8 porad jak znaleźć dobrego copywritera i zacząć z nim owocną współpracę

Nawet jeśli zdajesz sobie sprawę z tego, jak ważne jest tworzenie wartościowego contentu, możesz najzwyczajniej nie mieć czasu, by go wyprodukować. (Nie)stety doba ma tylko 24 godziny, a Ty potrzebujesz również trochę czasu na odpoczynek. Twoi współpracownicy również. Co więc zrobić w takiej sytuacji? Jedną z możliwości staje się zatrudnienie zewnętrznego copywritera. Na rynku znajdziesz ich co niemiara. Ogłaszają się na forach, grupach w medach społecznościowych lub poprzez pośredników. Powstaje jednak obawa, że wybierzesz tego nieodpowiedniego, co zamiast pomóc – zaszkodzi. Jeśli więc nie chcesz kupować kota w worku i boisz się, że zatrudniona osoba nie spełni Twoich oczekiwań – ten artykuł jest właśnie dla Ciebie.

Według statystyk opublikowanych przez Mashable, aż 62% firm zleca na zewnątrz swój Content Marketing.

Przyznam szczerze, że początkowo taki wynik może zaskoczyć. Po dłuższym zastanowieniu jednak, nie powinien budzić żadnych kontrowersji. Zewnętrzni copywriterzy to osoby, które na swoim fachu znają się jak nikt inny, mają lekkie pióro i bez problemu potrafią podbić serca Twoich odbiorców. Oczywiście jeśli odpowiednio zakomunikujesz im swoje oczekiwania…

Jeśli jesteś jedną z osób, która chce zlecić pisanie tesktów komuś spoza firmy zapoznaj się z poniższymi 8 poradami – obowiązkowymi do przeanalizowania przed wyborem i podczas współpracy z copywriterami.

1. Doświadczenie doświadczeniu nierówne

O tym, że należy przeanalizować doświadczenie copywritera wspominać nie muszę. Warto jednak wspomnieć, żebyś zwrócił uwagę na jego rodzaj. Osoby posiadające duże portfolio naukowe dysponują co prawda imponującą wiedzą, mogą mieć jednak zbyt naukowy styl pisania. Zastanów się jakim językiem chcesz komunikować się z odbiorcą. Jeśli zależy Ci na tym potocznym, który w prosty sposób dotrze do każdego, szukaj osób które mają doświadczenie w pisaniu krótkich lekkich, ale merytorycznych artykułów. To właśnie one mają szanse podbić serce Twojej grupy docelowej.

2. Weryfikuj!

Jeśli od razu uda Ci się znaleźć idealnego copywritera pozostaje mi jedynie cieszyć się Twoim szczęściem. Jeśli jednak nie jesteś przekonany co do jego portfolio – zweryfikuj je. W Internecie znaleźć możemy wiele interesujących informacji, szczególnie takich, które znacząco mijają się z prawdą. Upewnij się, że dokonałeś słusznego wyboru.

Podobnie jest ze wszelkimi statystykami podawanymi w tekstach, które tworzą copywriterzy. Dopilnuj, żeby zawsze wspierane były przez odpowiednie i wiarygodne źródła.

3. Uwzględnij i zaplanuj w czasie odpowiednie szkolenie

Każdy copywriter potrzebuje byś wyznaczył mu pewny kierunek działania. To jak dużo czasu poświęcisz na jego szkolenie zależy od Twoich potrzeb i oczekiwań. Wytyczne mogą dotyczyć każdego artykułu z osobna lub całej serii.

Choć nie jest to warunek konieczny, postaraj się rozpocząć współpracą z osobą znajdującą się w tej samej strefie czasowej co Ty. Znacznie przyśpieszy to Waszą komunikację oraz responsywność.

4. Pokaż co Ci się podoba

Nic bardziej nie pomaga wyjaśnić jakie są Twoja oczekiwania, jak przytoczenie przez Ciebie przykłady tekstów, na których chciałbyś się wzorować. Nie muszą być to jedynie przykłady dotyczące Twojej branży. Jeśli podoba Ci się styl pisania kogoś działającego zupełnie w innym obszarze również możesz go przedstawić. Im lepiej przedstawisz swoje oczekiwania co do pisania tekstów – tym łatwiej będzie sprostać Twoim oczekiwaniom.

5. Zwracaj uwagę na niepokojące sygnały

Jeśli teksty osoby, którą chcesz zatrudnić są świetne, ale w wymienianych e-mailach zauważasz wiele błędów (ortograficznych, stylistycznych albo rzeczowych) powinieneś czuć się zaniepokojony. Copywriting staje się coraz bardziej popularny, a chęć zarobku przyciąga wielu. Zwróć również uwagę na tempo odpisywania na Twoje zapytania. Jeśli copywriter nie jest w stanie szybko odpisać na proste pytanie, możliwe, że będzie również miał problem z terminowym oddaniem zamówionego contentu.

6. Szukaj osób ze znajomością zasad jakimi się rządzą publikacje online

Umiejętność pisania nie wystarcza. Każdy tekst powinien zawierać określone słowa kluczowe, za pomocą których będzie można odnaleźć go w sieci. Ważna jest również meta description i meta title oraz inne zasady ustalone przez Google. Zatrudnij więc osobę, która zna się nie tylko na tworzeniu interesujących tekstów, wie również jak pisać je z uwzględnieniem zasad świata online.

Powyższe punkty odnosiły się do zachowania copywritera, 2 ostatnie dotyczyć będą Twojego.

7. Bądź dostępny i jasno wyznacz deadline’y

Bardzo możliwe, że podczas pisania tekstu copywriter będzie miał do Ciebie pytania. Staraj się szybko na nie odpowiadać i rozwiewać jego wątpliwości. Dzięki temu unikniesz zagrożenia opóźnień w dostarczeniu contentu. Pamiętaj również, by jasno wyznaczyć deadline’y, nie tylko te dotyczące tekstów finalnych, ale również dotyczące dostarczenia próbek tekstu. Każda faza projektowa powinna mieć jasno podany timeline.

8. Nie zapomnij poprosić o feedback

Zapytaj się Twojego zleceniobiorcy czy dobrze zrozumiał Twoje wytyczne. Poproś go by sformułował Twoje oczekiwania swoimi słowami. Proś go o feedback, monitoruj. Dzięki temu będziesz miał pewność, że wykona swoją pracę tak jak powinien.

I na koniec pamiętaj – początki są najgorsze. Z czasem przekonasz się, że wybór odpowiedniego copywritera nie jest wcale skomplikowany, zaś możliwości jakie za sobą niesie zlecenie tworzenia contentu na zewnątrz są niezliczone.

Ania Burtan

Grafik, copywriter i certyfikowany AdWordsowiec w jednym. Specjalizuje się w wizualizacjach oraz storytellingu, zaś w wolnych chwilach zagłębia się w tajniki SEM i SEO. Absolwentka Master of Science in International Business Economics (University of Wales) oraz Wydziału Lingwistyki Stosowanej Uniwersytetu Warszawskiego. Prywatnie podróżniczka kochająca taniec i poznawanie nowych kultur. Urodzona optymistka, która swoim uśmiechem potrafi zarażać innych.

3 komentarze

  • Punkt 4 każdy zleceniodawca powinien sobie wydrukować i powiesić nad biurkiem 😉 Zadziwiająco niewielu zamawiających teksty pokazuje jakieś przykłady – nie wiem z czego to wynika, czy boją się, że copywriter za mocno się zainspiruje, czy skopiuje wskazany tekst? Tymczasem o wiele łatwiej zrozumieć na czym polega zlecenie i o jaki dokładnie tekst chodzi zleceniodawcy jeśli potrafi wskazać chociaż jakiś kierunek, przykłady może nie ze swojej branży, ale z podobnej. To zresztą może sprawić, że zleceniodawca oszczędzi czas, bo nie będą konieczne poprawki, jeśli copywriter od razu zrozumie, o jaki tekst chodzi i co dokładnie jest przedmiotem zlecenia.

  • Milena pisze:

    Gdyby tylko każdy klient przestrzegał tych wskazówek… 🙂 Najważniejsze, żeby na początku wszystko dokładnie wyjaśnić. Niezadowolenie rodzi się przede wszystkim ze względu na niedomówienia.

  • Ela pisze:

    Ja bym jeszcze dodała, żeby poza lekkim piórem, potrafił pisać zgodnie z normami języka polskiego. Często dostaję do korekty naprawdę fajne teksty, ale gdy się je czyta, to aż boli. Nic tak nie psuje nawet najlepszego artykułu jak błędy… Ortografia, interpunkcja, literówki…. brrr……

Pozostaw komentarz