Jak kreować kulturę content marketingu w firmie?

kultura content marketing w firmie

O zaletach content marketingu pisaliśmy już niejednokrotnie. Jego analizy dokonaliśmy m.in. w artykule Content Marketing 2014 – Jak się zmienia? Dokąd zmierza? Nie wystarczy jednak sama chęć wprowadzenia content marketingu do Twojej firmy, trzeba zmobilizować zespół do tworzenia treści, a dobrze wiemy, że nie jest to łatwe zadanie. Jak poradzić sobie z tym wyzwaniem w firmie? Przedstawiamy kilka pomysłów, które warto wdrożyć, aby prowadzić sprawny i udany content marketing w organizacji.

1. Wszyscy tworzą treść

We wpisie 10 zasad w prowadzeniu bloga firmowego wspominaliśmy, że większa liczba wpisów znacznie wpływa na pozycję Twojej strony internetowej w organicznych wynikach wyszukiwania. Najlepszym sposobem na zwiększenie liczby publikacji jest zaangażowanie pracowników w publikowanie contentu. Jednocześnie duża liczba autorów publikacji oraz ich różnorodność zwiększy szanse na dotarcie do większej liczby potencjalnych odbiorców. Zacznij od osób, o których wiesz, że są  zaangażowane i zafascynowane tym co robią, niekoniecznie z działu marketingu. Osoby z pasją znacznie łatwiej będzie Ci zachęcić do dzielenia się wiedzą i przemyśleniami. Zaangażowanie różnych osób, z różnym doświadczeniem, pochodzących z różnych działów może zróżnicować Twój przekaz i umożliwić Ci dotarcie do różnych grup użytkowników.

Jeśli jednak nikt w Twojej firmie nie podchwyci entuzjazmu związanego z tworzeniem treści, zastanów się w jaki sposób możesz im to wynagrodzić, jak zmotywować i zachęcić ich do dzielenia się wiedzą.

Angażując osoby z różnych działów, warto pamiętać, że nie każda z nich miała styczność z tworzeniem treści. Weź pod uwagę to, że będziesz musiał udzielić wsparcia prawdopodobnie zarówno w postaci szkolenia i przygotowania wytycznych, jak i korekt redakcyjnych, aby treść odpowiadała wewnętrznym standardom firmy.

2. Przemyśl publikowaną treść

Duża liczba wpisów to jedno, jednak pisanie dla samego pisania mija się z celem. Dobrze przemyśl publikowaną treść oraz jasno określ zakres tematyczny, do którego chcesz nawiązywać Pomoże Ci w tym kalendarz redakcyjny. Dzięki niemu zestawisz rodzaje treści, tematy i grupy odbiorców, do których treść będzie kierowana. W ten sposób łatwo dostrzeżesz o czym i dla kogo jeszcze możesz tworzyć treść. Pamiętaj – pisz tylko o tym, co może zainteresować Twojego potencjalnego odbiorcę.

Pamiętaj też, że skuteczny marketing to marketing, który jest starannie zaplanowany. By dobrze nad nim zapanować stwórz odpowiedni plan działania, którym podzielisz się z Twoimi pracownikami. Ustal daty i formę publikacji oraz upewnij się, że wszyscy Twoi pracownicy trzymają się wyznaczonych przez Ciebie zasad.

3. Zbieraj pomysły

Jedną z trudności, z którą musimy się uporać prowadząc marketing treści, są pomysły o czym pisać. Pamiętaj jednak, że nie musisz wszystkiego tworzyć w pojedynkę. Pomysły związane z tym o czym pisać mogą pochodzić z różnych źródeł. Często te najcenniejsze pochodzą od Twoich pracowników lub użytkowników Twojego produktu. Zastanów się w jaki sposób możesz zbierać te pomysły i zachęcić osoby do dzielenia się nimi. Czy warto wprowadzić jakąś aplikację lub narzędzie, gdzie osoby będą mogły dopisywać ciekawe tematy czy może lepiej zaangażować do tego kierowników działu, którzy będą zbierać pomysły na wewnętrznych spotkaniach zespołów.

4. Postaw na różnorodność

Same wpisy na stronie internetowej czy prowadzenie bloga firmowego mogą nie wystarczyć. Zatroszcz się o różnorodność Twoich publikacji. W zależności od branży w której działasz publikuj eBooki, przewodniki, prezentacje czy filmy. Pamiętaj o tym, że niektórzy pracownicy mogą czuć się lepiej w tworzeniu treści wizualnych, a nie tekstowych. Nie ograniczaj ich kreatywności.

5. Informuj o wynikach content marketingu

O ile nakłonienie pracowników do włączenia się w tworzenie treści może nie być jeszcze takie trudne, to utrzymanie ich zaangażowania z pewnością będzie wyzwaniem. Upewnij się, że Twoi pracownicy są świadomi wyników pracy, którą im zlecasz. Zaprezentowanie im wpływu stworzonej przez nich treści na liczbę odwiedzin strony, pozyskanych linków zewnętrznych, popularność treści w mediach społecznościowych, liczbę leadów czy też zasięg promocji firmy w Internecie jest niezwykle istotne. Dzięki temu jeszcze bardziej utwierdzą się w przekonaniu, że to co robią ma sens. Zwiększy się również ich motywacja.

6. Mów o korzyściach

Nie da się ukryć, że nie lubimy realizować zadań, które nie przynoszą nam indywidualnych korzyści. Dlatego niezbędna jest edukacja na temat benefitów, które niesie dla pracownika zaangażowanie się w marketing treści. Zastanów się, co jest ważne dla Twoich pracowników, co może ich przekonać do współtworzenia treści. Poniżej kilka argumentów które warto im przedstawić:

  • Treść, którą tworzą, jest podpisana ich nazwiskiem. Tym samym budują swój wizerunek zarówno wewnątrz organizacji, jak i poza nią.
  • Dzielenie się wiedzą i budowa swojego wizerunku jako eksperta wspiera ich ścieżkę kariery i wzmacnia ich pozycję na rynku pracy.
  • Jeśli osoba pracuje w dziale sprzedaży lub w obsłudze klienta, może w ten sposób wzmocnić swoją wiarygodność w oczach potencjalnego klienta, co może ułatwić ich konwersję.

7. Nagradzaj najbardziej kreatywnych

Tworząc kulturę marketingu treści wkrótce zauważysz, że część tworzonego contentu wyróżnia się, bo generuje więcej odwiedzin, leadów czy zdobywa więcej like’ów lub share’ów. Pomyśl o nagrodzeniu autora za pomysł i skuteczną egzekucję w tworzeniu treści, tym samym zachęcając i mobilizując innych do udziału w kontent marketingu. Możesz pokusić się także o przygotowywanie zestawień z danymi informujących o tym, który autor osiągnął najlepsze wyniki i jakie one były.

Możesz również zastanowić się nad uruchomieniem mini konkursu między osobami tworzącymi treść. Odrobina rywalizacji może wzmocnić ich motywację i pobudzić kreatywność.

8. Bądź przykładem

Pamiętaj, że przykład musi iść z góry! Jeśli chcesz wspierać kulturę marketingu treści i zachęcać do jej tworzenia, musisz się również samodzielnie w to zaangażować. W ten sposób pokażesz, że content marketing jest dla Ciebie na tyle ważny, że sam poświęcasz na niego czas. Będziesz bardziej wiarygodny i łatwiej będzie Ci zachęcić innych do zaangażowania się w tę inicjatywę.

9. Wsparcie profesjonalnego copywritera

Chociaż zaangażowanie wszystkich pracowników w pisanie artykułów i tworzenie treści jest bardzo dobrym pomysłem, musisz pamiętać, że w związku z wypełnianymi przez nich obowiązkami, nie zawsze mogą być w stanie napisać dany artykuł na czas. Dlatego też dobrym rozwiązaniem będzie współpraca z profesjonalnym copywriterem odpowiedzialnym za terminowe publikacje według odpowiednio ustalonego harmonogramu. Pamiętaj – regularność w publikowaniu contentu to podstawa. Dodatkowo, może on również czuwać nad poprawnością językową publikacji dostarczanych przez pracowników i partnerów firmy.

10. Zaangażowanie w promocję w mediach społecznościowych

Promocja w mediach społecznościowych to nieodzowny element efektywnego marketingu. Powoli odchodzi się od przekonania „mój profil to moja prywatna sprawa”. Firmy dbają o zachowanie dobrego wizerunku jej pracowników również na portalach internetowych. Coraz częściej wymagają również od nich promocji – głównie na Facebooku i LinkedIn. Analizując eksperyment zainicjowany przez Josha James’a, właściciela firmy Domo taki obowiązek przynieść może zaskakujące efekty. James, który zobligował swoich 130 pracowników do wytężonej promocji firmy w mediach społecznościowych w krótkim czasie zaobserwował bardzo duży wzrost popularności firmy oraz jej widoczności w Internecie. Znacznie zwiększyły się również jego dochody. Więcej na ten temat możesz przeczytać na portalu TechCrunch.

Oczywiście angażowanie pracowników do wsparcia w mediach społecznościowych to proces, który wymaga uwzględnienia w kulturze organizacyjnej. Często wymaga od firmy ustalenia pewnych ram i oczekiwań w stosunku do pracowników, dodatkowego szkolenia, jak i wprowadzenia określonych funkcjonalności do strony internetowej.

Katarzyna Kandefer