Najczęściej popełniane błędy w prowadzeniu bloga (cz.1)

blog firmowy błędy

Tworzenie niezapomnianej i wartościowej treści to jedna z podstawowych zasad Inboud i Content Marketingu, zaś najlepszym sposobem na jej wygenerowanie jest prowadzenie bloga firmowego.

Według badania przeprowadzonego przez lidera Inbound Marketingu, firmę HubSpot, prowadzenie bloga zwiększa liczbę odwiedzin Twojej strony internetowej aż o 55% oraz powoduje wzrost liczby linków zewnętrznych odsyłających do Twojej strony www o 97%.

Jeśli jednak chcesz, by Twój blog spełniał swoje zadanie pamiętaj o zasadach jego prowadzenia. Poniżej znajdziesz najczęściej popełniane błędy przez bloggerów oraz dowiesz się w jaki sposób można im zaradzić, by maksymalizować korzyści poprzez marketing treści.

1. Publikowanie za dużo informacji o charakterze sprzedażowym

Jeśli internauci odwiedzają Twojego bloga w celach edukacyjnych, a jedyne co na nim znajdą to informacje o Twoim produkcie, dokonaniach i historii firmy najprawdopodobniej już więcej nie będą chcieli czytać Twoich wpisów. Prawdopodobieństwo, że udostępnią je w sieci jest w takiej sytuacji znikome.

Jak to naprawić?

Zamiast na informacjach dotyczących jedynie Twojej firmy skup się na tych dotyczących Twojego sektora, sytuacji rynkowej oraz perspektyw jej rozwoju. Pisz o tym, co rzeczywiście interesuje Twoich odbiorców, odpowiadaj na ich potrzeby, pytania, wątpliwości. Przeprowadź badania, udostępnij statystyki. Tworzenie wpisów edukacyjnych nie tylko zainteresuje Twojego odbiorcę, zwiększysz również szanse na to, że z chęcią podzieli się on Twoimi artykułami w sieci.

2. Nieregularne wpisy na blogu firmowym

Jeśli posiadasz bloga, ale publikujesz na nim bardzo nieregularnie, Twój odbiorca nie może przewidzieć kiedy pojawi się nowy post. Zagląda na Twoją stronę coraz rzadziej, przez co w rezultacie kompletnie może o niej zapomnieć.

Według badania State of Inbound Marketing 2013 opublikowanego przez serwis HubSpot aż 43% firm posiadających bloga pozyskało klienta poprzez generowanie leadów powiązanych z wpisami na blogu.

Jak to naprawić?

Publikuj regularnie. Jeśli boisz się, że nie będziesz w stanie terminowo tworzyć nowych wpisów postaraj się stworzyć ich zapas, który będziesz mógł wykorzystać w chwilach kryzysu. Pamiętaj również o tym, że nie tylko Ty powinieneś być odpowiedzialny za Tworzenie artykułów. Pomyśl nad zaangażowaniem w ten proces pozostałych pracowników firmy. Więcej informacji na ten temat przeczytasz we wpisie Jak kreować kulturę content marketingu w firmie? A jeśli nie wiesz skąd czerpać inspirację do ciekawych tematów odsyłamy do artykułu: 10 sposobów na stworzenie super contentu.

3. Publikowanie treści niezwiązanej z Twoją działalnością

Jeśli Twój blog firmowy nie posiada jasno określonej myśli przewodniej, może być skazany na niepowodzenie. Jeśli oczekujesz, że pozyskasz wielu czytelników, fanów i subskrybentów pamiętaj o tym, by dać im powód do tego, aby ponownie odwiedzili Twoją stronę.

Jeśli czytelnik wszedł na Twojego bloga to chce on pozyskać informacje związane z Twoją branżą, w której jesteś ekspertem. Nie zainteresują go zatem informacje kompletnie niezwiązane z Twoją działalnością.

Jak to naprawić?

  • Jasno określ cel i myśl przewodnią Twojego bloga. Co chciałbyś osiągnąć poprzez jego prowadzenie?
  • Stwórz listę słów kluczowych, które określają Twoją branżę, produkty albo usługi. Pomoże Ci to w zidentyfikowaniu tematów artykułów.
  • Pomyśl nad branżowym tematem, na temat którego Twoja firma może wypowiadać się w roli eksperta.
  • Jasno określ oczekiwania Twojej grupy docelowej. Jakich informacji poszukują oni na Twoim blogu?

4. Jednakowa forma content marketingu

Jeśli piszesz ciągle o tym samym, w taki sam sposób, Twój blog może przestać być interesujący dla Twojego odbiorcy. Pamiętaj o różnorodności. Jeśli każdy Twój post wygląda podobnie i nie wnosi nic nowego zamiast zyskać możesz stracić wielu czytelników.

Jak to naprawić?

Postaw na zróżnicowany content. Publikuj artykuły, wykresy, infografiki, filmy video, komiksy czy też recenzje branżowych książek i publikacji. Nie unikniesz poruszania podobnej tematyki jednak różnorodność graficzna i urozmaicona forma sprawi, że utrzymasz zainteresowanie Twojej grupy docelowej.

5. Brak możliwości zaangażowania Twojego odbiorcy

Brak możliwości zaangażowania Twojego odbiorcy w dyskusję dotyczącą poruszanych przez Ciebie tematów to poważny błąd. Użytkownicy często mają pytania na temat publikowanego przez Ciebie tekstu lub też chcą wyrazić swoje zdanie na poruszany temat. Wyobraź sobie, jakbyś się czuł gdybyś podczas spotkania ze znajomymi skazany był jedynie na wysłuchiwanie ich historii, bez możliwości jakiegokolwiek komentarza. Tak właśnie czuje się Twój odbiorca, który nie ma możliwości wyrażenia swojej opinii.

Jak to naprawić?

Pamiętaj, że czytelnicy Twojego bloga są źródłem Twojego sukcesu, traktuj ich więc w odpowiedni sposób:

  • pozwalaj im na komentowanie Twoich postów,
  • monitoruj odpowiedzi i zadawane pytania,
  • nie moderuj wypowiedzi, konstruktywna krytyka może Ci tylko pomóc,
  • słuchaj rad i sugestii,
  • zadawaj pytania czytelnikom, zwiększysz dzięki temu ich zainteresowanie.

6. Brak integracji bloga firmowego ze stroną internetową

O tym jak dużym błędem jest brak integracji Twojego bloga ze stroną internetową pisaliśmy już we wpisie 10 zasad w prowadzeniu bloga firmowego. Wpływa to nie tylko negatywnie na optymalizację Twojej strony pod kątem wyszukiwarek internetowych, ale także na pozycje osiągane w organicznych wynikach wyszukiwania. Ponadto, brak integracji utrudnia internautom odnalezienie Twojego bloga firmowego.

Jak to naprawić?

Stwórz bloga na podstronie Twojej domeny. Najczęściej spotykanym rozwiązaniem jest www.twojastrona.com/blog. W ten sposób wartościowa treść, którą będziesz tworzyć na swoim blogu, będzie budować wartość również Twojej głównej domeny.

7. Brak zainteresowania optymalizacją strony pod kątem wyszukiwarek internetowych

Przeprowadzone przez Chikita Insights badanie dowodzi, że tylko 4,8% internautów sprawdza drugą stronę rezultatów w wyszukiwarce Google. Jeśli więc odpowiednio nie optymalizujesz swojej strony pod tym kątem możliwe, że nigdy nie zaistniejesz w Internecie, a Twój koszt pozyskania leada i klienta drastycznie wzrośnie.

Jak to naprawić?

Zidentyfikuj swoje słowa kluczowe oraz zoptymalizuj treść bloga pod ich kątem. Najważniejszymi miejscami do ich umiejscowienia są:

  • URL Twojej strony internetowej,
  • tytuł strony,
  • tytuł wpisu.

Pamiętaj, by w tytule strony najpierw umieścić tytuł wpisu a dopiero potem ew. nazwę Twojej firmy. Przykładowo jeśli piszesz o zasadach tworzenia idealnego bloga zatytułuj stronę następująco: Zasady tworzenia idealnego bloga | Nazwafirmy (nigdy odwrotnie!). Więcej pomocnych informacji na ten temat znajdziesz na naszym blogu w kategorii White Hat SEO.

8. Nie dbasz o wygląd Twojego bloga

Chociaż najważniejsza w prowadzeniu bloga jest jego treść nie należy zapominać o szacie graficznej. Użytkownicy internetu są wzrokowcami i w dobie praktycznie nieograniczonych możliwości graficznych oczekują, by Twój blog był czytelny i estetyczny. Jeśli w prosty sposób nie potrafią odnaleźć na Twojej stronie pożądanej informacji poszukają jej u Twojej konkurencji.

Jak to naprawić?

  • zastanów się, gdzie najlepiej umiejscawiać tzw. wezwanie do działania (ang. call to action), tak aby zwiększyć wskaźnik konwersji,
  • stwórz możliwość subskrypcji Twojego bloga drogą mailową albo poprzez RSS,
  • jasno określ połączenie bloga firmowego ze stroną internetową Twojej firmy,
  • wstaw przyciski umożliwiające udostępnianie Twojej treści w mediach społecznościowych,
  • stwórz podgląd Twoich artykułów,
  • odpowiednio sortuj Twój content i pozwól czytelnikowi łatwo odnaleźć nawet dawno opublikowany artykuł za pomocą słów kluczowych, kategorii i tagów oraz nie zapomnij o możliwości wyszukiwania treści,
  • odpowiednio sformatuj nagłówek i treść, tak aby odbiorca mógł się łatwo z nią zapoznać,
  • nie zapominaj o dołączeniu grafik i zdjęć,
  • zadbaj o szybkie ładowanie się Twojego bloga firmowego.

Ania Burtan

Grafik, copywriter i certyfikowany AdWordsowiec w jednym. Specjalizuje się w wizualizacjach oraz storytellingu, zaś w wolnych chwilach zagłębia się w tajniki SEM i SEO. Absolwentka Master of Science in International Business Economics (University of Wales) oraz Wydziału Lingwistyki Stosowanej Uniwersytetu Warszawskiego. Prywatnie podróżniczka kochająca taniec i poznawanie nowych kultur. Urodzona optymistka, która swoim uśmiechem potrafi zarażać innych.

  • http://blogoporadnik.blogspot.com/ Blogo poradnik

    Podpisuję się obiema rękami pod tym poradnikiem. Dobra robota. Moim zdaniem najczęstszym problemem jest to, że tematyka jest nieumiejętnie dobierana. Albo jest zupełnie nierelewantna i w żaden sposób nie realizuje celów biznesowych firmy (chociaż copy się cieszy, że jest ruch na stronie) albo ma charakter niemal czysto ofertowy, sprzedażowy, co nie sprzyja budowaniu społeczności i zaufania do marki. Temat prowadzenia bloga firmowego to temat rzeka i każdemu z poruszonych przez Ciebie punktów można by poświęcić osobną serię wpisów :) Niemniej takie wpisy są potrzebne, aby świadomość osób prowadzących blogi firmowe rosła. Pozdrawiam