Co różni Content Marketing od Inbound Marketingu?

Content Marketing vs Inbound Marketing

Choć zarówno Content jak i Inbound Marketing są dziedzinami dość młodymi, debata na temat ich znaczenia i definicji nadal trwa. Podczas gdy przeciętny Kowalski nadal nie wie na czym polegają i co je różni od klasycznego marketingu, dla osoby związanej z wymienianymi obszarami dokładne zdefiniowanie Content i Inbound marketingu oraz określenie ich (nie)zależności nie tyle graniczy z cudem, jest po prostu wyzwaniem nie lada. Dlatego właśnie postanowiliśmy raz na zawsze zmierzyć się z tym tematem i rozwiać wszelkie wątpliwości.

Co o Content Marketingu i Inbound Marketingu mówi definicja?

Internet określa dwie główne definicje Content Marketingu – tą, którą znajdziemy w popularnej Wikipedii oraz stworzoną przez Content Marketing Institute.

Według Wikipedii:

Content marketing, czyli tzw. marketing treści, to strategia polegająca na pozyskiwaniu potencjalnych klientów poprzez publikowanie atrakcyjnych i przydatnych treści, które zainteresują ściśle sprecyzowaną grupę odbiorców. Marketing treści, w odróżnieniu od tradycyjnych form marketingu, opierających się na jednostronnym przekazie reklamowym, bazuje na budowaniu długotrwałych relacji z odbiorcą poprzez interakcję i zaangażowanie obydwu stron.

Z kolei Content Marketing Insitute mówi, że:

Content marketing is a marketing technique of creating and distributing valuable, relevant and consistent content to attract and acquire a clearly defined audience – with the objective of driving profitable customer action.

W wolnym tłumaczeniu oznacza to, że marketing treści (Content Marketing) jest techniką marketingową, za pomocą której tworzone są i dystrybuowane cenne, istotne i spójne treści, w celu przyciągnięcia i pozyskania jasno określonych odbiorców. Wszystko to mając na uwadze dochodową akcję klienta.

Teraz pora na młodszego brata Contentu – Inbound. Ten definiowany jest przez Hubspot – lidera Inbound Marketingu na świecie oraz powszechnie znaną Wikipedię.

Wikipedia:

Inbound Marketing czyli tzw. „marketing przychodzący”, to strategia marketingu, polegająca na podejmowaniu odpowiednich działań, które umożliwią odbiorcom samodzielne odnalezienie nadawcy danego przekazu reklamowego.

Strategia inbound marketingu powstała w opozycji do tradycyjnych metod, bazujących na agresywnej formie reklamy, takiej jak spoty reklamowe, bilbordy czy pop-upy (z ang. (outbound marketing). Jej celem jest zbudowanie świadomości marki oraz wypracowanie długotrwałej relacji z klientami, opartej na dwustronnym modelu komunikacji i zaangażowaniu obydwu stron.

Hubspot:

Inbound Marketing is a holistic, data-driven approach to marketing that attracts individuals to your brand and converts them into lasting customers.

Czyli Inbound Marketing to holistyczne, oparte na danych podejście do marketingu, którego celem jest przyciągnięcie ludzi do Twojej marki i skonwertowanie ich w oddanych klientów.

„Ciemność, widzę ciemność!” czyli czym tak właściwie różni się Content od Inbounda?

Nawet znając definicje Inbound i Content Marketingu ciężko nam jednoznacznie wyliczyć różnice pomiędzy tymi dwoma podejściami. Pomocne będą więc statystyki. Google Trends pozwala nam określić od kiedy zaczęły pojawiać się w Internecie zapytania dotyczące wspominanych fraz i która z nich cieszy się większym powodzeniem.

Inbound vs Content Marketing

Jak widać Content Marketing jest pojęciem znacznie starszym, sięgającym początków XXI wieku. Inbound Marketing, powstały w 2005 roku, po raz pierwszy zaczął być wyszukiwany 3 lata później. Jest również znacznie mniej popularny od swojego konkurenta. Po raz kolejny potwierdza się teza „Content is king”.

Co zaś o relacji Inboundu i Contentu sądzą sami przedsiębiorcy? Według badania opublikowanego przez Hubspot w State of Inbound 2014 znaczna ich większość uważa, że Content Marketing jest częścią Inbounda. Tylko nieliczni uważają, że wspominane strategie nie mają ze sobą nic wspólnego.

Inbound vs Content Marketing2

Co o Content i Inbound Marketingu sądzą eksperci?

Ile głów, tyle opinii. Bardzo ciężko będzie przekonać wszystkich do finalnej zależności pomiędzy Content i Inbound Marketingiem. Pomocna w tym celu będzie jednak poniższa tabela, która skupia się na głównych obszarach Content i Inbound Marketingu. Co z niej wynika?

Inbound Marketing

Content Marketing

Stawia na jakościowy content

TAK

TAK

Ma na celu przyciągnięcie klienta

TAK

TAK

Odbiorca jest jasno zdefiniowany

TAK

TAK

Nastawiony na zwrot z inwestycji

TAK

TAK

Zdefiniowany dla każdego etapu lejka sprzedażowego

TAK

TAK

content vs inboundTak właśnie. Zarówno content jak i inbound mają te same cele. Niezależnie od tego czy wybrana przez Ciebie strategia marketingowa bazować będzie na ideach Contentu czy też Inbounda będziesz musiał stworzyć… content, dużo wartościowego contentu. Będzie on zdefiniowany dla każdego etapu lejka sprzedażowego, a co za tym idzie dla różnego typu odbiorców. Owy content sprawiać będzie, że ich zainteresowanie Twoją firmą wzrośnie na tyle, że zamienią się w oddanych klientów Twojej firmy.

Co więc za różnica, który rodzaj strategii wybierzesz?

Odpowiedź jest prosta – żadna. Po New England Content Stratregy 2010, na którym obecni byli zarówno eksperci od Inbound jak i Content Marketingu, Joe Pulizzi podsumował to trafnie następującą wypowiedzią:

Content strategy / Content marketing / Inbound marketing…let’s all get over ourselves.  It’s pretty much all the same s**t.

Ania Burtan

Grafik, copywriter i certyfikowany AdWordsowiec w jednym. Specjalizuje się w wizualizacjach oraz storytellingu, zaś w wolnych chwilach zagłębia się w tajniki SEM i SEO. Absolwentka Master of Science in International Business Economics (University of Wales) oraz Wydziału Lingwistyki Stosowanej Uniwersytetu Warszawskiego. Prywatnie podróżniczka kochająca taniec i poznawanie nowych kultur. Urodzona optymistka, która swoim uśmiechem potrafi zarażać innych.