Prowadzenie bloga firmowego to ważny element content marketingu, a tym samym strategii inbound marketingu. Blog firmowy daje wymierne korzyści takie jak: zwiększenie ruchu na stronie oraz generowanie leadów sprzedażowych, również w branży b2b. To dzięki blogowaniu, firma może kreować swój wizerunek jako eksperta i dbać o relacje ze swoimi partnerami. Jednak prędzej czy później pojawia się pytanie: o czym pisać na blogu? Skąd czerpać pomysły na posty na bloga?

 Poniżej znajdziecie garść inspiracji, o czym można pisać bloga b2b.

1. Artykuły typu how-to (instrukcje)

Są to posty zawierające praktyczne informacje umożliwiające rozwiązanie problemu lub zdobycie nowej wiedzy. Są to najczęściej umieszczane posty na blogu firmowym, wysoko cenione wśród odbiorców. Mogą przybierać różne formy np.:

  • Video – przygotuj film instruktażowy, umieść go na YouTube lub Vimeo oraz na Twojej stronie internetowej,
  • Listy (wyliczenia) – sporządź listę ze wskazówkami, jak coś zrobić; wskaż sposoby, przykłady, dobre praktyki,
  • Konkurs – zorganizuj konkurs (quiz) w danej tematyce oraz przyznaj nagrody dla najlepszego rozwiązania,
  • Cykl artykułów poświęconych danej tematyce,
  • Popularne błędy – opracuj listę najczęściej popełnianych błędów oraz sposoby ich przezwyciężenia,
  • FAQ – przygotuj odpowiedzi na najczęściej zadawane pytania,
  • Rankingi – opisz najlepiej oceniane narzędzia, produkty czy usługi,
  • Praktyczne porady – podziel się przydatnymi wskazówkami lub sposobami jak można zrobić coś lepiej,
  • Rekomendacje – polecaj wartościową literaturę w danym obszarze,
  • Listy kontrolne – przygotuj tzw. checklisty czyli niezbędne kroki bądź zasoby do realizacji konkretnego zadania,
  • Porady – przygotuj wskazówki, jak można coś zrobić szybciej, lepiej, łatwiej (tzw. cheat sheet),
  • Dobre praktyki – informuj na temat trudności i sposobów radzenia sobie z nimi.

2.  Recenzje

Recenzje wraz z podsumowaniami i rzetelnymi opiniami na temat książek, produktów, usług, stron internetowych, badań, wywiadów mogą interesować potencjalnych odbiorców. Recenzje są świetnym sposobem na zwiększenie ruchu na stronie oraz angażowanie potencjalnych leadów sprzedażowych.

  • Książki – przygotuj przegląd i rzetelną ocenę książki, recenzje książek mogą być następnie umieszczane w formie rankingu według ustalonych przez Ciebie kryteriów,
  • Badanie, sondaże i ankiety – przeprowadź badanie oraz zaprezentuj wyniki wraz z ich interpretacją,
  • Rekomendacje – przygotuj zestawienia i porównania najbardziej popularnych narzędzi, produktów i usług,
  • Raporty i badania – dokonaj przeglądu oraz sporządź podsumowanie i analizę bardziej obszernych materiałów, publikacji.

3. Wywiady eksperckie

Wywiady mogą przybierać różną formę: pisemną, audio bądź wideo z ekspertami z Twojej branży bądź z branż pokrewnych, które mogą zainteresować Twoich odbiorców.

  • Wideo – dobrą okazją do wywiadów eksperckich mogą być spotkania lub konferencje, na których obecni są eksperci oraz autorytety z danej branży,
  • Artykuły gościnne – zaproś eksperta bądź znaną osobę z branży do napisania gościnnego artykułu na Twoim blogu.

4. Case study (studium przypadku)

Studia przypadku pozwalają zobrazować wyzwania, z którymi musiały się zmierzyć firmy bądź eksperci z branży. Dzięki nim możesz nawiązać więź z odbiorcami oraz zainspirować ich do podejmowania określonych działań.

  • Opowiedz historię – przedstaw wyzwanie, z którym musiała się zmierzyć firma lub osoba,
  • Uchyl rąbka tajemnicy – podziel się tym, w jaki sposób udało Ci się coś ulepszyć lub poprawić,
  • Praktyczne porady – udziel wskazówek, w jaki sposób rozwiązywać problemy w Twojej branży,
  • Rekomendacje – wskaż zasoby, które mogą pomóc w rozwiązaniu wybranych problemów lub ułatwić realizację określonych działań,
  • Dobre praktyki – przedstaw udane wdrożenia, działania, które pozwoliły osiągnąć korzyści.

5. Informacje o aktualnościach i nowościach

Podziel się informacjami na temat nowości, trendów oraz wydarzeń z Twojej branży. Oczywiście rodzaj publikowanych informacji powinien odzwierciedlać zainteresowania i potrzeby Twoich odbiorców.

  • Komentarz – przedstaw swoją opinię na temat nowości, trendów bądź wydarzeń,
  • Tygodniowe podsumowania – przygotuj zestawienie zawierające najważniejsze informacje branżowe z danego tygodnia,
  • Podsumowanie wydarzenia – podziel się opinią, wrażeniami, przemyśleniami na temat spotkań branżowych, w których uczestniczysz,
  • Prognozy – przedstaw przemyślenia i swoje prognozy na temat konsekwencji, dalszych działań, planów związanych z danym zjawiskiem, trendem w branży,
  • Wiadomości z branży – omów aktualne wydarzenia i tematy, przedstaw swoją opinie jakie może być ich znaczenie.

6. Kontrowersyjne i odkrywcze posty

Sporadycznie możesz zamieścić artykuły, w których będziesz polemizować z powszechnie uznawanymi poglądami lub praktykami związanymi z branżą lub tematyką, którą się zajmujesz. Ten rodzaj artykułów nie powinien pojawiać się zbyt często, gdyż wiąże się on z pewnym ryzykiem. Kontrowersyjne posty wzbudzają zainteresowanie i dyskusje, ale wymagają dodatkowej uwagi i moderacji, aby nie zadziałały na Twoją niekorzyść.

  • Obalanie mitów – omów powszechnie uznawaną opinię i pokaż dlaczego jest już nieaktualna,
  • Prognozy – przedstaw lub skomentuj prognozy przedstawione przez kogoś z branży,
  • Skok na głęboką wodę – przeanalizuj coś co inni uznają za bezwartościowe lub niezwykle cenne.

Katarzyna Kandefer

One Comment

Pozostaw komentarz