Jak przedstawić ten sam content na 26 sposobów?

techniki content marketing

Jednym z najczęstszych problemów marketingowców jest produkowanie wystarczającej ilości contentu. Pomysły na nowe, interesujące tematy nie pojawiąją się regularnie istnieje więc ryzyko, że w pewnym momencie nie będzie o czym pisać.

Rozwiązanie tego problemu jest proste – ten sam content możemy przedstawić na wiele sposobów. Według Content Marketing Insitute jest ich aż 26. Po raz kolejny warto podkreślić, że Content Marketing, w Polsce często nazywany marketingiem treści, to nie tylko tekst – to również aplikacje, grafiki czy też filmy wideo.

Dlaczego warto zainwestować w Content Repurposing?

Content Repurposing to nic innego jak ponowne wykorzystanie contentu. Jego reinkarnacja jest dowolna i całkowicie zależy od wizji autora. Tekst z bloga możemy zamienić na infografikę, wykresy na artykuł, papierową instrukcję obsługi na film wideo itp.

Według raportu B2C Content Marketing: 2014 Benchmarks, Budgets, and Trends – North America średnio firmy stosują 12 różnych rodzajów contentu. Ich popularność przedstawia poniższy wykres.

techniki content marketingu

Jakie korzyści daje stosowanie wielu technik content marketingowych?

Content Repurposing posiada wiele zalet. Do najważniejszych z nich zaliczyć możemy:

  • możliwość dotarcia do większej liczby osób będących naszą grupą docelową

Każdy z nas jest inny i każdy w inny sposób może odebrać nasz przekaz. Dzięki różnym rodzajom contentu poruszającym tę samą tematykę np. infografikom czy też filmom wideo dużo łatwiej dotrzemy do różnych grup osobowości, w tym wzrokowców, słuchowców czy też kinestetyków.

  • możliwość zaistnienia na większej ilości portali oraz stron branżowych

Chociaż Facebook przoduje wśród portali społecznościowych dla niektórych grup społecznych nie jest numerem jeden. Warto więc zatroszczyć się o obecność w takich serwisach jak YouTube (filmy wideo), SlideShare (prezentacje) czy też Pinterest (grafiki).

  • wzajemne promowanie contentu

Jeśli umieścisz prezentację na temat pozycjonowania pod względem wyszukiwarek internetowych nic nie stoi na przeszkodzie byś obok niej polecił swój tutorial poruszający ten temat czy też raport w formie statystyk. Dzięki temu rządni wiedzy odbiorcy zapoznają się ze znacznie większą ilością Twojego contentu niż początkowo zamierzali.

  • przedłużenie życia naszego contentu

W XXI wieku jesteśmy wręcz zalewani informacjami, reklamami oraz ciekawymi artykułami. Zdarzyć więc się może, że nieuważnie przeoczymy publikację danego contentu. Dzięki ponownym jego użyciu (jednak pod inną formą) zwiększymy jego szansę na bycie zauważonym.

  • pokazanie danego zagadnienia z różnych perspektyw

Nie wszystko jesteśmy w stanie pokazać za pomocą jednej metody publikacji. Wykresy sprawdzają się w momencie porównywania ze sobą paru zjawisk, filmy wideo pozwalają w szybki i klarowny sposób wyjaśnić funkcjonowanie danej rzeczy. Dzięki różnym rodzajom contentu możemy pokazać to samo zagadnienie w zupełnie innym świetle, kładąc nacisk na kompletnie różne jego elementy.

Różnorodny content czyli jaki?

Tak jak już wcześniej wspominałam istnieje 26 rodzajów content, na które wskazuje Content Marketing Institute – w praktyce pewno jest ich znacznie więcej. Nikt jednak nie wymaga od przedsiębiorstwa, by stosowało cały komplet publikacji. Owszem – im więcej tym lepiej, jednak pamiętając o tym jaki content najchętniej przyjmie nasza grupa docelowa. Nie wszystkie bowiem jego rodzaje sprawdzą się w konkretnym biznesie.

Poniżej prezentujemy 15 rodzajów uniwersalnego contentu, który sprawdzi się w większości firm:

1) Artykuły na stronie internetowej

Dobrze zbudowana strona internetowa to podstawa. Ważne jest, by zawrzeć na niej podstawowe informacje o firmie, jej strukturę, ofertę oraz kontakty.

2) Media Społecznościowe

Niektórym ciężko jest wyobrazić sobie życie bez mediów społecznościowych dlatego też nie może Cię tam zabraknąć. Fanpage na Facebooku to w niektórych branżach must have. Warto również zaistnieć na Google+ (o zaletach tego portalu pisaliśmy niedawno we wpisie Zadbaj o SEO czyli dlaczego warto dbać o Twój profil na Google+), Twitterze czy też SlideShare.

3) eNewsletter

eNewsletter to najprostszy sposób, który najczęściej firmy wykorzystują do informowania leadów o nowościach, promocjach i planowanych przedsięwzięciach. Jednak w content marketingu wciąż niewystarczająco wykorzystuje się potencjał email marketingu w procesie pielęgnowania leadów czyli lead nurturingu. W przeciwieństwie do kontaktu telefonicznego jest to znacznie mniej inwazyjna i preferowana metoda rozmowy z odbiorcą.

4) Filmy Wideo

Krótkie filmy wideo to najlepszy sposób na wyjaśnienie funkcjonowania danego przedmiotu lub zjawiska. To również doskonałe narzędzie to zamieszczania wywiadów z ekspertami bądź też relacji z konferencji branżowych.

5) Blogi

Nie bez znaczenia jest badanie Hubspota mówiące, że firmy, które blogują 15 razy w miesiącu i więcej, generują 5-krotnie więcej ruchu na stronie niż te, które umieszczają posty 1 lub 2 razy w miesiącu. Blog firmowy to naszym zdaniem obecnie obowiązkowy i bardzo wartościowy element strony, w tworzenie którego powinni być zaangażowani, jeśli to tylko możliwe, pracownicy firmy.

6) Spotkania Osobiste

Nic nie zastąpi spotkań osobistych i możliwości porozmawiania z potencjalnym partnerem bądź klientem. Warto umieć odpowiednio zaprezentować się podczas targów, konferencji czy też innych spotkań biznesowych.

7) Artykuły Na Innych Stronach

Pisanie artykułów gościnnych, które zostaną opublikowane na znanym branżowym portalu nie tylko zwiększają naszą widoczność oraz umacniają nasz wizerunek eksperta, pozwalają nam również dotrzeć do większej ilości potencjalnych odbiorców. Dzięki wartościowym artykułom na portalach branżowych możemy sprowadzić nową grupę odwiedzających na naszą stronę, aby ich dalej, już u nas, pielęgnować.

8) Infografiki

Wielu ludzi łatwiej przyswaja proste grafiki niż dużą ilość tekstu. Łatwiej również podzielić się nimi w sieci i sprawić, by stały się popularne. Jeśli chcesz podjąć jakiś popularny temat, który ma szanse zaistnieć online – postaw na infografikę.

9) Raporty Badawcze

Raporty badawcze w dokładny sposób ukazują funkcjonowanie danego zjawiska. Są bazą wyjściową wielu publikacji. Przeprowadzając badanie pokażesz, że dane zagadnienie nie ma przed Tobą tajemnic.

10) Licencje – syndicated content

Posiadane licencje nie tylko zwiększają Twoją wiarygodność, pokazują również, że w danej dziedzinie jesteś ekspertem i  ułatwiają innym dzielenie się opracowanej przez Ciebie treści.

11) Case studies

Bardzo często klienci zastanawiają się jak sprawdzi się Twój produkt lub usługa w ich działalności. Dzięki case studies pokażesz mu jak może wyglądać przykładowe wykorzystanie Twojego produktu lub jego wdrożenie, w ten sposób możesz rozwiać wątpliwości potencjalnego klienta.

12) eBooki

Jeśli pisałeś już artykuły na dany temat, publikowałeś grafiki lub wykresy nic nie stoi na przeszkodzie byś je zebrał w eBooka. To obecnie bardzo popularny premium content, chętnie pobierany przez internautów. Dzięki takiej treści będziesz mógł zbierać leady marketingowe i dalej je pielęgnować.

13) Konferencje Wirtualne

Nie z każdym potencjalnym klientem bądź partnerem jesteś w stanie spotkać się osobiście. Internet jednak pozwala Ci na bezpośredni kontakt online. Wirtualne konferencje zwiększają również Twoją wiarygodność. Ludzie słyszą i widzą bowiem prawdziwego człowieka, a nie maszynę. Dzięki nim dotrzesz do znacznie większej ilości osób.

14) Webinarium

Webinarium bardzo przypomina konferencję wirtualną. Różni się jednak od niej skalą oraz tematyką. Podczas gdy na konferencji obecnych jest wielu prelegentów, webinarium prowadzi zazwyczaj jedna osoba. Zdarza się co prawda większa ilość prowadzących, poruszają oni jednak tylko jedną tematykę.

15) White Papers

White paper to raport, który zawiera analizę danego produktu lub usługi. Prezentuje on katalog konkretnych propozycji i środków, które mają służyć do urzeczywistnienia postawionych zadań.

Ania Burtan

Grafik, copywriter i certyfikowany AdWordsowiec w jednym. Specjalizuje się w wizualizacjach oraz storytellingu, zaś w wolnych chwilach zagłębia się w tajniki SEM i SEO. Absolwentka Master of Science in International Business Economics (University of Wales) oraz Wydziału Lingwistyki Stosowanej Uniwersytetu Warszawskiego. Prywatnie podróżniczka kochająca taniec i poznawanie nowych kultur. Urodzona optymistka, która swoim uśmiechem potrafi zarażać innych.