Najczęściej popełniane błędy w content marketingu

błędy content marketing

Boom na wprowadzanie przez firmy content marketingu ciągle trwa. Coraz więcej przedsiębiorców uświadamia sobie jak dużą wartość może przynieść dobrze prowadzona, przemyślana i profesjonalna strategia marketingowa oraz dlaczego warto uwzględniać ją w swoich działaniach. Jednak same wprowadzenie jej to nie wszystko – trzeba zrobić to umiejętnie i z głową.

Poniżej przedstawimy 8 najczęściej popełnianych błędów content marketingowych oraz wyjaśnimy jak można ich uniknąć. 

1. Nie masz jasno określonego planu i celu

Wprowadzanie content marketingu bez jasno określonego planu i celu to marnotrawstwo czasu i pieniędzy. Zanim zaczniesz go wprowadzać zastanów się:

  • Jaki jest cel planowanych działań content marketingowych?
  • W jaki sposób i za pomocą jakich narzędzi chcesz go osiągnąć?
  • Jak content marketing wpisuje się w dotychczasowe działania marketingowe i czy będzie z nimi spójny?

Pomyśl również o szkoleniach dla pracowników. Uświadom im dlaczego warto jest wprowadzić marketing treści i jakie może przynieść korzyści. Zaangażuj ich w ten proces. Pamiętaj, że content marketing nie leży jedynie w gestii działu marketingu. Duży wpływ na jego powodzenie ma również dział sprzedaży oraz finansów.

2. Nie określasz swojej grupy docelowej

Zanim zaczniesz tworzyć elementy content marketingu musisz dokładnie określić Twoją grupę docelową oraz przeanalizować jej potrzeby. To właśnie do nich powinien dotrzeć Twój content i to właśnie ich musi on zainteresować.

polski hydraulikZwizualizuj sobie Twojego odbiorcę tworząc jej wizerunek tzw. buyer persona. Określ jego wiek, wykształcenie, pochodzenie, miejsce zamieszkania, jeśli chcesz możesz mu również nadać imię. Dzięki temu znacznie łatwiej będzie Ci wyobrazić sobie jak on wygląda i jak zachowuje się. Najważniejsze jest, byś nie idealizował. Dowiedz się jakie ma potrzeby, problemy, oczekiwania, w czym rzeczywiście może mu Twój produkt lub usługa pomóc.

Jeśli Twoja firma sprzedaje materiały hydrauliczne nie wyobrażaj sobie przystojnego, młodego hydraulika, który w wolnych chwilach chodzi na siłownie i opala się na solarium. Co prawda przeprowadzona parę lat temu we Francji kampania promująca polskich pracowników obrazowała go właśnie w ten sposób jednak upewnij się, czy przypadkiem znaczna większość hydraulików w Polsce to nie panowie po 50-tce z brzuszkiem i awersją do sztucznej opalenizny.

3. Nie zastanawiasz się nad przekazem

Pisanie dla samego pisania nie ma sensu. Dokładnie zastanów się jaki cel ma Twoja wypowiedź. Czy chcesz przez to zwiększyć liczbę odwiedzających, leadów czy klientów? Czy chcesz dotrzeć do nowych odbiorców, przyciągnąć ich uwagę czy może odpowiedzieć na szczegółowe pytania i wątpliwości, z którymi borykają się Twoi klienci? Często popełnianym błędem w tym zakresie jest fakt, że wysyłasz tę samą treść do odbiorców znajdujących się na różnym etapie cyklu zakupowego, nie różnicując swoich treści i komunikatów.

Dokładnie przemyśl cel i strukturę Twojej wypowiedzi. Jeśli chcesz publikować coś często, przydziel do każdego dnia tygodnia odpowiednią tematykę. Możesz przykładowo w każdy poniedziałek i środę skupiać się na nowinkach z Twojej branży, we wtorki i czwartki publikować treść zainspirowaną pytaniami klientów zaś w środy tworzyć zabawne posty luźno związane z obszarem Twojej działalności. Zdecyduj, jakie działania odpowiadają na potrzeby których odbiorców, znajdujących się na jakim etapie cyklu zakupowego.

4. Nie myślisz o optymalizacji SEO

Nigdy nie zapominaj o optymalizacji pod względem wyszukiwarek internetowych czyli o SEO. Oczywiście przede wszystkim liczy się Twój odbiorca, ale zanim nawiążesz z nim kontakt musi Cię znaleźć w sieci, zapewne poprzez wyszukiwarkę. Dobierz do każdego artykułu odpowiednie słowa kluczowe, właściwie wykorzystaj znaczniki formatowania tekstu, wykorzystaj meta dane. Takie podstawowe działania pozwolą Ci choć w podstawowym stopniu zdobyć przychylność Google.

Spróbuj połączyć ze sobą artykuły o podobnej tematyce dzięki czemu odwiedzający Twoją stronę będą łatwiej mogli zapoznać się z treścią nawiązującą do podobnych obszarów. Linkuj inne elementy strony, pokaż że dany temat został poruszany przez Ciebie już wielokrotnie i jesteś w nim ekspertem.

5. Nie urozmaicasz tekstu

Ludzie to wzrokowcy. Czysty tekst nie zainteresuje ich tak bardzo jak grafika czy krótki film. Staraj się prezentować Twój content w różnorodny sposób – twórz infografiki, wykresy, prezentacje online. Pomyśl również o e-bookach oraz webinariach. Zaskakuj. Więcej na ten temat przeczytasz w naszym wpisie Sposoby na zwiększenie sprzedaży poprzez wartościowy content.

6. Nie promujesz contentu

Content sam się nie wypromuje. Nie siedź z założonymi rękami, czekając aż treść się sama poniesie. Pozwól Twojemu odbiorcy na dzielenie się Twoimi wpisami. Zaistniej w mediach społecznościowych. Wypowiadaj się na forach i blogach tematycznie związanych z Twoją branżą. Przyciągnij potencjalnego odbiorcę wpisami na grupach dotyczących obszaru Twoich zainteresowań.

7. Nie wchodzisz w interakcje z odbiorcą

Jednostronna komunikacja nie ma sensu. Bardzo często to co piszesz może wydawać Ci się bardzo przejrzyste jednak dla innych może być po prostu niezrozumiałe. Wysłuchaj co ma do powiedzenia Twoja grupa docelowa, umożliw jej komentowanie Twoich postów oraz zadawanie pytań. Nie pozostawiaj ich bez odpowiedzi. Modyfikuj swoje przyszłe wpisy wnikliwie analizując otrzymane informacje. Odpowiednio pielęgnuj Twoją grupę docelowa o czym przeczytasz m.in. w artykule Jak pielęgnować leady poprzez firmowego bloga?

8. Nie monitorujesz wyników

Wprowadzenie content marketingu nie spowoduje natychmiastowego zwiększenia Twojej sprzedaży oraz nie pozwoli Ci w ciągu tygodnia uzyskać status lidera w danej branży. Nie mniej jednak na bieżąco monitoruj rezultaty wprowadzonej strategii, by w miarę potrzeb wprowadzić do niej drobne zmiany. Dzięki wnikliwej analizie tego co robisz będziesz również mógł określić, który typ contentu cieszy się największym zainteresowaniem, a z którego lepiej zrezygnować.

Ania Burtan

Grafik, copywriter i certyfikowany AdWordsowiec w jednym. Specjalizuje się w wizualizacjach oraz storytellingu, zaś w wolnych chwilach zagłębia się w tajniki SEM i SEO. Absolwentka Master of Science in International Business Economics (University of Wales) oraz Wydziału Lingwistyki Stosowanej Uniwersytetu Warszawskiego. Prywatnie podróżniczka kochająca taniec i poznawanie nowych kultur. Urodzona optymistka, która swoim uśmiechem potrafi zarażać innych.