Jak zmienił się marketing? Inbound vs outbound

Wszyscy doskonale wiemy, że rynek wciąż się zmienia… a więc czemu firmy wciąż tak często stosują wyłącznie tradycyjne metody do promocji marki i biznesu?

Dlaczego wciąż nie korzystają ze sposobów, które dają lepsze i szybsze rezultaty przy ponoszeniu niższych kosztów?

Zanim pojawił się internet, firmy przede wszystkim podejmowały na dużą skale akcje marketingowe w prasie, telewizji, oraz akcje telemarketingowe, w celu dotarcia do jak największej liczby odbiorców w nadziei, że chociaż kilku z nich, będzie zainteresowanych.

Tak w uproszczeniu działa tradycyjny marketing (tzw. outbound marketing).

Aż pojawił się internet i masowe wykorzystanie komputerów, które całkowicie zmieniły zachowanie klienta, dając mu do dyspozycji narzędzia, których nigdy wcześniej nie miał.
Teraz to klienci podejmują znacznie częściej poszukiwania produktów na własną rękę i po kilku kliknięciach znajdują to czego potrzebują. Nigdy wcześniej proces ten nie był tak prosty. Staje się to normą niemalże dla wszystkich produktów – od restauracji po wysokiej klasy sprzęt RTV, od muzyki po produkty dla dzieci.
Stanowi to duży problem dla firm stosujących jedynie tradycyjny marketing, gdyż jest on przez wiele osób negatywnie kojarzony z inwazyjnymi, przeszkadzającymi klientowi reklamami w magazynach, na billbordach, w telewizji. Obecnie klienci zaczęli kontrolować jakie wiadomości otrzymują, filtrować je i odrzucać te, które uważają za niepotrzebne: zmieniając kanał, aby uniknąć reklam czy wyrzucając automatycznie nieznane maile do spam’u. Tym samym, zamiast budować pozytywne relacje z klientem, formy marketingu tradycyjnego często tworzą negatywny wizerunek/postrzeganie firmy.

I tak przyszła zmiana.

Specjaliści zaczęli zastanawiać się nad zastosowaniem internetu w celu sprawdzenia kto naprawdę jest zainteresowany ich produktami i dotarciu tylko do nich. Z tego toku myślenia wywodzi się Inbound marketing.
Dzięki internetowi trendy zachowań konsumenckich i potrzeb przestały być zagadką, a firmy nie muszą już więcej zgadywać czego oczekują potencjalni klienci.
Inbound Marketing wykorzystuje cały szereg narzędzi i technologii marketingowych, aby poznać i ocenić popyt, angażować odbiorców w rozmowy i generować znaczące przychody z podejmowanych akcji.
Poza dostarczaniem szybkich rezultatów, IM wspiera strategię długookresową. To strategia, która przyciąga i dba o klientów, nie tylko tych którzy szybko podejmują decyzję ale i także tych, którzy potrzebują na to więcej czasu.

Tomasz Winter

Pozostaw komentarz