Zaplanuj content marketing czyli tworzenie kalendarza redakcyjnego krok po kroku

plan content marketing

Content marketing nie jest nowym zjawiskiem. Od dłuższego już czasu firmy tworzą i publikują treści zarówno w prasie jak i w sieci. Co się zmienia, to ciągle rosnąca liczba nośników informacji, których możesz użyć. Strony internetowe, media społecznościowe, blogi czy aplikacje mobilne wszystkie te nośniki umożliwiają bezpłatne dotarcie do potencjalnych i obecnych klientów, a tym samych sprawiają, że dobre, inteligentne treści stają się niezwykle ważnym i skutecznym narzędziem marketingowym.

Wielość nośników ułatwia dotarcie do odbiorców, ale jednocześnie należy mieć na uwadze, że publikowana treść powinna być lepiej zaplanowana oraz wyższej jakości niż miało to miejsce jeszcze kilka lat temu.

Marketing treści nie jest krótkookresowym działaniem, to długookresowa strategia mająca na celu przyciągnięcie, pozyskanie oraz utrzymanie Klienta. Jednym z narzędzi wykorzystywanych przy zarządzaniu taką długookresową strategią jest właśnie plan publikacji. Niezwykle ważne jest więc aby zrozumieć jak istotne dla sukcesu obranej przez Ciebie strategii w zakresie content marketingu jest posiadanie i prowadzenie kalendarza redakcyjnego.

Czym jest więc kalendarz redakcyjny?

Kalendarz redakcyjny to inaczej plan publikacji treści. Jest to jednak coś więcej niż tylko spis dat i powiązanych z nimi treści. Dobrze przygotowany plan publikacji powinien zawierać daty publikacji, tytuły artykułów, kanały ich dystrybucji oraz odbiorców, do których te treści mają dotrzeć (tzw. buyer personas).

Jak stworzyć taki kalendarz redakcyjny?

Stosuje się różne podejścia do tworzenia kalendarza redakcyjnego. W trakcie tego procesu należy odpowiedzieć na następujące pytania:

1. Jak często i gdzie będziesz publikować swoje treści?

Zdecyduj jak często będziesz publikował treści na swoim blogu firmowym czy w mediach społecznościowych. Bądź jak najbardziej realistyczny w swoich ocenach co do zasobów, którymi dysponujesz. Lepiej jest publikować z trochę mniejszą częstotliwością, ale treści o wyższej jakości. Na tym etapie musisz również wybrać kanały dystrybucji swoich treści. Powinny to być te kanały, które są najczęściej wykorzystywane przez Twoje buyer personas.

2. Jaka to ma być treść?

Zdecyduj jaki rodzaj treści będziesz publikował i postaraj się rozmieścić to w czasie. Dobrym pomysłem jest zamieszczanie różnorodnych treści, sprawi to, że odbiorcy Twoich tekstów nie będą się nudzić. Jednocześnie musisz być pewien, że tworzysz content, który zaspokoi potrzeby konkretnych odbiorców.

3. Jaki format będą miały publikowane przez Ciebie treści?

Zdecyduj jak będą wyglądały posty na Twoim blogu: liczba słów, liczba obrazów, źródło obrazów, ton wypowiedzi, przesłanie jakie ma nieść Twoja marka. Ważne jest również podjęcie decyzji czy i kiedy będziesz używał filmików video, infografik, webinariów, itp. Styl publikowanych treści powinien być jednorodny i spójny.

4. Jak zbudujesz zaangażowanie odbiorców treści?

Zdecyduj jak będziesz reagował na komentarze zamieszczane na Twoim blogu: zarówno te pozytywne jak i negatywne. Pamiętaj, że odpowiadanie na komentarze sprawia, że Twoi odbiorcy mają poczucie, że ktoś ich słucha. Może to być również zachętą dla innych odwiedzających Twój blog do włączenia się w ciekawą i inspirującą konwersację.

5. Jak będzie wyglądać samo narzędzie?

Zdecyduj jakie informacje ma zawierać kaledarz redakcyjny (tytuł, typ treści, data publikacji, autor, kanały dystrybucji, słowa kluczowe, buyer persona, wezwanie do działania). Nie poświęcaj jednak zbyt wiele czasu na samo projektowanie tego narzędzia. Najważniejsze jest, aby zawierało on wszystkie niezbędne dla Ciebie informacje, było dostępne dla wszystkich osób z  Twojego zespołu oraz było aktualizowane na bieżąco. W zależności od potrzeb plan publikacji można sporządzić w arkuszu Excel, można też wykorzystać też np. dysk Google, czy inne dedykowane temu zagadnieniu programy.

Jak każde narzędzie kalendarz redakcyjny działa jeśli jest odpowiednio wykorzystywany.

Pamiętaj, że najtrudniejsze jest nie samo stworzenie kalendarza redakcyjnego, ale używanie go przez wszystkich członków zespołu, monitorowanie rezultatów działań przez Ciebie już podjętych i na tej podstawie aktualizowanie samego planu publikacji. Traktuj kalendarz redakcyjny jako swoistą listę zadań do wykonania, która pomaga Ci w tworzeniu wartościowych i interesujących treści. Jest on jednym z kluczowych narzędzi wykorzystywanych w procesie jakim jest planowanie marketingu treści, które nie pozwoli Ci zapomnieć czego tak naprawdę oczekują Twoi odbiorcy.

Natalia Pawluczuk