Inbound marketing – jak długo trzeba czekać na efekty?

efekty Inbound Marketing

„Jak długo będziemy musieli czekać na efekty jeśli zdecydujemy się na wdrożenie inbound marketingu?” – to jedno z pytań, które często zadają nam nasi klienci. Pytanie jest bardzo zasadne, gdyż wydatki na marketing to przecież inwestycja. Inwestycja, która ma przynieść wymierne korzyści biznesowe i w rezultacie przełożyć się na wzrost sprzedaży. Inbound marketing jest strategią marketingową, która może się do tego przyczynić. 

Inbound marketing to strategia nawiązująca do „permission marketing” czyli marketingu za przyzwoleniem, który koncentruje się na budowaniu i utrzymywaniu relacji z klientem. Przy czym Inbound Marketing sprowadza się do trzech kroków:

  • generowanie ruchu na stronie – przyciąganie wartościowego ruchu czyli osób, które są zainteresowane naszymi produktami lub usługami lub branżą, w której działamy,
  • generowanie leadów – nawiązanie kontaktu z odwiedzającymi naszą stronę, zebranie danych kontaktowych w zamian za tzw. treść premium (np. ebooki czy whitepapery),
  • pozyskiwanie klientów – stosowanie działań typu lead nurturing w celu zamienienia leadów w klientów i utrzymania ich.

Działania typu inbound marketing pozwalają zbudować zaufanie i zainteresowanie Twoim produktem lub usługą, budować relacje i przygotować osobę bądź firmę do dokonania zakupu. Już z tych wstępnych informacji wynika, że działania te wymagają czasu, spójności i konsekwencji w działaniu. Nie są to działania, które można wprowadzić i spodziewać się rezultatów tu i teraz. Przecież każdy z nas wie, że aby zbudować relacje potrzebny jest czas.

Inbound marketing to długookresowa strategia marketingowa

Inbound marketing przynosi rezultaty stopniowo. Tradycyjny marketing, typu outbound marketing, daje natychmiastowe duże wzrosty np. w generowaniu ruchu, ale wymaga ciągłych inwestycji i ich efekt jest krótkotrwały. Inbound marketing natomiast przynosi stabilne wzrosty wskaźników marketingowych, a podejmowane działania powodują efekt synergii. Z czasem możliwe będzie pewne zmniejszenie intensyfikacji działań, podczas gdy wyniki wciąż będą się poprawiać. Oczywiście, nie można zaprzestać zupełnie realizacji inicjatyw inbound marketingu, ale w porównaniu z outbound marketingiem, nakłady można zmniejszyć.

Rezultaty inbound marketingu zależą od Ciebie

To kiedy zobaczysz efekty inbound marketingu w dużym stopniu zależy od Ciebie. Standardowo mówi się, że zwrot z inwestycji w inbound przychodzi w okresie od 6 do 9 miesięcy. Dużo zależy jednak np. od tego jak dotychczas prowadzono działania marketingowe w Twojej firmie, w jakiej branży działasz oraz od intensywności planowanych działań.

W działaniach inbound króluje zasada: im więcej działań podejmujesz, tym lepsze rezultaty osiągasz. Mam tu na myśli m.in. zaangażowanie w content marketing. Jeśli planujesz publikować 4 posty na blogu Twoje wyniki będą znacznie niższe niż jak stworzysz 30 wartościowych postów. Oczywiście znaczenie ma nie tylko sama ilość, ale także ich jakość i treść, sposób w jaki będziesz je publikować i stosowanie określonych zasad tworzenia treści. Znaczenie ma również intensyfikacja różnych działań, które będą tworzyły synergię: blog, landing page, SEO, właściwy lead nurturing i wiele, wiele innych.

Inbound marketing to ciągła analiza i doskonalenie

Wszystkie podejmowane działania w ramach inbound marketingu są w pełni mierzalne. Prowadząc takie działania marketingowe trzeba zachowywać się jak growth hacker czyli śledzić, testować i optymalizować. Bez względu na Twoją wiedzę, na to jak bardzo się starasz i jak bardzo przemyślane działania podejmujesz, osiągnięcie optymalnych rezultatów często nie przychodzi od razu. Niezbędne jest ciągłe doskonalenie swoich działań, modyfikowanie i weryfikowanie efektów, dbanie o szczegóły, bo to one potrafią decydować o efektywności działań.

Katarzyna Kandefer