Kreowanie wizerunku firmy a content marketing (nasz udział w kampanii Pracuj.pl)

Mamy przyjemność poinformować, że nasza agencja GetFound.pl wspiera Pracuj.pl w szerzeniu wiedzy na temat content marketingu w branży HR i wartości z niego płynących. Stronę kampanii, w której bierze udział nasz ekspert  Tomasz Winter, można znaleźć pod adresem http://eksperci-hr.pl/.

W nawiązaniu do trwającej kampanii, chcielibyśmy: podzielić się wiedzą i przemyśleniami związanymi z kreowaniem wizerunku eksperta poprzez marketing treści, pokazać korzyści jakie niosą takie działania oraz wskazać sposoby, które ułatwią Ci budowanie takiego wizerunku.

Czym jest content marketing? Jak pomaga w kreowaniu wizerunku firmy jako eksperta?

W uproszczeniu content marketing to sztuka komunikacji z potencjalnymi i obecnymi klientami, bez używania technik sprzedażowych. Jest to marketing za przyzwoleniem odbiorcy, czyli nie przeszkadzający mu i nie przerywający jego działań. Zamiast oferowania produktu lub usługi bazuje na dostarczaniu wartościowych informacji klientowi, by był on bardziej świadomy i miał większą wiedzę. Esencją i kluczem strategii content marketingu jest przekonanie, że dostarczanie klientowi rzetelnych, przydatnych, wartościowych informacji w sposób ciągły przełoży się na ich lojalność i zaufanie do marki, a tym samym skorzystanie z oferty.

Firmy, szczególnie z branży b2b, coraz chętniej sięgają do działań typu content marketing, wykorzystując różne jego formy: nie tylko artykuły na własnej stronie internetowej czy blogu firmowym ale także newslettery, studium przypadku, webinaria czy bezpośrednie spotkania.

Myśląc o content marketing warto pamiętać, że składa się on z dwóch wyrazów, w których każde niesie ze sobą określoną wartość. Tym samym ważna jest nie tylko atrakcyjna i wartościowa treść, ale również jego odpowiednia promocja w internecie.

Po co budować wizerunek firmy jako eksperta?

Budowanie wizerunku firmy jako eksperta niesie dla marki, firmy i nas, jako ekspertów, szereg korzyści.

W ostatnich dwudziestu latach reklama stała się bardzo agresywna, praktycznie nie ma miejsca w której jej nie widzimy. Natężenie reklamy powoduje, że uczymy się sposobów jej unikania. Kształtowanie wizerunku firmy jako eksperta pozwala na dotarcie do odbiorcy w sposób nieagresywny, gdzie odbiorca samodzielnie chce i poszukuje interakcji z nami. W myśl zasady: Najbardziej efektywny marketing to taki, który nie wygląda na marketing.

Jest to szczególnie istotne w relacjach i marketingu b2b, gdzie decyzje podejmowane są nie tylko na podstawie ceny, ale także, a może przede wszystkim, w oparciu o wiarygodność i zaufanie.

Wypracowanie wizerunku eksperta pozwala na osiągnięcie przewagi konkurencyjnej i konkurowanie biorąc pod uwagę kompetencje wykluczając zarazem z rywalizacji wiele firm, które nie są postrzegane jako eksperci w branży. Ekspertem nie staje się z dnia na dzień, ale też nie przestaje się nim być w krótkim okresie.

Wizerunek eksperta może być bardzo pomocny w dotarciu do osób decyzyjnych, gdyż ze względu na naszą renomę na rynku znacznie chętniej wysłuchają co mamy im do przekazania.

Co warto pamiętać, budując treść ekspercką, zwiększamy wartość wizerunku nie tylko firmy, w której pracujemy, ale także swoją (czyli personal branding osób dzielących się wiedzą), a dodatkowo docenienie przez innych z branży może być gratyfikacją samą w sobie.

W jaki sposób rozpocząć kształtowanie wizerunku firmy jako eksperta?

Trzeba pamiętać, że budowa wizerunku eksperta to nie jest jednorazowe działanie, artykuł czy akcja, lecz zespół systematycznych, ciągłych, spójnych i zróżnicowanych działań. Wizerunek eksperta buduje się w czasie, a nie poprzez działania ad hoc.

Jeżeli podejmujemy decyzję, że chcemy zostać ekspertem w jakiejś dziedzinie, musimy podjąć kilka działań przygotowawczych. Po pierwsze, zaczynamy od zdefiniowania kim dokładnie są nasi odbiorcy, jakie są ich potrzeby, jakich informacji poszukują i gdzie możemy się z nimi spotkać. W inbound marketingu mówimy o wyznaczeniu tzw. buyer persona. Kolejnym ważnym aspektem, jest to w czym jesteśmy dobrzy i w jakich obszarach mamy unikalną oraz wyjątkową wiedzę czyli w czym tkwi nasza przewaga konkurencyjna. Punkty styczne zdefiniowanej grupy docelowej i kompetencji firmy, to dobre miejsce do rozpoczęcia pracy nad wizerunkiem eksperta.

Budując wizerunek eksperta warto pamiętać o kilku zasadach.

  1. W treści, którą tworzymy musimy podzielić się naszą wiedzą i know how’em. To często postrzegane jest jako najtrudniejszy element. Tylko niektóre działania, artykuły zostają zapamiętane – to te które niosą ze sobą wartość, która jest przydatna dla odbiorcy a nie jest nachalną reklamą firmy. Im odbiorca bardziej zidentyfikuje się z danym tekstem, z problemem, który rozwiązujemy tym większa siła dotarcia.
  2. Piszemy zawsze z myślą o konkretnych potrzebach odbiorców będąc rzetelnym i uczciwym, materiał musi być interesujący! Mówimy językiem zrozumiałym dla odbiorcy – niwelując bariery komunikacyjne,
  3. Nie reklamujemy się w tym co piszemy, dobra i merytoryczna treść jest reklamą samą w sobie.
  4. Dzielenie się wiedzą w różnej postaci i formie: artykuły branżowe, konferencje, szkolenia, warsztaty, wypowiedzi w grupach tematycznych, społecznościowych, odpowiednie działania na stronie internetowej a także wiele innych.

O czym pisać, aby zainteresować odbiorców?

Tematy muszą odpowiadać na rzeczywiste potrzeby odbiorców, rozwiązywać problemy, trafiać w ich zainteresowania. Stąd tak ważne jest, aby dobrze poznać naszych odbiorców i ich potrzeby. Dobierając tematy publikacji warto wziąć pod uwagę również to, że wśród naszych odbiorców są osoby o różnym zakresie wiedzy i kompetencji. W zależności od tego, do kogo kierujemy nasz artykuł, przekaz powinien być odpowiednio dopasowany.

Inspiracji w doborze tematów jest naprawdę wiele: przede wszystkim mogą to być rozmowy z obecnymi czy potencjalnymi klientami, może to być również burza mózgów z pracownikami firmy, szczególnie z działem sprzedaży, fora internetowe czy wydarzenia branżowe. Warto się również zastanowić co jest Twoją mocną stroną, w jakiej tematyce możesz wygenerować wartość dla odbiorcy – tylko wówczas będziesz wiarygodny i będziesz mógł zbudować wizerunek eksperta.

Tematy mogą mieć różny charakter: mogą to być artykuły eksperckie o charakterze instruktażowym (przedstawiające dobre praktyki, popularne błędy, listy kontrolne), recenzje książek raportów lub badań, studium przypadku czy wiadomości z branży. Mogą też mieć różną formę np. wykorzystanie infografiki.

Podejmując działania content marketingowe warto również sprawdzać, które działania przyniosły najlepszy efekt, dzięki czemu będziemy mogli wyciągnąć wnioski i optymalizować nasze tematy oraz działania.

Content marketing to nie jest jednorazowe działanie czy artykuł, warto przygotować plan publikacji treści tzw. kalendarz redakcyjny, który zobrazuje Ci jaką tematykę planujesz poruszać i w jakiej formie. Tematy powinny wpisywać się w szerszą strategię i mieć pośrednie powiązane z naszą ofertą.

Tomasz Winter

Pozostaw komentarz