Jak zacząć pisać bloga i przyciągnąć uwagę odbiorcy cz. 2

W poprzednim artykule, Jak zacząć pisać bloga i przyciągnąć odbiorcę cz. 1, skupiłam się na technicznych aspektach zakładania strony internetowej, doborze layoutu oraz podjęciu decyzji dotyczącej domeny. Dzisiaj chciałabym opisać nieco obszerniej dobór tematu bloga, jego nazwy, częstotliwości publikacji oraz odpowiedniej promocji w Internecie. Dowiesz się również jak zarobić na blogu i jakie wiążą się z tym obowiązki.

1. Jaką wybrać tematykę bloga?

Podstawową zagwozdką początkującego blogera jest odpowiedni dobór tematyki bloga. Jeśli zaczniesz pisać o czymś niewłaściwym, możesz stracić wiele czasu i energii na zdanie sobie sprawy z tego, że Twoje wpisy powinny iść w nieco innym kierunku. Zanim więc podejmiesz decyzję, weź pod uwagę następujące kwestie:

  • nie pisz o czymś co może teoretycznie przynieść Ci sukces, ale Twoja wiedza na ten temat jest minimalna, a doświadczenie znikome,
  • nie wybieraj danego tematu tylko dlatego, że teraz jest modny i dużo osób o nim pisze, znajdź swój sposób na zainteresowanie odbiorców,
  • nie pisz zbyt ogólnie i na zbyt duża liczbę tematów, Twój blog musi mieć określoną tematykę.
Wszystkim tym, którzy mają w głowie parę tematów, o których chcieliby pisać, proponuję wybór jednego. Jeśli skupisz się na nich wszystkich, będziesz poruszał każdy z nich na przeciętnym poziomie. Gdy skupisz się tylko na jednym, masz większe szanse na sukces.

Niestety nie jestem w stanie podać Ci niezawodnej formuły na świetny temat bloga. Jedynie rynek jest w stanie zdefiniować, czy to o czym piszesz się przyjmie czy też nie. Pamiętaj jednak, że żadna z Twoich decyzji nie jest nieodwracalna. Wraz z biegiem czasu będziesz mógł zrewidować, czy pozostać przy wybranej tematyce, czy nieco ją zmodyfikować.

Ostatnim etapem wyboru tematyki bloga jest odpowiedź na poniższe pytania:

  • Kto będzie Twoją grupą docelową? Czy Twój content będzie w stanie do niej dotrzeć i ją zainteresować?
  • Czy Twój wybrany temat jest tematem długoterminowym? Czy nadal będzie aktualny za miesiąc, rok czy też pięć lat?
  • Czy w przyszłości znajdziesz dużo materiałów/tematów opisujących wybraną dziedzinę? Czy jesteś w stanie podać co najmniej 25 różnych tematów postów, które opublikujesz w przyszłości?
  • Jak duża jest Twoja konkurencja? Weź pod uwagę nie tylko blogi, ale też magazyny, gazety, vlogi, audycje radiowe i telewizyjne, kanały na YouTube’ie, fanpage’e na Facebooku etc.
  • W jaki sposób masz zamiar się wyróżnić na tle innych?
Podsumowując:

  1. dokładnie zdefiniuj swojego odbiorcę,
  2. szczegółowo określ jego potrzeby/obawy/wyzwania,
  3. zdefiniuj swoje główne przesłanie.

Jeśli już mowa o definiowaniu odbiorcy – pora zastanowić się również nad definicją blogera. W blogowych kuluarach mówi się, że istnieją ich 3 rodzaje:

1. Pasjonaci

Ci, którzy piszą bloga z czystej pasji i nie są nastawieni na zysk pieniężny. Ich celem jest zebranie wartościowych informacji na konkretny temat, wymiana wiedzy oraz nawiązanie kontaktu z ludźmi posiadających podobne zainteresowania.

2. Materialiści

Blogerzy, dla których liczy się pieniądz. Piszą, by zarobić, zaś wartość merytoryczna, jaką niesie ich blog, schodzi na drugi plan. Ten typ blogera najpewniej nigdy nie osiągnie ani dużych zarobków, ani sukcesu na rynku.

3. Pasjonat z nutką biznesmena

Ostatni typ blogera to mieszanka pasjonata i materialisty. Content jego bloga jest wartościowy i użyteczny dla odbiorcy, nawiązuje on kontakt ze swoją grupą docelową, zaś to co robi jest jego pasją. Nie zapomina on jednak o możliwościach zarobkowych, które niesie za sobą prowadzenie bloga. Robi to jednak w taki sposób, który nie zmniejsza wartości jego contentu.

2. Jaką wybrać nazwę dla Twojego bloga?

Jeśli już wiesz o czym chcesz pisać i jaka będzie tematyka Twojego bloga, pora wybrać jego nazwę. Pamiętaj, że powinna być ona:

  • chwytliwa,
  • łatwa do zapamiętania,
  • unikalna.
Nie stawiaj na długie nazwy. Po raz kolejny polecam zasadę KISS – Keep It Short and Simple.

3. Jak często publikować?

Wielu z Was zastanawia się zapewne jak często należy publikować wpisy. Odpowiedź może być tylko jedna – to zależy. Od czego? Od wielu czynników: Twojej dyspozycyjności, zmian zachodzących w danej tematyce, ilości informacji, którymi dysponujesz etc. Jedno jest pewne – w tym co robisz powinieneś być SYSTEMATYCZNY. Wielu blogerów zaczyna publikować wpis za wpisem, potem jednak owa częstotliwość spada. Nie przyzwyczajaj odbiorcy do częstych dostaw contentu, jeśli nie możesz zagwarantować utrzymania początkowo narzuconego przez siebie tempa.

4. Jak promować swój content?

Nawet najlepszy content sam się nie wypromuje, zaś szczęściu trzeba odpowiednio pomóc. Stwórz listę miejsc, gdzie mógłbyś o nim poinformować. Spisz adresy for, znanych fanpage’ów, dołącz do odpowiednich grup na GoldenLine i LinkedIn. Pisz maile do wpływowych osób w branży oraz administratorów grup/fanpage’ów w mediach społecznościowych.

5. W jaki sposób możesz zarabiać na blogu?

Istnieje wiele możliwości zarabiania na blogu. Najbardziej popularną jest sprzedaż miejsca reklamowego za pomocą Google Adsense. Założenie konta jest w nim bardzo proste, zarabiasz zaś na udostępnianiu obszarów bloga dla powiązanej z Twoją branżą treści reklamowej pod postacią reklam tekstowych, bannerów oraz reklam wideo.

Google Adsense jest doskonałą propozycją zarówno dla początkujących, jak i nieco bardziej doświadczonych blogerów. Pamiętaj jednak, by zadbać o odpowiedni ruch na Twojej stronie, tak by reklama przynosiła Ci większy zysk.

Ania Burtan

Grafik, copywriter i certyfikowany AdWordsowiec w jednym. Specjalizuje się w wizualizacjach oraz storytellingu, zaś w wolnych chwilach zagłębia się w tajniki SEM i SEO. Absolwentka Master of Science in International Business Economics (University of Wales) oraz Wydziału Lingwistyki Stosowanej Uniwersytetu Warszawskiego. Prywatnie podróżniczka kochająca taniec i poznawanie nowych kultur. Urodzona optymistka, która swoim uśmiechem potrafi zarażać innych.

Pozostaw komentarz