97 najważniejszych czynników wpływających na SEO

O optymalizacji stron dla wyszukiwarek internetowych, czyli Search Engine Optimisation (SEO) mówi się często, tym bardziej, że w ostatnim miesiącu Google wprowadził nowy update do algorytmu, który ma za zadanie ocenić zgodność stron z urządzeniami mobilnymi. Na co więc należy zwrócić uwagę? Co uwzględnić na swojej stronie internetowej?

Już jakiś czas temu świat obiegła informacja o liście 200 czynników wpływających na to jak bardzo widoczna jest Twoja strona internetowa. Postanowiliśmy więc przeanalizować je wszystkie, znaleźliśmy ich także znacznie więcej i wybraliśmy te 97 najważniejszych. Część z nich jest udowodniona poprzez testy, część może budzić kontrowersje, jest też kilka spekulacji, które brzmią bardzo sensownie 🙂  – wszystkie jednak warte są wnikliwej analizy.

Czynniki podzieliliśmy na 8 grup tematycznych, do których należą:

  • Słowa kluczowe
  • Treść
  • Strona Internetowa
  • Linki
  • Social Media
  • Zachowanie Użytkowników
  • Zainteresowania odwiedzającego
  • SPAMowi mówimy nie!
[emaillocker]

I. SŁOWA KLUCZOWE

 1. Zdefiniowane słowa kluczowe

Google to wielki fan słów kluczowych. Dokładnie wyjaśnia ich znaczenie w promowaniu Twojej strony internetowej m.in. w tym artykule. Tylko tekst ze zdefiniowanymi słowami kluczowymi pozwoli Ci zaistnieć w sieci w zamierzony sposób, a nie z przypadku. Dowiedz się więc jakie frazy wyszukiwane są przez internautów i umieszczaj je w sposób zaplanowany w swoich treściach.

2. Słowa kluczowe w tytule

Umieszczenie (nieodmienionego) słowa kluczowego w tytule jest dodatkowym bodźcem promującym Twoją stronę. O wpływie słów kluczowych na SEO pisze między innymi searchmetrics.

3. Meta title

Meta title to max. 60 znakowy tekst, który widoczny jest w nazwie karty, często wyświetlany jest również jako tytuł strony. Umieszczając w nim słowa kluczowe mamy większą szansę na wyższe uplasowanie się w wynikach wyszukiwarki.

meta-title

4. Meta description

Meta description to max. 160 znakowy tekst wyświetlany pod tytułem strony. Jego znaczenie podobne jest do meta title.

meta-description

5. Powtarzalność słów kluczowych

Kilkukrotne powtórzenie słów kluczowych jeszcze bardziej uwidacznia ich znaczenie w tekście i zwiększa możliwość wyższego uplasowania Twojej strony w rezultatach wyszukiwarki.

6. Natężenie słów kluczowych

Często mówi się, że  duże natężenie słów kluczowych może dać korzyści. Musimy jednak pamiętać, by tekst nadal był naturalny i nie stanowił zlepek przypadkowych fraz. Natarczywe i sztuczne powtarzanie fraz może nam jedynie zaszkodzić.

7. Kolejność słów kluczowych

Kolejność ma znaczenie. Twoja strona uplasuje się wyżej w wynikach wyszukiwarki jeśli użytkownik poszukiwać będzie frazy, w których kolejność słów jest dokładnie taka sama jak ta znajdująca się na naszej stronie. Przykładowo: nasz tekst o kotach, zawierający frazy takie jak „koty rasowe na Podlasiu” uplasuje się wyżej gdy odbiorca będzie wpisywał dokładnie taką samą frazę. Najpewniej znajdziemy się niżej gdy wyszuka „Podlasie koty rasowe”. O kolejności słów kluczowych przeczytasz m.in. w dyskusji na MOZ Q&A Forum.

8. Położenie słów kluczowych (Wyrazy vs. Znaki)

Im bliżej początku znajduje się dane słowo kluczowe tym lepiej dla Twojego SEO. Znaczenie ma nie tylko odległość pod względem słów, ale również znaków/liter. Zasada ta ma zarówno znaczenie w nagłówkach, meta title, meta description jak i samej treści strony.

9. Słowo kluczowe w URL

Nazwa Twojego URL to znak dla Google o czym jest dana strona.

10. Wyeksponowanie słów kluczowych

Istotne jest również tzw. keyword prominence czyli obecność słów kluczowych pośród pierwszych 100 słów tekstu (czyli tych, które widoczne są na stronie bez potrzeby jej scrollowania).

11. Słowa kluczowe w nagłówkach

Co prawda, jak donosi MOZ, istota słów kluczowych w nagłówkach tekstu (H2/H3) z roku na rok spada, nadal jednak ma wpływ na optymalizację pod względem wyszukiwarek internetowych.

II. Treść

12. Różnorodność treści

Różnorodna treść, taka jak tekst, obrazy czy filmy jest sygnałem dla wyszukiwarki, który świadczyć może o wysokiej jakości opublikowanego contentu.

13. Długość treści

Od dłuższego czasu testowane są teorie mające na celu wyjaśnienie kwestii tego, czy długość tekstu ma znaczenie dla SEO. Ile głów tyle teorii. Część SEO ekspertów uważa, że lepiej tworzyć teksty dłuższe, są one bowiem bardziej wartościowe w oczach Google, ze względu na to, że kompleksowo opisują temat. Inni znowu mówią, że nie ma to większego znaczenia.

14. Aktualność

Dzięki Google Caffeine faworyzowana jest świeża treść, szczególnie  w przypadku wyszukiwania fraz z datą np. Artykuł „Najlepsze bary 2014” będzie miał przewagę nad tym napisanym w 2012 roku.

15. Optymalizacja zdjęć (Alt tag)

Algorytmy Google mogą wiele, nie nauczyły się jednak jeszcze w 100% „czytać” obrazów, a przynajmniej nie robią tego jeszcze tak doskonale jak ludzie. Każdy obraz na Twojej stronie powinien zawierać tzw. Alt tag dzięki czemu wyszukiwarka zrozumie jak ma go interpretować i odpowiednio skategoryzuje jego wyszukiwanie. Więcej informacji na ten temat znajdziesz w artykule How a properly „alt” tagged website can impact SEO.

16. Wypunktowania i numeracje

Wypunktowania i numeracje wpływają na czytelność strony co w oczach Google zwiększa ich jakość.

17. Duplikowanie

Zduplikowana treść może negatywnie wpływać na widoczność Twojej strony. Tyczy się to zarówno Twojego contentu, jak i tego zaczerpniętego od innych.

18. Rel = Canonical

Jeśli oznaczysz swój content jako rel = canonical zaznaczysz tym samym, że to Ty jesteś autorem oryginału. Dzięki temu, w przypadku licznych kopii jest szansa, że Google nie będzie traktował Twojej strony jako jedną z nich. Chcesz wiedzieć  więcej? Przeczytaj artykuł MOZ.

19. Gramatyka

Gramatyka ma znaczenie. Liczy się nie tylko odpowiednia pisownia ale również „naturalność” tekstu.

20. Algorytm Koliber

Algorytm Koliber (ang. Hummingbird) zamiast skupiać się na pojedynczych słowach stara się zrozumieć sens całych wpisywanych fraz. Celem tego algorytmu jest jak najlepsze dopasowanie odpowiedzi do zapytania użytkownika. Dzięki niemu wyszukiwania są jeszcze bardziej dopasowane. Więcej na jego temat przeczytasz w artykule Search Engine Land.

21. Nazwa firmy będąca linkiem

Podlinkowanie nazwy firmy lub istotnej frazy z nią związanej jest silnym brandowym sygnałem, który może pozytywnie wpływać na SEO.

22. Odsyłanie do cennych źródeł

Według Google Quality Guidelines powoływanie się na wartościowe i sprawdzone źródła wpływa pozytywnie na Twoją stronę.

III. Strona internetowa

 23. Czas ładowania się strony

Czas ładowania się strony internetowej ma ogromne znaczenie. W dobie zabiegania, nikt nie chce czekać na długo otwierającą się stronę. Dlatego też ta, która nie jest gotowa po 3 sekundach traci na wartości w oczach Google. Więcej na ten temat przeczytać można na stronie Search Engine Land.

24. Wiek domeny

Matt Cutts potwierdza, wiek domeny ma znaczenie, informacje na ten temat można znaleźć na filmie Google Webmasters. Im starsza domena, tym cieszy się ona większym zaufaniem w oczach Google, a tym samym ma to wpływ na SEO. Są także teorie o tym, że każda nowa domena przechodzi przez „etap akceptacji”, gdzie przez określony czas, od 12-24 miesięcy, Google powoli daje jej coraz większe możliwości w związku z radzeniem sobie w wynikach organicznych.

25. Historia domeny

„Haniebna” przeszłość domeny może negatywnie wpływać na SEO. Jeśli więc chcesz spać spokojnie sprawdź historię swojej domeny przy użyciu narzędzia whois.domaintools.com.

26. Przyjazność dla urządzeń mobilnych

W dobie smartfonów i tabletów wręcz konieczne jest dostosowanie strony do urządzeń mobilnych. Jeśli tego nie zrobisz Twoje www znacznie straci na wartości w oczach Google w kontekście tych urządzeń.

27. Pagerank

Im lepsza jakościowo strona, tym wyżej znajdzie się w wyszukiwarce. Google udostępnia użytkownikom informacje na temat wyniku Page Rank ich strony w skali od 0 do 10. Wynik dla swojej strony możecie sprawdzić np. na checkpagerank.net

28. Długość adresu URL

Jak donosi Search Engine Journal, bardzo długie URL mogą negatywnie wpływać na SEO.

29. Odległość od strony głównej

Strony znajdujące się w hierarchii bliżej strony głównej, w oczach wyszukiwarek mają nieco większy autorytet.

30. Błędy HTMLa

Błędy na Twojej stronie internetowej nie tylko utrudniają życie odwiedzającemu, negatywnie wpływają też na SEO.

31. Użyteczność strony

Według Ryana Moultona, inżyniera Google, liczy się nie tylko jakość, ale przede wszystkim użyteczność strony. Tzw. Usability oraz User Experience sprawiają, że ludzie więcej czasu spędzają na naszej stronie i z chęcią przesyłają ją znajomym jako wartościowy content. Mało użyteczna strona szybko zostanie zapomniana – i przez Google i przez internautów. Wpływ użyteczności strony na SEO opisał między innymi Nielsen Norman Group.

32. Kategorie treści

Dobre określenie kategorii zbiera informacje na naszej stronie powiązane z danym tematem. Im bardziej dany materiał pasuje do określonej kategorii tym większa jego wartość, łatwiej go bowiem można odnaleźć. Kategorie powszechnie stosowane są na blogach.

33. Tagi treści

Działają podobnie do kategorii strony, z tym że bardziej szczegółowo określają tematykę danego contentu. Stosowanie tagów nie wyklucza stosowania kategorii i odwrotnie, te znaczniki uzupełniają się nawzajem.

34. Algorytm Gołąb

Dzięki algorytmowi Gołąb w przypadku poszukiwania przez użytkownika określonego produktu lub usługi wyświetlą mu się sklepy ofertujące go w jego okolicy. Dlatego też dobrze zbudowana i połączona z Google Maps zakładka kontakt to podstawa. Na chwilę obecną algorytm gołąb obowiązuje głównie w Stanach Zjednoczonych. Jest to jednak kwestia czasu kiedy znacznie wpływać na inne obszary.

35. Trustrank

Trustrank to wskaźnik, który ma za zadanie ocenę Twojej strony internetowej pod kątem zaufania, reputacji i jej autorytetu. Został on dobrze wytłumaczony przez Matta Cuttsa z Google na video opublikowanym przez Google Webmasters.

36. Liczba podstron

Im więcej zaindeksowanych w Google podstron tym większy autorytet Google i tym samym lepszy wpływ na SEO.

37. Aktualizacje strony

Choć Google ceni świeży content na stronie, czyli taki, który jako, że dopiero się ukazał najpewniej jest aktualny, zdarza się, że preferuje starsze, zaufane strony, które są regularnie uaktualniane.

cookies38. Terms of service

Już od jakiegoś czasu informowanie o stosowaniu ciasteczek na stronie jest wymogiem koniecznym, narzuconym przez prawo unijne. Również Google przychylniej patrzy na witryny posiadające informacje o ciasteczkach i spisanych warunkach świadczenia usług. Oznacza to bowiem większą transparentność firmy i zasad jej funkcjonowania.

39. Lokalizacja serwera

Lokalizacja serwera może mieć wpływ na Twój ranking w zależności od lokalizacji w jakiej znajduje się odbiorca. Wpływa to na prędkość ładowania się strony. Pamiętaj – postaraj się, by otwierała się w max. 3 sekundy.

40. Uptime strony

Dostępność strony dla użytkowników, czyli tzw. Site Uptime mówi nam przez jaki czas w miesiącu dostępna jest dana strona. Im częściej jest niedostępna, np. z powodu awarii serwera, tym strona gorzej jest traktowana przez wyszukiwarkę.

41. Sitemap

Sitemap ułatwia wyszukiwarkom indeksowanie podstron Twojej strony, przez co zwiększa się jej widoczność.

42. Zainstalowane Google Analytics/Webmaster tools

Google Analytics oraz Webmasters tools nie tylko ułatwiają Ci pogląd na to jakie wyniki osiąga Twoja strona. Wielu twierdzi, że Google wykorzystuje te dane także dla celów usprawnienia działania swojej wyszukiwarki.

43. Reputacja strony

Komentarze i opis Twojej firmy/strony na innych portalach typu Yelp.com mają wpływ na to jakie wyniki osiągać będzie w wyszukiwarkach. Przykładem może być case study opisane przez samego Google.

44. Wiek backlinków

Jeden z patentów Google znany jako Information retrieval based on historical data mówi o tym, że starsze backlinki mają większą moc rankingową niż te nowopowstałe.

45. Samodzielnie generowane linki

Google stara się walczyć z sztucznym generowaniem linków w celu wpłynięcia na wyniki wyszukiwarki. Z tego też powodu z każdym rokiem coraz więcej stron karanych jest za tego typu działania.

46. Zduplikowane meta title i/lub meta description

Meta title i meta description mówi Google co znajduje się na danej stronie. Pisząc taki sam opis meta dajemy do zrozumienia Google, że również i sama strona jest zduplikowana. Może to wpłynąć na jej gorsze uplasowanie w wynikach wyszukiwania. Google nie wyświetla bowiem na tej samej stronie z rezultatami takiego samego contentu.

47. Nawigacja breadcrumb

Nawigacja breadcrumb pozwala użytkownikowi lepiej odnaleźć się na stronie. Stosuje ją między innymi Allegro. Dzięki breadcrumb internauta dokładnie wie do jakich kategorii zalicza się strona na której się znalazł.

breadcrumb

48. Wtyczki społecznościowe

Powiązanie Twojej strony internetowej za pomocą wtyczek społecznościowych takich jak Facebook, Google+ czy LinkedIn zwiększy jej wiarygodność w oczach Google.

IV. Linki

49. Linki wewnętrzne

Liczba linków wewnętrznych wskazujących na daną stronę świadczy o jej ważności na tle innego contentu Twojego www. Jednocześnie linki wewnętrzne wskazujące na daną stronę mają większą moc w przypadku domeny/strony cieszącej się dużym autorytetem.

50. Linki ze stron cieszących się autorytetem

Tak jak wspominaliśmy powyżej – linki ze stron cieszących się dużym autorytetem zwiększają też autorytet Twojej strony. Postaraj się więc by odnośniki do Twojego www znalazły się na stronach tego typu.

51. Linki z tzw. HubPages

Jeśli Twoja firma zajmuje się produkcją szafek, Twoja strona znacznie zyska na wartości gdy zostanie podlinkowana na znanym i poważanym portalu meblarskim. Warto zadbać więc o to by cytowali Cię specjaliści.

52. Linki zewnętrzne

Umieszczanie linków zewnętrznych ma co najmniej 2 duże korzyści. Po pierwsze lepiej pozwala Google zrozumieć o czym jest Twoja strona. Jeśli sprzedajesz tapety do ścian, podając linki zewnętrzne do rzeczy związanych z remontem mieszkania dajesz do zrozumienia wyszukiwarce, że content który publikujesz nie ma nic wspólnego z tapetami na telefony komórkowe. Drugim plusem jest odwoływanie się do znanych i dobrych jakościowo stron. Dzięki temu Google widzi, że Twoja treść może być równie dobrej jakości.

53. Podlinkowanie na stronach Wikipedii

Co prawda linki publikowane na stronach Wikipedii ustawione są jako „no follow” (czyli bez przekazywania wartości w oczach przeglądarki), niektórzy uważają jednak, że link do naszej strony umieszczony na tym portalu sprawi, że Twoje www zyska na wartości w oczach Google.

54. Niedziałające linki

Liczne niedziałające linki na stronie to znak, że Twoja strona może nie być wartościowa i aktualna. Postaraj się ograniczyć ich ilość do zera/minimum. Tę teorię potwierdza m.in. badanie BIZZARDpress.

55. Affilitate links, czyli linki partnerskie

Nadmierne wstawianie tzw. linków partnerskich (czyli takich, za pomocą których możesz osiągać zysk) negatywnie wpływa na pozycjonowanie Twojej strony internetowej i szkodzi Twojemu SEO. Więcej na ten temat przeczytasz tutaj.

56. Duża liczba słabych jakościowo linków

Podczas gdy dobre jakościowo linki wpływają pozytywnie na SEO, słabe działają wręcz odwrotnie. Staraj się więc ich unikać!

57. Nienaturalna liczba linków

Nie przesadzajmy z linkowaniem. Zbyt duża liczba linków uzyskana w krótkim czasie, może świadczyć o spamie. Co to znaczy „zbyt duża liczba” przeczytasz w artykule MOZ.

58. Tekst przypisany linkom przychodzącym (Backlink Anchor Text)

Wielu specjalistów uważa, że tekst przypisany linkom przychodzącym (odsyłającym do Twojej strony) ma wpływ na SEO Twojej strony. Taki zabieg był często nadużywany przez wielu pozycjonerów, w celu wybicia się strony po określonych frazach, co  Google stara się ukrócić.

59. Tekst opisujący linki wewnętrzne (Internal Link Anchor Text)

Podobnie jak w poprzednim punkcie, tekst opisujący link kierujący do treści na tym samym portalu może wpływać na jego pozycję w wyszukiwarce.

60. Linki kontekstualne

Linki do naszego contentu umieszczone na stronach powiązanych z naszą branża i cieszących się reputacją lepiej wpływają na nasze SEO.

61. Lokalizacja linku na stronie

Linki znajdujące się w pierwszej części content mają nieco większe znaczenie niż te, które znajdują się na końcu. Podobnie jest z ich ulokowaniem na stronie. Te w sidebarach mają mniejsze znaczenie niż te umieszczone w głównej części strony.

62. Linki z „normalnych” stron vs. ze sblogów

Sblog to nic innego jak „spam blog”, który ma jedynie na celu zwiększenie liczby linków przychodzących. Według wielu linki ze zwykłych, merytorycznych stron internetowych mają większą wartość niż te „sblogowe”.

63. Linki wzajemnie powiązane (reciprocal links)

Linki wzajemnie powiązane mają miejsce gdy administrator strony A wstawie linki do strony B i na odwrót. Bardzo często strony do których odsyłają linki nie mają ze sobą merytorycznego powiązania, działanie to ma jedynie na celu wpłynięcie na wyniki wyszukiwarki. Google, w swojej sekcji Support jasno i wyraźnie podkreśla karalność linków, których zadaniem jest manipulowanie rezultatami wyszukiwarki.

64. Naturalny profil linków do strony

Naturalny profil linków w obrębie danej strony internetowej to taki, na który składają się linki z naturalnych źródeł, które powstały w naturalny sposób. Google weryfikuje między innymi, czy nie staramy się oszukać wyszukiwarki poprzez tworzenie sztucznych linków mających na celu wpłynięcie na wyniki wyszukiwania po określonych frazach. Więcej na ten temat przeczytasz w artykule Quicksprout.

65. Linki pochodzące z forum

W związku z licznym i powszechnym chęcią wpływania na wyniki wyszukiwarki, Google może nieco niżej oceniać linki pochodzące z forum.

66. Linki site-wide

Link site-wide to taki, który powtarzają się na każdej podstronie serwisu. Najpopularniejszymi jego przykładami są m.in. linki do innych portali (np. firmy tworzącej stronę) umieszczone w stopce. Matt Cutts oficjalnie potwierdził, że linki site-wide  są przez Google „grupowane” i liczone jako jeden.

67. Jakość linkowanej treści

Linki odsyłające do mało znaczącej i ubogiej treści mają mniejsze znaczenie niż te, które przypisane są urozmaiconej treści dobrej jakości.

68. Strony „noindex, no follow”

Jest to dość kontrowersyjny punkt. Choć w teorii strony te nie powinny mieć żadnego wpływu na SEO i nie powinny być obserwowane przez Google nikt nie wie jak jest na prawdę. Co mówią sami pracownicy amerykańskiego giganta? „In general we do not follow them.” Ten cytat daje do myślenia.

V. Social media

 69. Google+ / Google+ Lokalnie

Profil firmy na Google+ bardzo pomaga nam zaistnieć w sieci. Bardzo często linki udostępnione na tym portalu znajdują się znacznie wyżej w wynikach Google niż treści, o których informują. Również Google+ Lokalnie wpływa na naszą pozycję wspierając firmy znajdujące się w okolicy wyszukującego daną frazę internauty.

70. Autorytet użytkowników Google+

Google uważa za bardziej wartościowe linki udostępniane przez użytkowników Google+ cieszących się dużym autorytetem.

71. Zweryfikowane Google+ authorship

Google faworyzuje content stworzony przez jasno określonego autora dlatego ten ze zweryfikowanym Google+ authorship będzie miał większe szanse na zaistnienie w sieci. Więcej na ten temat przeczytasz we wpisie na jeffbullas.com.

72. Facebook likes

Duża ilość polubieni świadczy o jakości danego contentu i zwiększa jego rozpoznawalność. Co za tym idzie wpływa na pozycję w wyszukiwarkach.

73. Facebook shares

Podobna sytuacja jak w przypadku like’ów. Duża liczba udostępnień również wpływa na lepszą pozycję danego contentu w sieci.

74. Twitter

W Polsce Twitter nie jest aż tak popularny jak w Stanach, jednak Tweety, podobnie jak pozostałe media społecznościowe, wpływają na optymalizację treści pod względem wyszukiwarek.

75. Pinterest

Pinterest w ostatnim czasie znacznie zyskał na popularności, również w Polsce. W czym może Ci pomóc? W budowaniu backlinków. Nie zapominaj więc o nim budując swoją strategię promocji. Więcej na ten temat przeczytasz w artykule Search Engine Watch.

76. Youtube

Nie zapominajmy, że Youtube należy do Google. YouTubowe filmy mają często pierwszeństwo w wyszukiwarce Google.

youtube

Jak widać po wpisaniu frazy „jak złożyć szafę” pierwszeństwo dostają filmy wideo zamieszczone na YouTubie.

77. Profil firmy na LinkedIn

Profil firmy na LinkedIn to dyskretny znak dla Google, że firma istnieje naprawdę i nie jest oszustwem.

78. Pracownicy na LinkedIn

Profil firmy z realnymi pracownikami to dodatkowy plus dla wiarygodności.

VI. Zachowanie użytkowników

79. Organiczny CTR dla słowa kluczowego

Click Through Rate (CTR) oznacza współczynnik klikalności. Organiczny CTR dla słowa kluczowego to wyrażona liczbowo chęć klikania w dany link w wynikach organicznych wyszukiwarki, czyli ile razy link został kliknięty przy łącznej liczbie jego wyświetleń. I tak na przykład jeśli nasza strona wyświetliła się (w sposób naturalny) Internautom wpisującym frazę „koty rasowe Wrocław” 40 razy, zaś „kliknięta” została jedynie 2 razy, organiczny CTR wspomnianego słowa kluczowego wynosić będzie 2/40*100% = 5%. Im wyższy procent kliknięć, tym Google uznaje treść za bardziej dopasowaną do zapytania i stara się ją wyświetlić wyżej.

80. Bounce rate

O bounce rate czyli współczynniku odrzuceń pisze między innymi Conversion. To udział wizyt, podczas których internauta zobaczył pojedynczą stronę, po czym z niej wyszedł. Jeśli dana osoba wyjdzie ze strony bez zagłębiania się w nią może często oznaczać, że nie uznała jej za atrakcyjną/satysfakcjonującą. To wyraźny SEO-sygnał, działający na niekorzyść firmy, której www zostało otwarte.

81. Wielkość ruchu na stronie

Sprawa ta została omówiona przez byłych pracowników Google podczas BrightonSEO 2013. Google jest właścicielem jednej z najbardziej popularnych przeglądarek internetowych, Google Chrome, dzięki której prawdopodobnie zbiera bardzo dużo danych o zachowaniu użytkowników na stronach, w tym bada wielkość ruchu na stronie.  Jeśli jest on wysoki – punkt dla Twojego SEO.

82. Ruch powracający

Istnieje duże prawdopodobieństwo, że Google patrzy również na to czy dana strona odwiedzana jest ponownie. Jeśli tak, oznaczać to może pozytywny wpływ na jej ranking w wyszukiwarce.

83. Ilość komentarzy

Nie zostało to co prawda oficjalnie potwierdzone, ale duża ilość komentarzy może być sygnałem świadczącym o dużym zaangażowaniu internautów, a co za tym idzie pozytywnym sygnałem dla SEO.

84. Dwell time

Google zwraca duża uwagę na to jak dużo czasu ludzie spędzają na Twojej stronie internetowej. Jeśli wychodzą z niej bardzo szybko może nie spełniać ich oczekiwać i co za tym idzie traci na wartości. Więcej na temat dwell time dowiesz się z artykułu Niela Patela.

VII. Zainteresowania odwiedzającego

85. Geo targeting

Google promuje dodatkowo strony lokalne, dla których można określić obszar działania (np. Warszawa) oraz takie, które mają krajową domenę (w przypadku Polski będzie to .pl).Te informacje są zbierane zarówno z samej strony, strona kontakt lub stopka, jak i profili społecznościowych.

86. Historia wyszukiwania

Pod koniec 2012 roku Wall Street Journal przeprowadził badanie, które wykazało, że poprzednie wyszukiwania w Google mają wpływ na wyniki kolejnych. Miało to miejsce między innymi w przypadku ludzi, którzy w wyszukiwarce szukali informacji na temat Baracka Obamy. Dokładny opis case study można znaleźć tutaj.

Warto również przypomnieć o personalizacji, o której pisaliśmy w artykule Zadbaj o SEO, czyli dlaczego warto dbać o Twój profil na Google+. Przeglądając strony internetowe, gdy jesteśmy zalogowani na konto Google (np. przeglądając Gmail), Google wyświetlić nam może inne wyniki, niż gdybyśmy wyszukiwali frazy w trybie incognito.

87. Historia przeglądanych stron

Sytuacja podobna jak w przypadku historii wyszukiwania. Strony, które często odwiedzasz są faworyzowane przez Google.

88. Branded searches

Jeśli ludzie wpisują w wyszukiwarkę nazwę firmy np. GetFound Content Marketing tzn., że Twoja marka jest przez nich rozpoznawana. Plus dla Twoje SEO i wyższej pozycji w rankingach.

VIII. SPAMowi mówimy nie!

 89. Kara Pandy

Algorytm Panda to kolejny algorytm Google, który odpowiada za wartościową treść. Celem algorytmu jest wychwycenie stron, które nie dają wartościowej treści odbiorcom, np. sBlogów (Spam Blogów) i innych farm linków mających na celu wyłącznie wpływać na wyniki wyszukiwarki. Więcej o Pandzie i jej uaktualnieniach przeczytasz na stronie rankranger.com.

90. Autogenerated Content

Google zdecydowanie nie jest fanem tzw. samogenerującej się treści, którą opisuje m.in. na swojej stronie. Jeśli chcemy uniknąć posądzenia nas o SPAM unikajmy jej jak ognia.

91. Złe odsyłacze

Linkowanie stron do płatnych podejrzanych serwisów oraz innych stron nie cieszących się dobra renomą również może źle wpłynąć na Twoją stronę internetową.

92. Reklamy w górnej części strony

Nikt nie zabrania Ci umieszczać reklam na górnej części strony. Jeśli jednak widok, który ukaże się internaucie po wejściu na Twoje www przepełniony będzie reklamami może to odstraszyć go i spowodować, że szybko z niej wyjdzie uznając za nachalną i nastawioną na zysk. Wpłynie to nie tylko na bounce rate, ale też na Twoje SEO.

93. Strony partnerskie (Affiliate sites)

Jeśli Twoja strona jest zbudowana tylko w celu afiliacji zapewne nie zdobędzie popularności w wyszukiwarce i nie zyska na wartości w oczach Google.

94. Ukrywanie linków partnerskich

O tym, że Google nie jest fanem linków partnerskich pisaliśmy już wcześniej. Jeszcze bardziej niebezpiecznym i szkodliwym posunięciem jest posiadanie ich i próba ich ukrycia. Przykładem takiego działania jest tekst w kolorze tła, ukrywanie linków pod elementami rozsuwanymi itp.

95. Przesadna optymalizacja

Przesadna optymalizacja, czyli tzw. over-optimalization będzie karana przez Google. Pisał już jakiś czas temu Search Engline Land, Google zaś oficjalnie to potwierdziło. Do przesadnej optymalizacji zaliczyć możemy między innymi nadmierne faszerowanie tekstów słowami kluczowymi.

96. Adres IP oznaczony jako spam

Jeśli Twój adres IP oznaczony jest jako spam stracić na tym mogą wszystkie Twoje strony znajdujące się na tym samym serwerze. SEO Inc doradza również zastanowienie się nad tzw. dedykowanym adresem IP. Jest to bardzo częsty problem stron, które utrzymywane są na serwerach współdzielonych, gdzie z jednego serwera korzystają setki nieznających się użytkowników.

Pingwin97. Kara Pingwina

Algorytm Pingwin, który powstał w 2012 roku ma na celu sprawdzenie czy dana strona zgodna jest z tzw. Google’s Wembaster Guidlines oraz czy nie stosuje technik Black Hat SEO. Więcej na ten temat przeczytasz w naszym artykule White Hat SEO vs Black Hat SEO.[/emaillocker]

Tomasz Winter

3 komentarze

  • Paweł Witek pisze:

    Trochę nie ogarniam dlaczego wysyłacie do listy mailingowej link do wpisu który aby przeczytać muszę się zapisać na listę mailingową o.O

    • Tomasz Winter pisze:

      Tak jak napisałem w mailu, jeśli jesteś już subskrybentem to poprzez wpisanie swojego maila nie zapisujesz się ponownie na newsletter, a jedynie potwierdzasz, że już jesteś naszym czytelnikiem. Twój mail jest w tym wypadku kluczem do otwarcia całego artykułu.

Pozostaw komentarz