Ekspert to rzadkość, zostań nim i pokonaj konkurencję

wizerunek-eksperta

Jako ekspert w danej branży pod żadnym pozorem nie powinieneś ograniczać się jedynie do pisania tekstów na swoją stronę www oraz na bloga. Świat online daje Ci o wiele więcej możliwości, które nie tylko są na wyciągnięcie ręki, lecz także pozwolą Ci również jeszcze bardziej zaistnieć w sieci i zdobyć nowych klientów. Nie wzbraniaj się przed nimi. Poznaj 3 najbardziej popularne sposoby w marketingu treści, by wspomóc budowanie wizerunku marki jako eksperta:

1. Pisz artykuły gościnne

Jeśli chcesz dotrzeć do szerszej grupy odbiorców twórz artykuły gościnne i publikuj je na znanych portalach i innych stronach branżowych. Pamiętaj, by bardzo przykładać się do tego co piszesz. Wiele osób robi to nieco od niechcenia zostawiając najbardziej wartościową treść na swoich autorskich blogach. To duży błąd. Pamiętaj, że część osób, które zobaczą Twój gościnny artykuł nie będzie znała ani Ciebie ani Twojej firmy. Jeśli zainteresuje ich Twój tekst i uznają go za wartościowy, z chęcią odwiedzą Twoją stronę internetową, by dowiedzieć się czegoś więcej. Nie bój się dzielić wiedzą, dzięki temu na pewno więcej zyskasz niż stracisz. Gościnne artykuły opatrzone są zazwyczaj Twoim imieniem i nazwiskiem oraz nazwą firmy, w której pracujesz. Dzięki temu łatwiej będzie Cię znaleźć w sieci.

2. Bądź aktywny na forach i grupach na portalach społecznościowych

Wdaj się w merytoryczne dyskusje na forach internetowych i grupach na portalach społecznościowych. Dziel się wiedzą, polemizuj i daj się zauważyć. Nawet jeśli myślisz, że nie ma na nich w tym momencie nikogo z Twoich potencjalnych klientów możliwe, że w przyszłości ktoś z członków grupy lub forum zaprosi Cię do współpracy. Pamiętaj również, że większość tych grup nie jest prywatnych. Łatwo więc namierzyć dany wątek poprzez wyszukiwarkę internetową.

Zanim zaczniesz być aktywny sprawdź regulamin. Komentuj używając swojego imienia i nazwiska, dodaj profesjonalne zdjęcie. Unikaj korzystania z logo firmy, pamiętaj, że przede wszystkim reprezentujesz siebie. Jeśli dopiero zaczynasz swoją działalność na forum przedstaw się i krótko napisz jakie masz doświadczenie. Pamiętaj również by komentować tylko „żywe” wątki. Te, które nie były już komentowane od długiego czasu zostaw w spokoju.

Jeśli nie chcesz być uznany za spamera nie komentuj wszystkiego co się da. Nawet jeśli Twoje komentarze są merytoryczne Twoja duża aktywność w różnych obszarach forum może być odebrana przez programy chroniące przed SPAMem nie tak jakbyś tego chciał. Pamiętaj również by nie promować nachalnie swoich usług oraz oferty firmy. Forum czy grupa to przede wszystkim miejsce do wymiany doświadczeń oraz wiedzy i porad biznesowych.

3. Wykorzystaj konkurencję

Choć pomysł ten z pozoru może wydawać się dość szalonym może przynieść Ci wiele niespodziewanych korzyści. Nie bój się udostępniać wartościowy content, który stworzyli.

Kiedy po raz pierwszy usłyszałam o promowaniu konkurencji byłam do tej idei mniej przekonana niż przeciętny czytelnik mojego wpisu. Czy tak powinien działać content marketing? Nie potrafiłam zrozumieć czemu mam promować firmy, z którymi rywalizuję zamiast tworzyć samodzielnie wartościowe teksty i grafiki. Odpowiedź jest prosta: dzięki temu wypromujesz również i siebie. Duże firmy, które przodują w branży w której działasz, mają już zapewne oddaną rzeszę klientów i fanów. Udostępniając ich content część zwolenników firmy zauważy to i sprawdzi również Twój profil. Weź również pod uwagę, że najlepsi z Twojej branży pomimo wielu cech pokazujących ich przewagę mają z Twoją firmą jedną cechę wspólną – ilość czasu do rozdysponowania. Bardzo często mogą oni nie znaleźć go by pomóc mniejszym klientom, którzy wtedy z chęcią zwrócą się do Ciebie. Promujesz przecież podobne wartości co najlepsi na rynku.

Oczywiście nie namawiam Cię byś notorycznie promował konkurencję. Udostępnij ich content raz na jakiś czas dodając do niego wartościowy komentarz. Teksty typu „całkowicie się z tym zgadzam” lub „dobry tekst” nie wystarczą. Bądź bardziej merytoryczny i pokaż, że znasz się na tym temacie nie gorzej niż inni. Podobnie może być z komentowaniem wpisów konkurencji na portalach społecznościowych. Jeśli uważasz, że w tekście można było poruszyć jeszcze jedną kwestię – napisz o tym. Nie bój się polemizować z innymi, jednak przede wszystkim bądź merytoryczny i wyważony. Pokaż, że jesteś profesjonalistą.

Jeśli nie wiesz kto przoduje w Twojej branży lub kto jest influencerem, zweryfikuj to. Zwykłe poszukiwania w Google powinny wystarczyć. Sprawdź również liczbę fanów konkurencji na portalach społecznościowych typu Facebook. Na zachodzie sprawnie funkcjonuje również wiele pomocnych narzędzi i stron pozwalających poznać kto w danym obszarze ma znaczenie i z czyim zdaniem powinieneś się liczyć. Niestety nie mają one swoich odpowiedników na polskim rynku. Jedynym wyjątkiem jest nowopowstały hash.fm, w którym już teraz widać spory potencjał. Na pełną funkcjonalność strony musimy jednak jeszcze trochę poczekać.

Katarzyna Kandefer