13 mitów na temat automatyzacji marketingu

mity marketing automation

Marketing automation to automatyzacja działań marketingowych, umożliwiająca systematyczne pielęgnowanie leadów w taki sposób, by z czasem stali się Twoimi klientami. Jej celem jest zrozumienie potrzeb i zachowań osób odwiedzających Twoją stronę internetową i dopasowanie Twoich działań marketingowych do etapu, na którym obecnie się znajdują. Według najnowszych badań jedynie 1/5 z nich jest gotowa na natychmiastowe skorzystanie z Twojego produktu lub usługi, pozostali przeglądają ją jedynie w celach poznawczych. Automatyzacja marketingu znacznie wspiera dojrzewanie leadów oraz zwiększa współczynnik konwersji zainteresowanych w klientów.

Pomimo tego, że w Stanach Zjednoczonych marketing automation nie jest czymś nowym, w Polsce nadal mało firm zdaje sobie sprawię z jego istnienia. Niektórzy nie do końca rozumieją jak funkcjonuje automatyzacja marketingu, inni obawiają się jej wprowadzenia ze względu na wysokie koszty lub niewystarczającą ilość wykwalifikowanej kadry. Z tego też powodu postanowiliśmy zmierzyć się z 13 mitami poruszającymi tę tematykę, by raz na zawsze rozwiać wszelkie niedomówienia i wątpliwości.

Mity na temat tego czym jest automatyzacja marketingu

#Mit 1 Automatyzacja marketingu to jedynie wysyłanie maili

Wielu przedsiębiorców sadzi, że automatyzacja marketingu to to samo co e-mail marketing.

Jak jest naprawdę?

Chociaż jednym z narzędzi automatyzacji marketingu jest e-mail, jej zasięg i możliwości sięgają znacznie dalej. Może być ona również stosowana w mediach społecznościowych, landing page, przy działaniach mających na celu generowanie leadów oraz w zarządzaniu leadami.

Mit ograniczający marketing automation tylko do działań e-mailowych bierze się z niewiedzy oraz nieumiejętnego stosowania tego typu działań. Gdy tylko zdamy sobie sprawę z tego jak duży potencjał niesie za sobą automatyzacja marketingu i postaramy się go wykorzystać, zaoszczędzimy czas, pieniądze i zdobędziemy nowych klientów.

#Mit 2 Działania automatyzacji marketingu są bezosoboweimpersonal

Niektórzy sądzą, że działania marketingowe sterowane przez program, a nie człowieka są bezosobowe, zaś klienci będą mieli wrażenie rozmowy „ze ścianą”, nie zaś prawdziwym człowiekiem.

Jak jest naprawdę?

Tylko dlatego, że automatyzacja marketingu generuje “z automatu” wiele Twoich procesów marketingowych nie powinna być nazywana bezosobową. W rzeczywistości jesteś w stanie spersonalizować wiele Twoich kampanii, w tym tworzyć imienne maile, które wysyłane będą przez dokładnie określonych członków Twojego zespołu lub wyświetlać różny content na stronie www, w zależności od zainteresowań osoby, która w danej chwili ją odwiedza.

#Mit 3 Automatyzacja marketingu działa na zasadzie plug-and-play

Wśród niektórych marketingowców istnieje przekonanie, że automatyzacja marketingu to coś co wprowadza się szybko i w równie dużym tempie może zacząć działać.

Jak jest naprawdę?

Automatyzacja marketingu to narzędzie, za pomocą którego marketingowcy mogą mądrze zaplanować swoje kampanie, zaś dział sprzedaży może włączyć się w cały proces kontaktując się z zakwalifikowanymi leadami. Dzięki niemu wzrasta współpraca dwóch działów oraz pozwala im na lepsze zrozumienie swoich ról. Co prawda cały proces można łatwo zintegrować z systemem CRM posiadanym przez firmę, jednak na pewno wprowadzenie automatyzacji nie jest czymś szybkim i nie przynosi natychmiastowych rezultatów.

Marketing automation wymaga też starannego przygotowania. Musimy najpierw stworzyć treść, która będzie ciekawa i angażująca dla odbiorców. Stąd tak ważne jest łączenie automatyzacji z content marketingiem.

#Mit 4 Marketing Automation to po prostu inna nazwa na marketingowy SPAM

W czasach zalewania naszych skrzynek mailowych niezliczoną ilością wiadomości, ta wygenerowana za pomocą narzędzi do automatyzacji marketing może być potraktowana jako kolejny SPAM niewarty uwagi.

Jak jest naprawdę?

Podczas gdy niektóre firmy nietrafnie wykorzystują automatyzację marketingu do „spamowania” swoich potencjalnych klientów, nie jest to coś czego nie możesz uniknąć. Głównym powodem tego, czemu dana wiadomość postrzegana jest jako SPAM nie jest spowodowane pojawieniem się jej w Twojej skrzynce odbiorczej, zaś jej nieodpowiednio dobraną treścią, często niezgodną z potrzebami danego klienta. Nie każdemu bowiem od razu można przedstawić nasza ofertę. Większość potrzebuje czasu i odpowiedniej „pielęgnacji”.

Badania firmy Hubspot dowodzą, że odpowiednia pielęgnacja leadów zwiększa szanse pozyskania klienta aż o 451%.

#Mit 5 Automatyzacją marketingu jest tylko dla dużych firm

W związku z tym, że na początku istnienia automatyzacji marketingu oprogramowanie było drogie i dostępne tylko dla zaawansowanych technologicznie firm nadal istnieje przekonanie, że jest ono tylko dla tego rodzaju przedsiębiorstw.

Jak jest naprawdę?

W obecnych czasach automatyzacja marketingu dostępna jest również na średnich i małych przedsiębiorstw i to właśnie w tym sektorze rozwija się najszybciej. Powstało również wiele nowych oprogramowani skierowanych do mniejszych firm, które są przystępne cenowo. Zaliczyć do nich możemy między innymi polskie SALESmanago oraz amerykańskie Infusionsoft.

#Mit 6 Marketing automation jest dla wszystkich

Skoro istnieją oprogramowania stworzone dla MŚP automatyzacja marketingu jest odpowiednim rozwiązaniem dla każdego rodzaju przedsiębiorstwa.

Jak jest naprawdę?

Automatyzacja marketingu wydaje się idealnym rozwiązaniem dla wielu przedsiębiorstw, jednak zanim się na nią zdecydujesz powinieneś zastanowić się czy Twoja firma jest na nią gotowa. I nie, nie chodzi jedynie o koszt jaki za sobą niesie. W tym właśnie celu rozwiąż nasz krótki test i dowiedz się czy automatyzacja marketingu to coś dla Ciebie.

expensive#Mit 7 Automatyzacja marketingu jest droga

Wiele firm patrząc na ceny oprogramowania do automatyzacji marketingu rezygnuje z nich ze względu braku odpowiednich środków finansowych.

Jak jest naprawdę?

Rzeczywiście wiele wiodących oprogramowań marketing automation kosztuje dość sporo, nie jest to jednak reguła. Tak jak wspominałam wcześniej, są i tańsze, stworzone specjalnie dla sektora MŚP.

Warto również wspomnieć, że wysoka cena niesie za sobą równie wysokie zyski. W wielu branżach inwestycja w droższe rozwiązania takie jak Hubspot czy Marketo, mogą przynieść znacznie większe korzyści.

Mity na temat implementacji i zarządzania automatyzacją marketingu

#Mit 8 Konfiguracja oprogramowania do automatyzacji jest jednorazowa

Raz skonfigurowana automatyzacja marketing może pozostać bez zmian przez dłuższy okres czasu i nie potrzebuje stałego monitoringu.

Jak jest naprawdę?

Automatyzacja marketingu jest swego rodzaju suplementem dla Twojego zespołu odpowiedzialnego za sprzedaż i na pewno nie jest czymś co możesz ustawić i pozostawić bez odpowiedniego monitoringu. Niekiedy nie wszystkie początkowe jej konfiguracje będą przynosić zamierzone rezultaty. Z tego powodu konieczne będzie testy A/B sprawdzające co lepiej sprawdza się w przypadku Twojej działalności. Co więcej klienci chętniej angażują się w relacje z firmami, które pozostają z nimi w kontakcie i reagują na ich działania. Zostawiając ich komentarze oraz sugestiie bez odpowiedzi narażasz się na niepowodzenie.

#Mit 9 Automatyzacja marketingu jest ciężka do wprowadzenia

Wiele firm rezygnuje z wprowadzenia automatyzacji marketing z obawy przed skomplikowanym procesem jej implementacji.

Jak jest naprawdę?

Wiele firm oferujących oprogramowanie do automatyzacji marketingu posiada cały sztab ludzi odpowiedzialnych za tworzenie odpowiednich tutoriali, szkoleń oraz do odpowiedzi na pytania zadawana przez ich klientów. Część każdej firmie przydziela specjalnie dobranego konsultanta, który pomoże przedsiębiorstwu w doborze odpowiednich elementów oprogramowania.

W razie potrzeby istnieją również wyspecjalizowane firmy marketingowe, takie jak choćby my, które pomogą Ci w obsłudze narzędzi automatyzacji marketingu, by wykrzesać z nich jak najwięcej dla  Twojej firmy.

#Mit 10 Potrzeba wykwalifikowanej kadry, by zaimplementować i monitorować automatyzację marketingu

Wiele firm obawia się administrowania oprogramowaniem do automatyzacji marketingu z powodu braku wykwalifikowanej kadry.

Jak jest naprawdę?

Wiele platform do automatyzacji dostosowanych jest do potrzeb ich użytkowników. Przykładowo edytory do e-mailingu posiadają opcję do wysyłania już stworzonego template’u wiadomości lub do jego stworzenia za pomocą HTML’a. Dlatego też każdy użytkownik – i ten zaawansowany informatycznie i kompletny laik znajdzie w nim coś dla siebie.

#Mit 11 Automatyzacja marketingu “automatycznie” zrobi całą pracę za Ciebie

Jak sama nazwa wskazuje automatyzacja służy do automatycznego generowania leadów oraz zwiększania liczby klientów.

Jak jest naprawdę?

Zakup oprogramowania do automatyzacji marketingu nie rozwiąże wszystkich problemów firmy ani samoistnie nie przysporzy się do jej rozwoju. Automatyzacja to tylko część procesu, który ma na celu wsparcie działów sprzedaży i marketingu w realizowaniu ich strategii.

Mity na temat rezultatów, które przynosi marketing automation

#Mit 12 Rezultaty automatyzacji marketingu można zmierzyć bez pomocy benchmarkingu

Dla wielu firm rezultaty automatyzacji marketing zmierzyć można jedynie za pomocą wzrostu zysków ze sprzedaży.

Jak jest naprawdę?

W celu odpowiedniego sprawdzenia funkcjonowania automatyzacji marketingu niezbędne są zarówno wcześniej wspominane testy A/B jak i odpowiedni benchmarking. Oba procesy należy przeprowadzać regularnie w celu sprawdzenia efektywności marketing automation oraz wprowadzenia ewentualnych udoskonaleń lub unikania błędów popełnianych przez konkurencję.

#Mit 13 Automatyzacja marketingu służy jedynie do pielęgnowania już istniejących leadów.

Marketing automation to oprogramowanie, które pielęgnuje już pozyskane leady ale nie zwiększa ich ilości. Narzędzie to jest przeznaczone jedynie do końcowego etapu lejka sprzedażowego.

Jak jest naprawdę?

Automatyzacja marketingu nadaję się zarówno do początkowego (ToFu), środkowego (MoFu) jak i końcowego (BoFu) etapu lejka sprzedażowego. Podczas gdy w środkowej i końcowej jego fazie służy głównie do pielęgnacji już istniejących leadów, w Top of the Funnel stawia na zwiększenie rozpoznawalności marki i świadomości na jej temat u potencjalnego leada.

Katarzyna Kandefer