliwe do zidentyfikowania, np. konkretna osoba bądź firma,
  • Wirusowa – wciągająca i angażująca, taka, którą można i warto podzielić się w mediach społecznościowych,
  • Multimedialna – interaktywna, opatrzona w rysunki, obrazy, zdjęcia czy filmy,
  • Użyteczna – przydatna z punktu widzenia odbiorcy, odpowiadająca na jego potrzeby, pytania, wątpliwości,
  • Skanowalna – łatwa do zapoznania się, odpowiednio zredagowana tak, aby można było w kilka sekund stwierdzić czy warto się z nią zapoznać.

5. Pamiętaj o marketingu

Dobrej treści trzeba pomóc! Zastosuj techniki White Hat SEO, by być łatwiej odnalezionym w organicznych wynikach wyszukiwania. Zadbaj o marketing treści. Podziel się treścią, którą stworzyłeś, w mediach społecznościowych, na blogu firmowym, z subskrybentami listy mailingowej, angażuj się w dyskusje w mediach i na portalach branżowych, nawiąż współpracę z blogerami w danej tematyce… Dowiedz się więcej jak prowadzić marketing treści: O czym najczęściej zapomina się w content marketingu?

6. Czas na konwersję czyli generowanie leadów

Po przyciągnięciu potencjalnych klientów, przychodzi czas na poznanie ich bliżej i pozyskanie leadów. W tym celu trzeba zaoferować klientowi konkretną wartość, coś wartościowego w zamian, dla czego będzie skłonny podać swoje dane. Może to być poradnik, udział w webinarium lub seminarium, newsletter, dostęp do wersji testowej… Aby zwiększyć odsetek osób podejmujących planowane przez nas działania, należy zbudować specjalne strony docelowe, formularze i wezwania do działania. Okazuje się bowiem, że dzięki właściwie zaprojektowanej stronie i budowie odpowiedniego przekazu możliwe jest nawet kilkudziesięciokrotne zwiększenie konwersji w tym zakresie.

7. Lead nurturing czyli pielęgnuj leady aż zostaną klientami

Pielęgnowanie leadów to kolejny ważny proces na naszej drodze, by zdobyć klienta. Tutaj dużym wsparciem jest skorzystanie z narzędzi takich jak marketing automation oraz email marketing. Ale narzędzia to nie wszystko, niezbędne jest opracowanie programów lead nurturing, stworzenie oferty, treści, przekazu, aby mieć czym pielęgnować leady sprzedażowe i móc je doprowadzić do zakupu.

8. Analizuj i udoskonalaj

Ostatnim elementem jest analiza. Marketing internetowy daje nam niesamowicie duże możliwości pod względem analitycznym, badania zachowania użytkowników na stronie, to w jaki sposób podejmują decyzję. Dzięki temu możemy analizować nasze kampanie, testować rozwiązania, optymalizować działania i ciągle je usprawniać

Katarzyna Kandefer

Pozostaw komentarz