Pozwól firmie rozwinąć skrzydła dzięki odpowiednio dobranym słowom kluczowym

google search

Jeśli dopiero zaczynasz swój biznes lub chcesz poprawić wyniki już istniejącego bezwzględnie powinieneś poznać sposoby funkcjonowania Internetu. W XXI wieku firma bez strony internetowej ma o wiele gorsze wyniki, niż ta, która potrafi zadbać o to, by zaistnieć w sieci. Samo stworzenie strony jednak to nie wszystko, istnieje bowiem szereg niezbędnych kroków, które pozwolą Ci dać się znaleźć i zwiększyć ilość Twoich klientów. Wyjaśnione one zostaną poniżej.

Określ swój biznes

Bardzo wiele osób, które dopiero zaczynają swoje działania marketingowe nie potrafi jasno określić profilu swojej firmy oraz (przede wszystkim) grupy docelowej. Zastanów się do kogo chcesz dotrzeć, jakim językiem posługuje się Twój potencjalny klient, jakich informacji poszukuje i dlaczego.

No index, no follow

Chociaż zwykło się twierdzić, że budowa stron internetowych i zrozumienie tego jak działają to domena informatyków obecnie nie ma w tym krzty prawdy. Nikt oczywiście nie będzie wymagał od Ciebie budowania stron od podstaw i znajomości PHP czy Pythona nie mniej jednak istnieje parę ważnych kwestii, które powinieneś znać. Jedną z nich jest właśnie kwestia: no index, no follow.

Jeśli kod źródłowy Twojej strony posiada którąś z tych fraz oznacza to, że dla wyszukiwarek internetowych po prostu nie istniejesz. Noindex uniemożliwia zaindeksowanie strony, zaś nofollow sprawia, że tzw. Googlebot nie odwiedzi linków na niej zamieszczonych. W rezultacie nawet po wpisaniu nazwy Twojej firmy w Google wyszukiwarka nie wyświetli Ci jej adresu www.

Jak temu zapobiec?

1.  Wejdź na swoją stronę internetową. Kliknij prawym przyciskiem w jej obszar i wybierz:

  • „wyświetl źródło strony” w przypadku przeglądarki Chrome,
  • „pokaż źródło strony” w Firefoxie.

2.  Naciśnij ctrl+F (wyszukiwanie) i sprawdź czy w gąszczu poleceń znajdują się frazy „noindex” lub „nofollow”. Jeśli ich nie ma – możesz spać spokojnie. Jeśli je znalazłeś skontaktuj się z informatykiem i poproś go, by zmienił ustawienia Twojej strony internetowej.

Potęga Google

Jeśli już upewniłeś się, że Twoja strona będzie wyświetlać się w wyszukiwarkach internetowych pora wspomnieć jak wielkie znaczenie ma Google. Google jest najbardziej popularną wyszukiwarką w Polsce, według badań GEMIUS obsługuje ona 98% wszystkich wyszukań . Większość sprawdza tylko pierwszą stronę z wynikami, jedynie nieliczni szukają dalej. Według firmy Pardot, oferującej wiodące narzędzia do automatyzacji marketingu, ok. 72% Internautów zaczyna poszukiwania danego produktu lub usługi od Google.

Wyszukiwarka dostarcza nam dwa rodzaje wyników:

  • Pozycje organiczne,
  • Pozycje płatne.

Na wysoką pozycję organiczną trzeba ciężko zapracować dzięki tzw. White Hat SEO. Przeczytasz o nim m.in. w naszym artykule 6 zasad optymalizacji treści zgodnie z White Hat SEO. Zdecydowanie odradzamy pozycjonowanie na zasadach Black Hat SEO, które może spowodować nałożenie na stronę kar od Google.

Osiągnięcie wysokich pozycji w wynikach płatnych jest znacznie łatwiejsze i polega na wykupieniu płatnej reklamy w wyszukiwarce (w przypadku Google są to reklamy AdWords).  Znajdują się one przeważnie z prawej strony wyników wyszukiwania lub na ich samej górze, a także czasem poniżej organicznych wyników wyszukiwania. Zawsze opatrzone są małym nagłówkiem „reklamy”.

Nawet jeśli stosujesz się do wszystkich wytycznych Google, dbasz o odpowiednie tytuły stron i ich opisy, Twoja treść jest skanowalna i multimedialna musisz nauczyć się w jaki sposób Twój potencjalny klient będzie chciał Cię odnaleźć.

Słowa kluczowe

Trafnie określone słowa kluczowe to podstawa każdego biznesu oraz jedna z pierwszych kwestii jakie musisz określić rozwijając swój biznes. Odpowiednio je dobierając musisz wziąć pod uwagę 2 kwestie:

  • funkcjonowanie wyszukiwarki oraz
  • zachowanie Twojego potencjalnego klienta.

sklepy nocne wroclawLudzie poszukując danego produktu lub usługi bardzo często nie używają specjalistycznego języka znanego tylko ekspertom. Postaraj się więc zrozumieć jakie frazy najczęściej wpisują. Pamiętaj też, że bardzo często Google owe frazy poprawi i wyświetli sugerowane przez niego rezultaty.

W celu jak najlepszego doboru słów kluczowych powinieneś pamiętać o paru kwestiach:

Intuicja vs. Planer Słów Kluczowych

Nie ma jednoznaczniej odpowiedzi czym powinieneś się kierować podczas doboru słów kluczowych. Nie powinieneś bowiem skupić się tylko na jednym sposobie ich określenia. Bardzo wartościowy jest grupowy brainstorming, nie jest bowiem tajemnicą, że słowa wpisują w wyszukiwarkę głównie ludzie. Pamiętaj jednak, że jesteś w danej branży ekspertem. Przeciętny klient może nie znać specjalistycznego żargonu oraz niektórych słów.

Kiedy już wypiszesz na kartce określoną liczbę propozycji zweryfikuj je za pomocą darmowego Planera Słów Kluczowych. Narzędzie to pozwala nam określić popularność wyszukiwania danej frazy w skali miesiąca, podpowiada również frazy o podobnej tematyce.

Długi vs. Krótki Ogon

Istnieją frazy, które cieszą się niezwykle dużą popularnością. Jest to na przykład „fryzjer Kraków” albo fraza „tanie okulary”. Większość z nich (by nie powiedzieć wszystkie) nie tylko są bardzo kosztowne (jeśli zastanawiamy się nad płatną formą wyświetlania naszej strony), bardzo ciężko również dostać się na pierwszą stronę organicznych wyników wyszukiwania. Zastanów się więc czy nie lepiej będzie dotrzeć do nieco węższej grupy odbiorców pozycjonując Twoją stronę pod kątem dłuższych fraz (tzw. długiego ogona), którą jest przykładowo „dobry tani fryzjer Kraków” lub „markowe okulary przeciwsłoneczne damskie”.

Śledzić konkurencję czy też nie?

Działając na rynku nigdy nie powinieneś zapominać o konkurencji. Sprawdź jakie ma słowa kluczowe, jak się reklamuje. Traktuj ten zabieg jednak jedynie jako inspirację, a nie kopiowanie. Pamiętaj, że w swoich działaniach musisz się wyróżniać, nie osiągniesz tego wyłącznie naśladując konkurencję.

I na koniec pamiętaj…

Odpowiednio dobrane słowa kluczowe to jedno, postaraj się również, by znalazły się też w tekstach na Twojej stronie internetowej. Im więcej wartościowych (!) artykułów je zawierających napiszesz tym lepiej. Postaraj się ich nie odmieniać używając w takiej samej formie w jakiej wpisze je w Google Twój potencjalny klient.

Powodzenia!

Ania Burtan

Grafik, copywriter i certyfikowany AdWordsowiec w jednym. Specjalizuje się w wizualizacjach oraz storytellingu, zaś w wolnych chwilach zagłębia się w tajniki SEM i SEO. Absolwentka Master of Science in International Business Economics (University of Wales) oraz Wydziału Lingwistyki Stosowanej Uniwersytetu Warszawskiego. Prywatnie podróżniczka kochająca taniec i poznawanie nowych kultur. Urodzona optymistka, która swoim uśmiechem potrafi zarażać innych.