Content Marketing według Spotify

Spotify to stale rosnący na popularności serwis muzyki cyfrowej zapewniający dostęp do milionów utworów. Dostępny w 3 wersjach: bezpłatnej, nieograniczonej i premium, z miesiąca na miesiąc podbija serca coraz większej ilości Polaków. Spotify to jednak nie tylko muzyka i platforma społecznościowa, to również mistrz przemyślanego Content Marketingu, który w doskonały sposób wykorzystuje dobrodziejstwa tego rodzaju promocji.

Muszę przyznać, że Spotify opanował zdobywanie nowych klientów do perfekcji. Starannie dobiera content do różnego rodzaju leadów, które przemierzając lejek sprzedaży oczekują innego rodzaju treści. Nie narzuca się tym, którzy jeszcze nie są gotowi na zakup usługi premium, dyskretnie sygnalizuje jednak taką możliwość. Sama testowałam go w wersji darmowej dość długo. Skorzystałam też z bezpłatnych wersji próbnych, które w fazie końcowej przekonały mnie do tego, że warto wydać 20zł miesięcznie za nieograniczony dostęp do ulubionej muzyki. Co do tego doprowadziło? Skłoniła mnie do tego nie tylko moja wielka miłość do muzyki, swoje przysłowiowe 3 grosze dorzuciło też Spotify.

Od zera do milionera

Spotify powstał w 2008 roku w Szwecji. Jego początki nie były łatwe. W tym samym roku firma zanotowała stratę w wysokości 4.4 mln dolarów. Przez następny okres borykała się z kwestiami licencji, darmowymi kontami oraz prywatnością zarejestrowanych użytkowników. Nie przeszkodziło jej to jednak w zdobywaniu nowych klientów i wchodzeniu na coraz to nowe rynki. W ciągu pierwszych 2 lat działalności miała około 10 milionów użytkowników, w tym 2.5 miliona płatnych. W sierpniu 2012 liczba ta wzrosła do 4 milionów, zaś Spotify osiągał zyski w wysokości 20 milionów euro miesięcznie.

Polski debiut nastąpił na początku 2013 roku. Był strzałem w dziesiątkę. W ciągu pierwszego roku nasi rodacy stworzyli ponad 7 milionów playlist oraz słuchali muzyki przez ponad 40 milionów godzin. Najbardziej popularnymi wykonawcami byli Daft Punk, Imagine Dragons oraz Eminem.

Marketing treści w wykonaniu mistrza

Skupmy się jednak na taktykach content marketingowych, dzięki którym Spotify nadal jest na szczycie. Wymieniać je mogłabym bez końca, nie chcąc jednak napisać 10 stronicowego wpisu skupię się jedynie na wybranych.

1. Playlista 10 najczęściej przekręcanych tekstów piosenek

Znacie fanpage Gdy byłem mały, śpiewałem zagraniczne piosenki po swojemu 😀? Ma na Facebooku prawie 100 000 fanów, a liczba ta nadal rośnie. Podobnie jest z liczbą wyświetleń filmu Ukryty Polski MEGA MIX na Youtubie. Problem z przekręcaniem tekstów piosenek mają jednak nie tylko Polacy.

W 2013 roku Spotify poprosił 1042 użytkowników o wskazanie piosenek, których słowa są najczęściej przekręcane przez słuchaczy. W rezultacie powstała playlista z 10 utworami, którą znaleźć możecie tutaj lub pod tym linkiem. Informacja na temat sporządzonej listy rozeszła się jak świeże bułeczki. Cytowana była przez wiele międzynarodowych serwisów, co przełożyło się na zwiększenie widoczności marki.

2. Spędzaj czas wolny ze Spotify

Plakatowa kampania stworzona dla firmy przez Philipa Löfstedta również zadebiutowała w 2013 roku. Nie ma w sobie typowego dla outboundu nachalnego przekazu – kup nasz produkt. Tego typu strategia marketingowa wiąże artystę ze sposobem spędzania przez nas czasu wolnego. I tak, jeśli lubisz dbać o swój ogród może przypadną Ci do gustu piosenki Chordettes. Chcesz zjeść romantyczną kolację? Posłuchaj Sinatry. Planujesz wieczór przy lampce Martini? Włącz utwory Monkees. Spotify pozwala połączyć zainteresowania odbiorców z rodzajem muzyki jaki może przypaść im do gustu. Subtelnie, aczkolwiek skutecznie kreuje się przy okazji na firmę, która doskonale zna się na muzyce i może sprawić, że spędzanie czasu wolnego stanie się jeszcze przyjemniejsze.spotify in your free time

3. 60 lat kreatywności#60inspirations

Z okazji 60-lecia Cannes Lions International Festival of Creativity (wcześniej znanym jako International Advertising Festival/Międzynarodowy Festiwal Reklamy w Cannes) Spotify uruchomiło kampanię #60inspirations. 10 znanych osób, które przez lata „kształtowały kreatywność” opisały piosenki, które pomogły im w ich pracy. Wśród typujących znaleźli się m.in. John Legend, Bob Greenberg oraz Wendy Clark z firmy Coca-Cola.

4. #thatsongwhen

#thatsongwhen to najnowsza kampania marki odwołująca się do uczuć i emocji jakie wiążemy z określonymi piosenkami. Kampanię w znakomity sposób obrazuje jeden ze spotów promocyjnych.

#thatsongwhen to również specjalnie stworzona platforma (dostępna tutaj), dzięki której możemy dzielić się naszymi tytułami, które przywodzą na myśl wiele wspomnień.
Powiązanie ludzkich emocji z muzyką oraz połączenie ich z marką Spotify to taktyka, która do tej pory sprawdza się znakomicie. Dzięki niej firma rośnie w siłę, a użytkownicy tworzą z nią nierozerwalną więź i są jej oddanymi fanami. Przed Spotify rysuje się zatem świetlana przyszłość…

Ania Burtan

Grafik, copywriter i certyfikowany AdWordsowiec w jednym. Specjalizuje się w wizualizacjach oraz storytellingu, zaś w wolnych chwilach zagłębia się w tajniki SEM i SEO. Absolwentka Master of Science in International Business Economics (University of Wales) oraz Wydziału Lingwistyki Stosowanej Uniwersytetu Warszawskiego. Prywatnie podróżniczka kochająca taniec i poznawanie nowych kultur. Urodzona optymistka, która swoim uśmiechem potrafi zarażać innych.

Pozostaw komentarz