User generated content na przykładzie LubimyCzytać.pl

user generated content

Wielokrotnie pisaliśmy już o tym jak ważny jest różnorodny, regularnie publikowany content. To właśnie systematyczność jest dla wielu firm piętą Achillesa, nie mają bowiem czasu lub odpowiednich zasobów ludzkich, by tworzyć wystarczającą ilość wartościowego materiału w odpowiednio określonych ramach czasowych.
Z tym problemem w świetny sposób poradziła sobie firma LubimyCzytac.pl – książkowy serwis społecznościowy. Do perfekcji opanowała tzw. User Generated Content, na którym opiera swoją działalność.

Czym jest User Generated Content?

User Generated Content (w skrócie UGC) to różnego rodzaju treść generowana przez użytkownika. Odnosi się do contentu, który tworzą i nadają tzw. użytkownicy końcowi. Jest to przeciwieństwo treści generowanej przez profesjonalnych publicystów takich jak pisarze czy dziennikarze.
Korzyści z wprowadzenia UGC jest wiele. Jego istnienie jest szczególnie ważne w branży e-commerce. Istnieje 5 podstawowych powodów dlaczego włączenie user generated content do działań marketingowych jest takie istotne:

1. Klient zna potrzeby klienta

Ludzie pracujący przez dłuższy czas w branży przyzwyczajają się do powiązanego z nią żargonu, czy też skrótów myślowych. Znajomość wielu zagadnień przyjmują za pewnik, jak bowiem można nie wiedzieć: czym jest WYSIWYG albo jak rozwinąć skrót DTP. Dlatego też bardzo często są oni najbardziej nieodpowiednimi osobami do tworzenia contentu.

Klient z kolei doskonale zna swoje potrzeby, umie określić jaka tematyka lub funkcjonalność jest dla niego oraz dla pozostałych klientów zadowalająca.

2. Klientom można ufać

Kto inny lepiej pomoże nam ocenić dany produkt lub usługę niż osoba, która już z nich korzysta? Dzięki User Generated Content dowiemy się czy spełni on nasze oczekiwania.
2 lata temu firma MarketingProfs przeprowadziła badanie najbardziej aktywnego zakupowo pokolenia Y czyli ludzi urodzonych pomiędzy 1977 a 1994 rokiem.

Według badań 8 na 10 osób uważa, że User Generated Content ma bezpośredni wpływ na ich decyzje zakupowe. Do tego dla 51% ankietowanych UGC jest ważniejszy niż opinie ich znajomych bądź rodziny oraz bardziej wiarygodny niż typowy content zamieszczony na stronach www.

3. Klienci są kreatywni

klucze legoNikt nie bywa tak kreatywny w użytkowaniu Twojego produktu jak Twoi klienci. Czasami wynajdują oni jego zastosowania, o których byś nigdy nie pomyślał. Dzięki User Generated Content możesz się z nimi zapoznać i odpowiednio włączyć w swoje działania content marketingowe – to przecież doskonała inspiracja dla działów marketingu.

4. UGC zwiększa Twoją rozpoznawalność

Ilość contentu tworzonego przez użytkowników to wyznacznik tego jaka część Twoich klientów dzieli się z innymi opiniami na temat Twoich usług lub produktów. Dzięki wzrostowi ocen i komentarzy wzrasta również rozpoznawalność Twojej marki.
Pamiętaj, że nie tylko pozytywne komentarze się liczą. Pod żadnym pozorem nie kasuj tych negatywnych, oczywiście pod warunkiem, że stanowią konstruktywną krytykę. Odpowiednio się do nich odnieś i w razie potrzeby i możliwości udoskonal Twój produkt, by uniknąć przyszłej krytyki.

5. Klienci to pasjonaci

Wielu pasjonatów jest bardziej oddanych i gotowych do promocji określonego produktu niż znaczna część pracowników w tym celu zatrudnionych przez firmę. Dzięki nim Twój marketing treści jest wzbogacony o wartościowe i autentyczne opinie. Pamiętaj, aby doceniać fanów Twoich marki, aby podsycać w nich entuzjazm i zaangażowanie. Warto zaobserwować jakie wartości są najważniejsze dla Twojej grupy docelowej, by w przyszłości odpowiednio wzmacniać wizerunek firmy.

User Generated Content w wykonaniu LubimyCzytać.pl

logo lubimy czytacLubimyCzytać.pl to serwis, który miesięcznie odwiedza około 2 miliony unikalnych użytkowników. Strona posiada aż 400 tysięcy zarejestrowanych kont, miesięczna ilość odsłon sięga 13 milionów. Te statystyki naprawdę robią wrażenie. W jaki sposób firma doprowadziła do takiego sukcesu? Ogromny wkład miał User Generated Content.

Jak przyznaje Izabela Sadowska, szefowa serwisu, początkowo rozwijała go „na wyczucie”. Sama bardzo lubi czytać więc wie czego w sieci szukają ludzie tacy jak ona. Nie mniej jednak ogromną inspiracją stali się użytkownicy, którzy zasypywali LubimyCzytac.pl wieloma cennymi pomysłami. Dzięki temu, w ciągu niespełna 2 lat firma osiągnęła status lidera na rynku. W doskonały sposób połączyła rynek książki z nowymi technologiami.

Serwis pozwala użytkownikom pisać recenzje książek, oceniać je, wyszukiwać pozycje zgodne ze swoimi preferencjami. Możemy również znaleźć innych użytkowników, których interesują podobne lub te same publikacje. Wszystko w sposób bardzo prosty i intuicyjny. Serwis zawiera liczne funkcjonalności, które z jednej strony mają na celu odpowiedzieć na potrzeby użytkowników i dostarczyć im wartościowej treści, z drugiej strony doskonale wzmacniają wizerunek marki jako firmy dbającej o „społeczność zakochaną w książkach”. Wśród nich warto wskazać między innymi:

  • Wyróżnianie opinii czytelników – docenienie tych użytkowników, którzy recenzują książki w sposób ciekawy i wartościowy,Lubimyczytac_wyroznione_opinie
  • Rozmowy ze znanymi i poważanymi autorami takimi jak Marek Niedźwiecki czy Artur Andrus – członkowie społeczności mają możliwość złożenia propozycji pytań, które zostaną zadane tymże autorom, następnie cały wywiad jest opublikowany na stronie,Lubimyczytac_wywiady
  • Realizacja konkursów związanych z książkami – angażujących społeczność, wyzwalających ich kreatywność, gdzie nagrodami często są książki czyli to co odbiorcy tejże społeczności cenią najbardziej.

Lubimyczytac_konkursy

Jako, że nie chcę polecać niesprawdzonego serwisu założyłam sobie konto na LubimyCzytac.pl rok temu. Poleciła mi go koleżanka, pasjonatka współczesnej literatury. Od tego czasu z chęcią wymieniam się listą czytanych książek ze znajomymi, czytam wywiady z pisarzami i felietony.

Dodatkowo firma wychodzi naprzeciw rozwojowi technologicznemu. Jej aplikacja mobilna, o której mowa w poniższym spocie, pobrana już została 120 tysięcy razy. Dzięki temu łatwo możemy odnaleźć daną pozycję jedynie robiąc zdjęcie jej okładki.

LubimyCzytac.pl to doskonały przykład tego jak ogromny sukces może osiągnąć firma działająca w pozornie nieinternetowej branży. Dzięki ogromnej ilości wpisów, tworzonych przez użytkowników serwisu, LubimyCzytac.pl nie tylko jest niekwestionowanym liderem na rynku, jest również laureatem licznych nagród. W tym roku serwis dostał nagrodę dla Firmy Polskiego Internetu, ufundowaną przez organizatorów konferencji Internet2K14 – dorocznego święta branży marketingowej. Gratulujemy!

Ania Burtan

Grafik, copywriter i certyfikowany AdWordsowiec w jednym. Specjalizuje się w wizualizacjach oraz storytellingu, zaś w wolnych chwilach zagłębia się w tajniki SEM i SEO. Absolwentka Master of Science in International Business Economics (University of Wales) oraz Wydziału Lingwistyki Stosowanej Uniwersytetu Warszawskiego. Prywatnie podróżniczka kochająca taniec i poznawanie nowych kultur. Urodzona optymistka, która swoim uśmiechem potrafi zarażać innych.