Wartościowa treść to szeroki wachlarz informacji, których Twoja firma używa aby wyedukować swoich odbiorców. Mogą to być: artykuły, książki, ebooki, broszury, instrukcje obsługi, studia przypadku, przewodniki, strony internetowe, kursy online, prezentacje, filmy video, webinaria czy „white papers”. Materiały, których używasz w marketingu treści powinny jednak nie tylko informować czy edukować, powinny przede wszystkim inspirować. Jak zrobić, by content marketing rzeczywiście zaczął działać?
Skuteczny marketing treści jest konieczny w zwiększaniu sprzedaży, gdyż pomaga popyt na dany produkt czy usługę stworzyć.
Należy sobie uświadomić, że wartościowa treść może odgrywać niezwykle ważną rolę w procesie generowania popytu dla Twojego biznesu. Jest jak magnes, który przyciąga do Ciebie ludzi. Content, który tworzysz, aby zaangażować obecnych i potencjalnych klientów, wpływa na zwiększenie sprzedaży w trojaki sposób:
- generowanie leadów,
- pielęgnowanie leadów (ang. “lead nurturing”),
- lead scoring.
Generowanie leadów
Jeśli chcesz skutecznie generować leady, Twój content musi być dobrze napisany, stanowić wartość dla Twoich odbiorców oraz być spójny z celami biznesowymi Twojej firmy. Powinieneś również dopilnować, aby Twoja wartościowa treść była odpowiednio promowana do bazy Twoich obecnych oraz potencjalnych Klientów. Ważne jest np. umieszczanie formularzy na stronie docelowej w celu zachęcenia do rejestracji i pozostawienia swoich danych w zamian za dostęp do bazy wiedzy.
Pielęgnowanie leadów (ang. „lead nurturing”)
Ta część obejmuje wszystkie czynności, które mają na celu podtrzymanie konwersacji z potencjalnymi Klientami, a celem jest zbudowanie długotrwałych relacji z nimi. Optymalna dla „lead nurturing” treść powinna angażować odbiorców, być atrakcyjna oraz prosta w użyciu. I co najważniejsze, powinna stanowić wartość – być użyteczna. Pamiętaj, że nie możesz zmuszać do niczego swoich potencjalnych Klientów. Jeśli odbiorcy Twojej treści będą mieli odczucie, że są pod presją to mogą łatwo stracić zainteresowanie Tobą i tym co oferujesz.
Lead scoring
Na tym etapie marketingowcy starają się oszacować i spriorytetyzować poziom zainteresowania potencjalnych Klientów. Już na etapie generowania leadów sprzedażowych musimy je sobie posegregować i zidentyfikować te leady, które mają potencjał i są gotowe do przekazania do działu sprzedaży (jest to tzw. symboliczne przejście z leada marketingowego do leada sprzedażowego). Ta ocena może opierać się na działaniach, jakie wykonuje odbiorca Twojej treści, czyli np. jakiego typu treści pobiera z Twojej strony www. Możesz następnie dokonać segmentacji według danych demograficznych czy według zachowania danej osoby po przejściu na Twoją stronę www. Lead scoring opiera się przede wszystkim na oszacowaniu poziomu zainteresowania oraz gotowości do dokonania zakupu. Efektywny lead scoring oznacza przekazywanie do działu sprzedaży mniejszej liczby, ale za to wyższej jakości leadów. Prowadzi to do wyższych wskaźników konwersji i co za tym idzie wyższych przychodów firmy. Aby prowadzić działania typu lead scoring pomocne będzie wykorzystanie narzędzi do automatyzacji marketingu (ang. marketing automation), które pozwolą Ci na efektywne zarządzanie Twoją bazą potencjalnych klientów.
Skuteczny content marketing może pomóc Ci w generowaniu popytu na Twoje produkty i usługi. Jednakże ważne jest, aby stworzyć wiele różnorodnych treści, które będą potrafiły zachęcić oraz zaangażować zarówno obecnych jak i potencjalnych klientów. Nie jest to jednak jednorazowa czynność. Jest to proces, który wymaga czasu, regularności i konsekwecji w działaniu, a jakość dostarczanych treści powinna być na wysokim poziomie.