5 porad jak zaplanować tworzenie wartościowego contentu

kalendarz redakcyjny

Jednym z podstawowych elementów niezbędnych w marketingu treści do tworzenia wartościowego contentu jest odpowiednie jego zaplanowanie. Nie ważne czy masz zamiar pisać codziennie, czy jedynie raz na 7 dni, ważne byś w tym co robisz był systematyczny. Twój odbiorca przyzwyczaja się bowiem do nowych dawek treści i niezwykle ważne jest by dostawał je regularnie. Narzędziem pozwalającym utrzymać Twoją systematyczność jest odpowiednio skonstruowany kalendarz redakcyjny – „must have” każdego kto zawodowo zajmuje się content marketingiem.

Co prawda nie chcę generalizować, jednak znaczna część początkujących marketingowców lubi stawiać sobie mało realne albo bardzo trudne do zrealizowania cele. I nie mam wcale na myśli pozyskiwania partnerów czy uczestniczenia w nowych projektach, chodzi mi o rozsądne skalkulowanie ile contentu tygodniowo lub miesięcznie jesteś w stanie stworzyć. Bardzo możliwe, że na początku będziesz w stanie pisać codziennie, później jednak, w miarę pojawiania się nowych obowiązków, ilość ta ulegnie zmniejszeniu. Możliwe też, że zacznie brakować Ci inspiracji lub po prostu poczujesz się wypalony. Spokojnie, jest na to sposób.

Chcąc tworzyć content w sposób właściwy stosuj się do następujących zasad:

1. Zastanów się jaki rodzaj contentu chcesz tworzyć

Content to nie tylko treść. To również wszelkiego rodzaju grafiki, animacje i filmy video. Im więcej rodzajów wartościowego contentu jesteś w stanie stworzyć tym lepiej. Pamiętaj, że niektórzy z nas to słuchowcy, inni wolą proste w swym przekazie obrazy. Zastanów się jaki rodzaj contentu możesz dostarczyć odbiorcy.

Jasno ustal cele jakie chcesz osiągnąć poprzez tworzenie contentu oraz określ swoją grupę docelową.

Tworząc nową treść kieruj się zasadami wytyczonymi przez Google. Twój content powinien więc być:

  • Naturalny (istotne jest by content, który tworzysz edukował, a nie był nachalną reklamą Twojej firmy)
  • Zaufany (pochodzący z wiarygodnego źródła)
  • Wirusowy (wiągający i angażujący),
  • Multimedialny (przyjmujący różne formy graficzne),
  • Użyteczny (twórz to czego oczekuje lub co zainteresuje Twojego odbiorcę),
  • Skanowalny (jego struktura powinna być jasna i czytelna).

 2. Pomyśl kto będzie zaangażowany w tworzenie treści

Błędnym jest przekonanie, że w tworzenie treści powinien być zaangażowany tylko copywriter lub dział marketingu. W tworzenie treści powinni być zaangażowani wszyscy lub większość pracowników Twojej firmy. Przykładowo dział techniczny w prosty sposób może opisywać wszelkie kwestie dotyczące funkcjonowania produktów lub usług będących w sferze zainteresowań Twojej firmy. Call center zna z kolei najczęściej zadawane przez klientów pytania i na ich podstawie może tworzyć różnorodny content poruszający sprawy, które dla niektórych Twoich odbiorców są niejasne.

3. Wybierz odpowiednie narzędzie do prowadzenia kalendarza redakcyjnego

Narzędziem do prowadzenia kalendarza redakcyjnego może być najprostszy plik excelowy, najlepiej w wersji online. Ważne jest byś jasno w nim określił jak często będziesz publikował, kto jest odpowiedzialny za tworzenie treści, kto za jej publikacje i w jakich ramach czasowych ma powstać. Postaraj się, by Twoje instrukcje były zwięzłe jednak kompleksowe i jasne dla wszystkich.

kalendarz redakcyjny getfound

Na rynku istnieje również wiele innych narzędzi, specjalnie zaprojektowanych pod kątem tworzenia contentu lub przydzielania obowiązków. Do tego celu można wykorzystać także program do zarządzania projektami.

Pilnuj, by dostęp do programu/pliku miały wszystkie osoby zaangażowane w tworzenie contentu oraz by aktualizowały go na bieżąco.

4. Pomyśl o częstotliwości

Jeśli nie pracujesz w dużej firmie posiadających cały sztab copywriterów oraz ludzi odpowiedzialnych za Twoje profile w mediach społecznościowych nikt nie będzie oczekiwał od Ciebie byś tworzył content codziennie. Mierz siły na zamiary. Rzadziej wcale nie oznacza gorzej. Lepiej jest postawić sobie na początku niską poprzeczkę i później ją nieco podnieść niż stracić zapał i systematyczność publikacji. Początkujące firmy, jak i te nieco bardziej doświadczone mogą przykładowo publikować content 1-2 razy w tygodniu.

5. Nie zapomnij o interakcji z odbiorcą

W content marketingu liczy się zarówno treść, jak i marketing. Pamiętaj, że każdy Twój content może zostać skomentowany. Nie pozostawiaj tego bez odpowiedzi. Jeśli odbiorca chce dowiedzieć się czegoś więcej – pokaż, że na danym zagadnieniu znasz się jak nikt inny. Nie bój się również polemizacji lub słów krytyki. Każdy ma prawo do swojego zdania. Nie kasuj negatywnych wypowiedzi, a rzeczowo rozwiązuj sprawę.

Ustal ze swoimi pracownikami kto będzie odpowiedzialny za monitoring komentarzy i kto będzie na nie odpowiadał.

I na koniec…

Nie zapominaj o content repurposing czyli ponownym wykorzystaniu contentu. Napisałeś szereg artykułów na dany temat? Może pora zebrać je tworząc kompleksowego ebooka? Dzięki ponownemu wykorzystaniu treści pojawiają Ci się niezliczone inspiracje tematyczne dzięki którym nie będziesz miał problemów z tworzeniem nowej treści. Dowolnie zamieniaj content – twórz infografiki na podstawie wywiadów, czy też filmy video korzystając z white papers. Pamiętaj „Sky is the limit”.

Ania Burtan

Grafik, copywriter i certyfikowany AdWordsowiec w jednym. Specjalizuje się w wizualizacjach oraz storytellingu, zaś w wolnych chwilach zagłębia się w tajniki SEM i SEO. Absolwentka Master of Science in International Business Economics (University of Wales) oraz Wydziału Lingwistyki Stosowanej Uniwersytetu Warszawskiego. Prywatnie podróżniczka kochająca taniec i poznawanie nowych kultur. Urodzona optymistka, która swoim uśmiechem potrafi zarażać innych.