anatomia niezapomnianego contentu

Co sprawia, że treść którą chcesz przekazać jest wyjątkowa? – to pytanie nurtuje wiele specjalistów zajmujących się inbound marketingiem. Fundamenty inbound marketingu bazują na tworzeniu i publikowaniu treści, którą dany typ odbiorców uznaje za wartościową. Może ona przyjmować przeróżną formę taką jak zdjęcia, posty na blogu firmowym, artykuły, eBooki, infografiki czy filmy video. Kluczem do sukcesu jest nie tylko zainteresowanie odbiorców tym, co publikujesz, ale zainteresowanie ich na tyle, aby byli skłonni podzielić się Twoją publikacją z innymi. Wyjątkowa treść zwiększa ruch na Twojej stronie, generuje wartościowe linki do treści którą tworzysz, a co więcej sprowadza potencjalnych klientów zainteresowanych Twoją ofertą. Wyjątkowa… czyli jaka?

Twoja kreatywność nie powinna mieć granic. Ilość możliwości stworzenia niezapomnianego przekazu jest niezliczona. Zanim jednak zabierzesz się do działania pamiętaj, by trzymać się odpowiednich zasad.

Spełniaj oczekiwania Twoich odbiorców

Jednym z najważniejszych celów, który musi spełniać publikowany content, jest spełnienie oczekiwań Twojej grupy docelowej. Poznaj dokładnie swoich odbiorców, ich potrzeby i problemy, przeanalizuj je, a następnie odnieś się do nich odpowiednio w swoich działaniach. Wyjątkowa treść uwzględnia propozycję wartości dla odbiorcy w oparciu o jego potrzeby. Pamiętaj, że Twoi potencjalni klienci znajdują się na różnym etapie w procesie zakupowym, niektórzy dopiero po raz pierwszy mają styczność  z Tobą i Twoją ofertą, inni rozważają skorzystanie z Twoich usług a jeszcze inni są na etapie podejmowania decyzji.

W większości przypadków niezapomniany content związany jest z:

  • rozwiązaniem problemów i ułatwieniem życia lub zadań Twojego odbiorcy,
  • byciem przydatnym czyli podzieleniem się swoją wiedzą, umiejętnościami, know how,
  • byciem interesującym, ciekawym, zabawnym.

Pamiętaj jednak, że dobry marketing treści nie polega na mówieniu o sobie, samopromocja to aspekt, którego nie ma w wyjątkowej treści. Celem jest zbudowanie więzi i zaufania.

Unikalny i pełen pasji

Pasja i unikalność to dwa sposoby na wyróżnienie Twojej oferty. W Internecie znaleźć można niezliczoną ilość informacji. Twoim wyróżnikiem powinien być oryginalny i pełen pasji kontent, który pozwoli Ci się wyróżnić na tle innych. Oryginalność to podstawa, to ona pozwoli Ci wyróżnić się i zostać zapamiętanym. Pamiętaj przy tym, że wyszukiwarki nie pomogą Ci w sprowadzeniu ruchu jeśli Twoja treść jest zduplikowana (ang, duplicated content).

Jeśli chcesz zainteresować i zaangażować odbiorcę w promocję Twojego produktu musisz sprawić, by publikowana treść była odzwierciedleniem Twojej pasji i oddania. By sprawdzić, że Twój content jest świeży i unikalny, zadaj sobie proste pytanie: Co go wyróżnia? Dlaczego ludzie powinni się nim zainteresować?

Nie zapominaj również o jego ciągłym audycie. Więcej informacji na ten temat znajdziesz tutaj.

Opowiadaj czyli korzystaj ze storytellingu

Storytelling ma ogromną moc. Sprawia, że angażujemy się i przywiązujemy do marki. Zapamiętujemy ją. Liczy się nie tylko co opowiadasz, ale także w jaki sposób to robisz. Wyjątkowa treść w jasny sposób buduje przekaz, eksponując to co jest wartościowe i co powinno zostać zapamiętane przez odbiorcę, a wszystko zgodnie z myślą

facts tell, stories sell.

Pamiętaj o właściwej prezentacji

Nie zapomnij o atrakcyjnym opakowaniu! O co w tym chodzi? Nie zdobędziesz zaufania odbiorcy, jeśli Twoja treść nie będzie łatwa do zapoznania się i zrozumienia. Pamiętaj, że bez względu na to jak wartościową treść stworzysz, jeśli właściwie jej nie opakujesz to nikt nie poświęci czasu, aby się z nią zapoznać. Używaj formatowania, nagłówków, numerowania, wypunktowań, obrazów oraz właściwie zaplanuj wygląd, tak aby była ona atrakcyjna dla odbiorcy. Łatwy do przejrzenia tekst pomoże zadecydować odbiorcy, czy warto poświęcić na niego więcej swojego czasu i wczytać się w niego dokładnie.

Zaskakuj!

Jeśli przyjrzysz się temu czym najczęściej dzielą się ludzie w Internecie zauważysz, że jest to coś co zawiera element zaskoczenia. To właśnie on sprawia, że to, co promujesz zapadnie w pamięć, wypromuje markę i dotrze do większej liczby odbiorców. Dzieje się tak dlatego, że ludzi zaczyna ciekawić to, co masz im do zaprezentowania. Wiąże się to również z wcześniej wspominaną unikalnością Twojego przekazu.

Dobrym sposobem na promocje jest pokazanie Twojego poczucia humoru i dystansu. Zastanów się, co rozśmiesza Ciebie oraz ludzi w Twoim otoczeniu. Stworzenie humorystycznego przekazu daje największe szanse na to, że stanie się viralem.

Warto też zaryzykować i się wyróżnić np. zająć się tematem, który jest nieco kontrowersyjny. Nie bój się wyrażać merytorycznych opinii, dokonywać ciekawych zestawień czy podsumowań, ujmować temat w sposób niestandardowy. Pamiętaj jednak o profesjonalizmie i spójności w swoich działaniach… i bądź przygotowany na dyskusję na ten temat.

I najważniejsze: nie tylko śledź najnowsze trendy, ale również je wyznaczaj. Obserwuj co aktualnie interesuje Twoją grupę docelową i powiąż Twoje obserwacje z produktem, który chcesz sprzedać. I chociaż nie jest to łatwe zadanie jak najbardziej jest możliwe do wykonania.

Bądź realistyczny

Content, który zapada w pamięć pokazuje w jaki sposób Twój produkt jest wykorzystywany w życiu codziennym. Promowanie go za pomocą autorskich, niekiedy nieidealnych zdjęć sprawia, że jego promocja staje się bardziej realistyczna oraz wiarygodna.

Dobrą praktyką jest poproszenie Twoich odbiorców o przesłanie ich własnych zdjęć, filmów video czy też historii. Jednym ze sposobów na zaangażowanie ich w ten proces jest zorganizowanie konkursu na najbardziej kreatywne użycie Twojego produktu.

Zainteresowaliśmy Cię tworzeniem treści? O bardziej szczegółowym procesie planowania content marketingu przeczytasz tutaj.

Ania Burtan

Grafik, copywriter i certyfikowany AdWordsowiec w jednym. Specjalizuje się w wizualizacjach oraz storytellingu, zaś w wolnych chwilach zagłębia się w tajniki SEM i SEO. Absolwentka Master of Science in International Business Economics (University of Wales) oraz Wydziału Lingwistyki Stosowanej Uniwersytetu Warszawskiego. Prywatnie podróżniczka kochająca taniec i poznawanie nowych kultur. Urodzona optymistka, która swoim uśmiechem potrafi zarażać innych.