O Content Marketingu przeczytać możesz wiele. Czy wiesz jednak jakie są jego uniwersalne zasady? Zastanawiałeś się kiedyś czy całkowicie wykorzystujesz jego potencjał? Przekonaj się, zapoznając się z naszymi 15 uniwersalnymi prawdami Content Marketingu.

1. Content jest ważniejszy niż oferta

Skupienie się na potrzebie naszej grupy docelowej jest bardziej istotne niż to co chcemy jej sprzedać. Pamiętaj, że większość odbiorców wchodzi na Twoją stronę internetową w celach poznawczych. Zapewnij im content, którego szukają, zaś oferte przełóż na dalszy plan.

2. Nie przesadzaj ze storytellingiem. Nie jesteś Waltem Disneyem

Owszem, niejednokrotnie pisaliśmy już o potędze opowiadania historii. Nadal uważam, że mają ogromny wpływ na nawiązywanie relacji i budowanie więzi z odbiorcą. Nie oznacza to jednak, że w każdym artykule, który publikujesz musisz opowiedzieć jakąś historię. Stosuj storytelling umiarkowanie, w niewymuszony, naturalny sposób.

3. Twoje relacje z klientem nie kończą się wraz z dokonaniem przez niego zakupu

Nie zaniedbuj klienta, który dokonał już zakupu Twojego produktu lub usługi. Możliwe, że będzie miał dodatkowe pytania dotyczące użytkowania lub chciałby wyrazić swoją opinie na temat transakcji. Nie ignoruj jej! Pamiętaj również, że zadowolony klient to taki, który po pewnym czasie do Ciebie wróci. Staraj się więc utrzymywać z nim relacje, nawet po skończonej transakcji kupna.

4. Nie przeszkadzaj odbiorcy, skup się na użyteczności

Nich tak nie denerwuje odbiorcy jak nachalne reklamy Twojej działalności wyskakujące w momencie kiedy szuka zupełnie czegoś innego. Postaraj się, by Twój content, zamiast przeszkadzać – pomagał. Zaplanuj go tak, by był przejrzysty i skanowalny oraz by odpowiadał na zapytania odbiorców.

5. Marketing wewnętrzny zawsze ma większe znaczenie niż ten zewnętrzny

Jeśli Twoi pracownicy nie wierzą w wartości, które wyznajesz, nie uwierzy w nie również Twój klient. Zadbaj o to, by osoby zatrudnione w Twojej firmie były Twoimi najlepszymi adwokatami i w niewymuszony sposób promowały Twoja działalność.

6. Konkurencja może skopiować wszystko oprócz Twojej marki. Wyróżnikiem jest sposób w jaki się komunikujesz z odbiorcą

W obecnych czasach skopiować jesteśmy w stanie praktycznie wszystko. To, co nas wyróżnia to kultura pracy i sposób komunikacji z obiorcą. Zadbaj o to, byś traktował go lepiej niż pozostali. Odpłaci się z nawiązką.

7. Generowanie leadów to tylko niewielka część marketingu

Generowanie leadów jest jedynie niewielką częścią content marketingu. Dbaj o swojego (potencjalnego) klienta na każdym etapie lejka sprzedażowego. Nawet jeśli stworzysz duża bazę odbiorców, nie utrzymasz ich bez odpowiedniego dbania o to, by utrzymać ich zainteresowanie Twoją działalnością.

8. Większość stron firmowych nie jest przystosowanych do odbiorcy

Większość stron internetowych firm mówi głównie o tym jak cudowne jest dane przedsiębiorstwo i jego produkty, zapominając przy tym jakie potrzeby ma ich odbiorca i jakiej informacji szuka. Pomyśl jakich Ty informacji szukasz wchodząc na stronę innych firm i dostosuj swój content do potrzeb Twojej buyer persony.

9. Ścieżka zakupowa klienta jest przewidywalna, tradycyjny sposób dokonywanie zakupów uległ zmianie

Niejednokrotnie pisaliśmy już o lejku sprzedaży. Jeśli dokładnie zapoznasz się z jego elementami, będziesz w stanie przewidzieć ścieżkę zakupową Twojego odbiorcy. Dowiesz się również jaki rodzaj contentu zaoferować mu na samym początku i kiedy najlepiej wysłać do niego ofertę sprzedaży.

10. Najbardziej efektywni marketingowcy dokumentują swój plan i często do niego nawiązują

Osiągnąłeś coś fajnego? Spisz to i pochwal się swoim dokonaniem z innymi. Nie oczekuj jednak, że dotrzesz przez to do 100% Twoich odbiorców. By zwiększyć możliwość dotarcia opisu Twojego osiągniecia cytuj swój artykuł i powołuj się na niego w innych Twoich publikacjach.

11. Content jest królem, a jego odpowiednia dystrybucja jest królową

W naszym ebooku Jak w ciągu miesiąca zwiększyliśmy ruch na stronie o 720,53% opisujemy jak ważna jest promocja wartościowego contentu. Nawet jeśli stworzysz coś znakomitego, istnieje bardzo duża szansa, że nie zostanie to zauważone przez Twojego odbiorcę. Porządna promocja to podstawa.

12. Zapomnij o tym, czego o pisaniu nauczyłeś się w szkole

W szkole uczono nas jak pisać teksty służbowe przepełnione grzecznościowymi zwrotami. Content marketing każe Ci o nich zapomnieć. By nawiązać z odbiorcą więź nie możesz traktować go z góry i ozięble. Pisz językiem prostym oraz takim jakim posługuje się Twoja grupa docelowa.

13. Klienci potrzebują Twojej pomocy. Bądź ich inspiracją!

Ludzie mają dość oklepanych pomysłów, szukają czegoś co ich zainspiruje i natchnie do działania. Taki właśnie powinien być Twój content. Zamiast kopiować innych zastanów się w jaki sposób możesz tego dokonać. Zapomnij o stereotypach i myśl nieszablonowo.

14. Nie bój się trochę oszukiwać

Nikt nie wymaga od Ciebie byś notorycznie tworzył świeży, innowacyjny content. Nie spodziewaj się również, że Twój odbiorca będzie dokładnie pamiętał każdy napisany przez Ciebie artykuł. Jeśli więc cierpisz na notoryczny brak czasu, pomyśl o content repurposing. Wykorzystaj wcześniej stworzony tekst przerabiając go na grafikę. Nagrałeś kiedyś interesujący tutorial? Napisz na jego podstawie artykuł. Twórz evergreen content, dzięki czemu nigdy nie straci na wartości, a w przyszłości będziesz mógł z niego niejednokrotnie korzystać.

15. Nie spoczywaj na laurach

Pamiętaj, że trendy i upodobania ludzi się zmieniają. Ty z kolei musisz być w swoich działaniach niezwykle elastyczny i przewidywalny. Jeśli wypracowałeś sobie już sprawdzony plan działania, który przynosi Ci zyski, upewnij się czy wraz z upływem czasu, nie będziesz musiał go odpowiednio zmodyfikować. Monitoruj wyniki Twojej pracy, by zawsze być na bieżąco.

Katarzyna Kandefer

4 komentarze

  • Wojciech pisze:

    Proszę, moje serce płacze, jak nie jednokrotnie, lecz dwukrotnie przeczytałem „nie jednokrotnie” zamiast „niejednokrotnie” w jednym artykule. Poza tym rażącym błędem ortograficznym artykuł OK, choć temat potraktowany nieco powierzchownie. Śledzę tę stronę od początku i bardzo mocno Wam kibicuję, ponieważ jestem wielkim fanem content marketingu i uważam, że wykonujecie dobrą robotę promując ten sposób robienia biznesu. Wielu przedsiębiorców powinno na tym skorzystać, mam nadzieję że ja również czegoś się nauczę.

    • Tomasz Winter pisze:

      Dzięki za czujność, błąd poprawiony 🙂

  • Z kilkoma rzeczami bym się nie zgodził. Na przykład z pierwszym punktem 🙂 Faktycznie atrakcyjny content jest bardzo ważny przy pierwszym kontakcie, przy wyróżnieniu się na tle konkurencji, która korzysta z outboundowych reklam, przy zrobieniu wrażenia, przy wyrobieniu gruntu pod zawarcie umowy. Jednak koniec końców, jeśli oferta nie jest atrakcyjna, to nie wróżę sukcesu. Wyjątkiem mogą być marki premium, tudzież segment lifestyle, gdzie kwestie wizerunkowe, prestiż, narracja są bardzo istotne (to też tyczy się punktu drugiego – storytellingu). Generalnie dużo rzeczy napisanych bardzo ogólnikowo, co sprawia z jednej strony, że ten tekst faktycznie jest kawałkiem contentu, który wpłynie na ruch na stronie, lecz jednocześnie osłabia wizerunek marki jako eksperta. Ciężko by było którąkolwiek z tych rad wdrożyć – zarówno na etapie tworzenia strategii, jak i działalności operacyjnej. Na przyszłość, więcej konkretów 🙂 lepszy efekt przyniesie chyba 15 artykułów, niż taka lista 🙂 (chociaż wiadomo, że coś takiego jest klikalne – stąd moja obecność tutaj podczas porannej prasówki :))

    • Tomasz Winter pisze:

      Jak sama nazwa wskazuje, jest to „15 uniwersalnych prawd”, jakbyśmy w tym artykule pisali o tym, jak każdą z tych rzeczy wdrożyć to wyszłaby książka :-). Dlatego część naszych artykułów jest bardziej ogólna (jak ten), a inne mówią o tym jak konkretnie coś zastosować u siebie.

      Jeśli chodzi o punkt pierwszy „Content jest ważniejszy niż oferta” to jeśli nie udowodnisz, że jesteś specjalistą np. poprzez treść, którą tworzysz, to masz małe szanse, że więksi gracze na rynku Ci zaufają. Pamiętaj, że prawie cała podróż zakupowa odbywa się przed kontaktem ze sprzedażą. Dobry content potrafi przełamać tę barierę i pozwolić Ci dotrzeć do tych „lepszych”, bardziej konkretnych klientów, a nie tylko ofertowych porównywaczy.

Leave a Reply to Wojciech Cancel Reply