Jak zacząć pisać bloga i przyciągnąć uwagę odbiorcy cz. 1

Bycie blogerem stało się modne. Mówiąc o prowadzeniu bloga, nie mam na myśli jedynie tematyki modowej lub czysto rozrywkowej. Coraz więcej firm zaczyna tworzyć blogi o wszelakiej tematyce, od ogrodnictwa po cząsteczki molekularne. Są one nie tylko dobrej jakości, cieszą się również ogromnym zainteresowaniem Internautów. Praktycznie każda branża ma blogowego trendsettera, który ma swoje oddane grono fanów. Jednak duża liczba już istniejących blogów wcale nie oznacza, że nie jesteś w stanie stać się jednym z blogowych liderów w swojej dziedzinie.

Jeśli myślisz o pisaniu bloga ten wpis jest właśnie dla Ciebie. Dzięki niemu dowiesz się na jakie tematy najlepiej pisać i jak sprawić, by ludzie chętnie czytali Twój content.

W poniższym artykule opowiem o:

  • kwestiach technicznych związanych z zakładaniem bloga, czyli gdzie założyć bloga,
  • dbaniu o jego wygląd i odpowiedni dobór layoutu.

Będzie to pierwsza część wpisu. Z drugiej dowiesz się więcej na temat:

  • doboru tematyki, czyli jak zacząć pisać bloga,
  • jak prowadzić bloga i jak często publikować wpisy,
  • promocji Twojego contentu.

 1. Jak stworzyć bloga – kwestie techniczne

Zakładanie bloga kojarzy się wielu osobom z niezrozumiałymi formułami HTML’a, instalowaniem dziwnych wtyczek i koniecznością zaangażowania informatyka. Nic bardziej mylnego. Obecnie prowadzenie bloga możliwe jest dla każdego, niezależnie od jego wiedzy dotyczącej stawiania stron internetowych.

Przed procesem instalacji musimy odpowiedzieć sobie na 3 proste pytania: 

  • Jaki CMS wybrać?
  • Jaką chcemy nadać nazwę naszej stronie?
  • Czy chcemy założyć bloga za darmo, czy gotowi jesteśmy za niego zapłacić?

Wbrew pozorom wszystkie 3 są ze sobą związane znacznie bardziej niż myślisz. Oto dlaczego:

Założenie bloga na znanych serwisach blogowych typu blogger.com, blox.pl, wordpress.com jest bardzo intuicyjne i zupełnie darmowe.  Proces instalacyjny jest szybki i wygodny, zaś do wyboru masz duża liczbę skórek.

Spośród wymienionych platform WordPress to najbardziej popularny i rozbudowany system CMS (Content Management System). Dzięki niemu możliwa jest całkowita i praktycznie niczym nieograniczona budowa i edycja bloga (i nie tylko!), w zależności od Twoich upodobań. Do tej pory na WordPressie powstało około 70 milionów stron, codziennie tworzone jest około 100,000 nowych.

Wybierając nazwę naszej strony musimy pamiętać, że bez wykupienia domeny, adres naszego bloga zakończony będzie końcówką z nazwą obsługującego ją serwisu. I tak np. w przypadku WordPressa będzie to wordpress.com, Bloggera – blogger.com etc. [przykład: fajnyjanusz.wordpress.com]

Jeśli chcemy, by adres naszego bloga był całkowicie spersonalizowany możemy wykupić domenę, która pozwoli nam pozbyć się końcówki usługodawcy w adresie www. Osobiście polecam bardzo przystępne cenowo ovh.pl. Zakup domeny nie jest kosztowny, oscyluje w granicach kilkunastu złotych za pierwszy rok użytkowania, później wzrośnie do ok 50zł/rok. [przykład: fajnyjanusz.pl]

Oprócz domeny powinniśmy zastanowić się również, gdzie chcemy przechowywać content bloga. Możemy to robić na serwerach platformy (czyli np. na Bloggerze) lub na serwerach zewnętrznych. Jeśli zdecydujemy się na opcję nr 1, usługa ta będzie kompletnie darmowa. Będziemy jednak całkowicie uzależnieni od norm ustalanych przez usługodawcę, który może dowolnie zmieniać regulamin publikowania treści oraz, co zdarza się nie jednokrotnie, może zlikwidować naszego bloga, jeśli nie będziemy przestrzegać jednej z jego zasad. By wyjaśnić to jeszcze przystępniej porównaj dowolny CMS do Facebooka. W obydwu przypadkach jesteśmy zależni od regulaminów serwisów, od zmian prywatności i sposobu publikacji. Dodatkowo, jeśli chcesz zarabiać na blogu, niektóre serwisy będą pobierały od Ciebie określoną prowizję.

Alternatywnym rozwiązaniem jest przeniesienie zawartości strony na serwer zewnętrzny. Do firm wartych polecenia zaliczyć mogę Zenbox. Ich usługa, w najbardziej podstawowej wersji kosztuje 15zł/miesiąc.

2. Jak zadbać o wygląd bloga

Podstawowe spersonalizowanie bloga jest niezwykle proste. W tym celu korzystać możemy z wielu dostępnych szablonów, zarówno darmowych, jak  i płatnych. WordPress posiada ich prawie 3000. Blogger nie posiada ich aż tak wielu, każdy jednak powinien znaleźć tam coś dla siebie. W celu inspiracji polecam stronę Designs Crazed, na której znaleźć możemy najlepsze 54 wzory szablonów 2014 roku. Do wszystkich podano linki, umożliwiające pobranie layoutu.

Szablon to jedno, musimy również pamiętać o zainstalowaniu odpowiednich wtyczek i widgetów, które nie tylko urozmaicą wygląd strony, ułatwią nam też życie blogera i wspomogą promocję. W tym przypadku po raz kolejny zachęcę do wybrania WordPress’a, daje on bowiem największe możliwości również w przypadku dostępnych dodatków. Parę miesięcy temu gracz.org opublikował nieco subiektywną listę 10 najlepszych wtyczek. Każdą z nich wyjaśnił w bardzo prosty i przejrzysty sposób (no może z wyjątkiem zawiłego, dla osoby niezwiązanej z optymalizacją strony, opisu wtyczki nr 1 ;)).

Jeśli nadal masz wątpliwości i nie jesteś pewien, czy poradzisz sobie z instalacją bloga, Google pomoże Ci przejść przez cały proces, krok po kroku.

Powodzenia!

Ania Burtan

Grafik, copywriter i certyfikowany AdWordsowiec w jednym. Specjalizuje się w wizualizacjach oraz storytellingu, zaś w wolnych chwilach zagłębia się w tajniki SEM i SEO. Absolwentka Master of Science in International Business Economics (University of Wales) oraz Wydziału Lingwistyki Stosowanej Uniwersytetu Warszawskiego. Prywatnie podróżniczka kochająca taniec i poznawanie nowych kultur. Urodzona optymistka, która swoim uśmiechem potrafi zarażać innych.

5 komentarzy

  • Gosia pisze:

    Dobrym rozwiązaniem jest pisanie bloga najpierw na darmowej platformie i domenie, a później inwestowanie w płatne rozwiązania. Warto dać sobie czas na sprawdzenie chociażby tego, czy blogowanie to jest to 🙂

  • Artur pisze:

    Artykuł ciekawy.
    Warto byłoby dodać, że WordPress ma – niestety – wyłączne prawa na blogi. Content nie należy do autora. Autor nie może sprzedać swój blog. Czy się mylę?

    • Tomasz Winter pisze:

      Absolutnie nie! Wszystko co tworzysz w WordPressie jest Twoją własnością i masz pełne prawa do zbycia tego. To tak jakby powiedzieć, że to co tworzymy w Open Office czy na Linuxie należało do tych organizacji.
      Dodatkowo kod WP jest na licencji GPL, dzięki czemu można go modyfikować na potrzeby swoje i potrzeby klientów. Dzięki temu WP jest tak powszechnie wykorzystywany, gdyż ogrom stworzonych wtyczek i modyfikacji (płatnych i bezpłatnych) daje wielką elastyczność dla jego użytkowników. Spowodowało to, że WP ma szereg zastosowań, może to być nie tylko platforma blogowa, ale też system CMS, sklep, forum, czy jeszcze coś innego.

    • Legal Geek pisze:

      Platforma blogowa WordPress.com faktycznie wymaga „udzielenia” licencji na publikowane tam treści, w ramach której właściciel platformy (Automattic) może nimi w miarę swobodnie dysponować (m.in. kopiować je) – nadal jednak bloger/twórca pozostaje właścicielem tych treści. Licencja, którą udziela się WordPress.com jest niewyłączna.

      Natomiast sam WordPress (ten z domeny .org) może być zainstalowany na niemal dowolnym serwerze i wtedy twórcy aplikacji nie nabywają żadnych praw do treści. Hostowanie witryny na własnym serwerze ma również wiele innych plusów – ale przede wszystkim ma się „władzę” nad swoją twórczością 🙂

  • Artur pisze:

    Dziękuję za odpowiedź. Trochę mnie jednak zaintrygowała, dlatego poszukałem info o wordpressie dla przypomnienia, gdyż może tak było wcześniej. Znalazłem taki oto artykuł, cyt.:

    Na wordpress.com założenie i prowadzenie bloga jest całkowicie bezpłatne. Otrzymujesz tu darmowy hosting, wybierasz swoją nazwę domeny (jeżeli nie jest zajęta przez innego użytkownika). Nie jest jednak ona Twoją własnością. Co to oznacza w praktyce? A to, że wszystko co na niej publikujesz, nie należy do Ciebie. Czyli, że takiego bloga nie możesz sprzedać. Nawet jeżeli uda Ci się rozwinąć wokół niego prosperujący biznes.
    http://www.vademecumblogera.pl/2013/05/co-wybrac-bloggercom-czy-wordpresscom.html

Pozostaw komentarz