O czym najczęściej zapomina się w content marketingu?

promocja content marketing

Wyjątkowy content to podstawa. Jednak wiele osób postrzega magię content marketingu błędnie. Firmy poświęcają dużo energii, czasu i zasobów na tworzenie wartościowej treści, wyjątkowej i oryginalnej. I często na tym kończą się ich działania, w przekonaniu, że skoro treść jest dobra, to i odbiorcy sami przyjdą… Sama treść jednak to często za mało, szczególnie teraz, gdy marketing treści jest coraz powszechniej stosowaną techniką marketingową. Jak zatem przebić się ze swoją treścią w internecie?

Marketing to słowo klucz. Za każdym razem, gdy tworzysz ciekawy content, musisz zadać sobie trud, aby promować go wszystkimi możliwymi kanałami i sposobami. Poznaj różne możliwości promocji treści i zacznij rozpychać się łokciami w internetowym tłumie.

1. Marketing treści w wersji minimum

To bazowy zakres działań marketingowych, które powinieneś zrealizować, aby uzyskać podstawowy zasięg dla treści, którą tworzysz.

Optymalizacja SEO to podstawa

Bez względu na formę, którą ma Twoja treść, czy jest to infografika, video czy może post gościnny, przygotuj post lub artykuł na ten temat, aby umieścić go na blogu firmowym na Twojej stronie. W ten sposób subskrybenci Twojego bloga będą mogli łatwo dowiedzieć się o nowej treści, którą stworzyłeś.

Zanim jednak opublikujesz treść, zweryfikuj czy przeszła ona optymalizację SEO. Dlaczego jest to tak ważne? Optymalizacja SEO pozwoli Ci na zwiększenie Twoich szans na pojawienie się w organicznych wynikach wyszukiwania w wyszukiwarce. I chociaż zawsze najważniejszy jest odbiorca, warto pochylić się również nad oczekiwaniami ze strony Google. W ten sposób wyszukiwarka łatwiej zaindeksuje stworzoną przez Ciebie treści i zrozumie czego ona dotyczy. W końcu niewielkim nakładem dodatkowej pracy możesz znacząco zwiększyć zasięg dotarcia do tworzonej treści i wzmocnić zainteresowanie nią. Szczegółowe wskazówki znajdziesz w 6 zasad optymalizacji treści zgodnie z White Hat SEO.

Poniżej umieszczamy jedynie listę kontrolną (ang. checklist), która ułatwi Ci weryfikację czy właściwie zmierzyłeś się z optymalizacją SEO i czy o niczym nie zapomniałeś:

Słowa kluczowe

  • Czy wybrałeś 2-3 słowa kluczowe, które są właściwe dla treści danego posta i wyszukiwań Twojej grupy odbiorców?
  • Czy sprawdziłeś czy występują po nich wyszukiwania poprzez Planer słów kluczowych?

Meta Title 

  • Czy meta title ma nie więcej niż 60 znaków?
  • Czy meta title zawiera słowo kluczowe w tytule?
  • Czy meta title jest unikalny?
  • Czy meta title jest interesujący dla odbiorcy, czy wzbudza zainteresowanie?

Meta Description 

  • Czy meta description ma nie więcej niż 160 znaków?
  • Czy meta description zawiera słowo kluczowe w opisie?
  • Czy meta description jest unikalny?
  • Czy meta description zachęca do zapoznania sie z tekstem?

Treść posta 

  • Czy słowa kluczowe są zawarte w treści posta?
  • Czy słowa kluczowe występują nie więcej niż 2-3 razy w tekście?

Nazwa url 

  • Czy url zawiera słowo kluczowe?
  • Czy url jasno wskazuje o czym jest post?

Obrazek 

  • Czy obrazek ma odpowiedni tytuł?
  • Czy jest użyty ALT do obrazka?

Formatowanie tekstu 

  • Czy tekst ma jasną strukturę?
  • Czy stosujesz nagłówki i podtytuły z wykorzystaniem znaczników H1, H2, H3 itp.?

Kategorie i tagi 

  • Czy post został przypisany do kategorii?
  • Czy post został przypisany do tagów?

Z pomocą w procesie optymalizacji SEO przyjdą Ci różne narzędzia. Jeśli korzystasz z CMS typu WordPress warto sięgnąć do wtyczki WordPress for SEO by Yoast lub All in One SEO Pack.

Google+ Authorship czyli autorstwo

Poza optymalizacją SEO, warto sięgnąć do jednego z najprostszych sposobów na poprawę widoczności w wyszukiwarce Google i skonfigurować autorstwo na profilu w Google+. Dzięki temu w wynikach wyszukiwania przy Twojej treści pojawi się Twoje zdjęcie. Badania pokazują, że taki zabieg znacząco zwiększa współczynnik klikalności (CTR), co może mieć wpływ na osiąganie wyższych pozycji w organicznych wynikach wyszukiwania.

Jeśli chcesz dowiedzieć się więcej w jaki sposób można to zrobić odwiedź Pomoc Google: Informacje o autorze w wynikach wyszukiwania.

Przyciski społecznościowe na blogu

Duży wpływ na dzielenie się wartościową treścią ma łatwość tego procesu. Umożliw użytkownikom to zadanie. Umieść na blogu przyciski do różnych mediów społecznościowych ułatwiających zarówno polubienie danej treści, jak i podzielenie się nią.

Opublikuj treść w mediach społecznościowych

Media społecznościowe umożliwiają Ci szybkie dotarcie do dużej grupy osób, o ile masz już rzeszę swoich fanów lub obserwatorów. Jak wynika z raportu Deloitte „Biznes społecznościowy – nowa era w komunikacji biznesowej”, firmy najczęściej są obecne w następujących mediach społecznościowych: Facebook, Youtube, LinkedIn, Google+ i Twitter. Pamiętaj jednak, że nie musisz być obecny we wszystkich mediach społecznościowych, dobór ich powinien być uzależniony od tego, gdzie przebywa Twoja grupa docelowa.

Jak publikować, żeby być widocznym?

Jeśli chodzi o dzielenie się treścią w mediach społecznościowych takich jak Facebook czy Google+ to warto pamiętać o:

  • Optymalizacji widoku – Bardzo istotne jest, aby treść którą się dzielisz uwzględniała obraz. Badania na Facebooku pokazują, że informacje opatrzone zdjęciem generują o 53% więcej like’ów niż przeciętny post. Dodatkowo są znacznie bardziej angażujące – wzrost o 104% w liczbie komentarzy w porównaniu z przeciętnym postem. Więcej znajdziesz w artykule: Photos on Facebook Generate 53% More Likes Than the Average Post [NEW DATA].
  • Użyciu tzw. #hashtag, który służy do tagowania tematów i ułatwia odbiorcom identyfikację postów w danej tematyce,
  • Umieszczeniu linka do treści, do której odsyłasz.

LinkedIn to portal społecznościowy, który coraz bardziej zyskuje na znaczeniu. Zagranicą to właśnie do tego portalu sięgają często firmy działające na rynku b2b jako sposobu na promocję. Na tym portalu również warto podzielić się ciekawą i angażującą treścią. Jeśli Twoja treść rzeczywiście jest oryginalna, ciekawa i interesująca to istnieje duża szansa, że osoby w Twoim kręgu poniosą tę treść dalej, dzieląc się nią bądź promoując. Po tym jak dodasz daną treść do profilu, podziel się nią z wybranymi grupami do których należysz. Pamiętaj tylko, aby wcześniej sprawdzić politykę takiej grupy pod względem dzielenia się treścią.

Jeśli Twoja treść ma ciekawą grafikę, warto go również umieścić na Pinterest.

2. Content marketing w wersji podstawowej

Możesz zrobić znacznie więcej dla promocji Twojej treści sięgając do email marketing, płatnych form promocji i angażując się w dyskusje na forach i w mediach społecznościowych.

Wykorzystaj email marketing

Doskonałym sposobem na dzielenie się treścią jest przesłanie jej do osób, które znajdują się w Twojej bazie mailingowej. W ten sposób będziesz budować więź z Twoją grupą docelową. Pamiętaj, żeby w mailingu umieścić tylko wprowadzenie do Twojego posta, które ma na celu zachęcenie odbiorcy do zapoznania się z jego dalszą częścią. W ten sposób przyciągniesz osobę na swoją stronę internetową i zwiększysz szansę do większej interakcji z portalem.

A co z płatnymi formami promocji?

W zależności od działalności firmy, jej grupy odbiorców i treści, którą tworzy możesz również sięgnąć do płatnych form promocji, aby zwiększyć zasięg dotarcia. W tym celu możesz skorzystać np. z promocji posta na Facebooku w formie Promoted Posts lub Sponsored Stories, która pozwala Ci dotrzeć do określonej grupy odbiorców zainteresowanych konkretną tematyką.

Angażuj się w dyskusje

Jeśli jesteś członkiem grup tematycznych na portalach społecznościowych lub forum i ktoś zada pytanie związane z tematyką, o której pisałeś, warto udzielić odpowiedzi i odesłać do swojego artykułu czy poradnika, w którym znajdą więcej informacji na dany temat. Pamiętaj, takie podejście powinieneś stosować tylko wówczas, jeśli rzeczywiście opracowana przez Ciebie treść może być pomocna dla odbiorcy.

3. Marketing treści w wersji rozszerzonej

Możliwości do promocji treści jest jednak znacznie więcej. Dołóż wszelkich starań, aby jak najwięcej osób mogło do niej dotrzeć.

Przygotuj artykuł na portale tematyczne

Jeśli przygotowałeś wartościową treść, to spróbuj ją opublikować na portalach tematycznych, której ona dotyczy. W ten sposób dotrzesz do osób, które interesują się daną tematyką i je zaciekawisz. Aby jednak uniknąć problemu z powielaniem treści czyli duplicate content, przygotuj osobny artykuł zawierający wybrany aspekt, do którego nawiązujesz w swojej wyjątkowej treści.

Buduj relację z blogerami

Ta forma ma szczególnie dużą siłę. W tej sytuacji to nie Ty bezpośrednio dzielisz się treścią, ale ktoś wiarygodny udostępnia ją w jakiejś formie swoim odbiorcom. Pamiętaj, że w tej współpracy bardzo ważne są relacje. Spróbuj nawiązać z blogerami długotrwałą współpracę, starając się wesprzeć również ich w promocji ich materiałów.

Jeśli stworzyłeś coś interesującego warto skontaktować się z blogerami, którzy zajmują się daną tematyką. Podeślij im informację, podziel się nią, zapytaj co o niej myślą. Może okazać się, że Twoje podejście na tyle im się spodoba, że chętnie nawiążą do Twojego posta, artykułu czy infografiki i polecą ją dalej.

Możesz również współpracować z blogerami proponując im artykuł gościnny poświęcony wspólnie uzgodnionej tematyce.

Wykorzystaj treść w różnej formie

Jeśli zgromadziłeś ciekawą wiedzę i informacje, spróbuj zrobić z nich jak największy użytek. Nie kończ swoich działań na opracowaniu posta czy artykułu. Masz wiele możliwości. Możesz przygotować infografikę, opracować slajdy i przygotować wartościową prezentację, nagrać wideo, przygotować poradnik i wiele innych. W ten sposób uda Ci się dotrzeć do różnych grup, które mogą być zainteresowane taką tematyką.

Buduj wartościowe linki

W zależności o rodzaju treści, którą stworzyłeś, możesz wykorzystać różne ciekawe możliwości linkowania z różnych wartościowych stron, które pozwolą Ci na jeszcze lepsze rozpromowanie treści i będą dopalaczem dla Twojego SEO.

Monitoruj media społecznościowe i nie tylko

Jeśli Twoja treść dotyczy określonego problemu, który potrafisz zdefiniować, możesz skorzystać z takich narzędzi jak Brand24 czy Sentione, aby monitorować kto i gdzie mówi na dany temat w mediach społecznościowych. Wówczas możesz w odpowiednim momencie włączyć się do dyskusji i podzielić się swoją treścią w tym danym kontekście. Możesz również wykorzystać Google Alerts, aby otrzymywać powiadomienia gdzie i kto w internecie wypowiedział się na dany temat.

Katarzyna Kandefer