11 najczęściej popełnianych błędów przez początkujących Inbound Marketerów

inbound marketing

Z miesiąca na miesiąc popularność inbound marketingu rośnie i coraz więcej firm decyduje się wprowadzić go do swojej działalności. Bardzo często jednak popełniają błędy, które mogą znacznie obniżyć jego efektywność. Poniżej prezentujemy 11 najczęściej popełnianych inboundowych wykroczeń, typowych dla początkujących marketerów. Sprawdź, czy któreś z nich nie dotyczy również i Ciebie.

1. Zaczynasz działać bez ustalonej strategii

Dowiedziałeś się od kogoś czym jest inbound marketing i doszedłeś do wniosku, że jest to rozwiązanie wręcz idealne dla Twojej firmy. Możliwe, że przeszedłeś krótki kurs dotyczący tej tematyki lub przeczytałeś dużą ilość materiałów takich jak ebooki, wpisy na blogu i przewodniki. Rozpiera Cię energia, głowa jest pełna pomysłów i zaczynasz działać, by zrealizować każdy z nich. STOP! Zatrzymaj się. Tak to nie działa.

Co powinieneś zrobić?

Zanim zaczniesz jakiekolwiek działania dokładnie przemyśl i spisz swoją strategię inboundową. To jedyny sposób, byś mógł określić czy osiągasz zamierzone rezultaty i cały ten proces przebiega sprawnie i według wcześniejszych założeń. Strategia marketingowa pomoże Ci również usystematyzować Twoje myśli i rozplanować promocję Twojej firmy w czasie.

2. Nie mierzysz siły na zamiary

Ok, stworzyłeś już strategię i zaczynasz działać. Nie jesteś jednak pewien czy cele, które sobie wyznaczyłeś na pewno są osiągalne.

Co powinieneś zrobić?

Spraw, by Twoje cele były… „mądre”. Pomoże Ci w tym zasada SMART oraz jej wierny towarzysz SMARTER.

SMART(ER) to koncepcja planowania celów dzięki 5 (lub 7 w przypadku SMARTER) jasno sformułowanym postulatom, do których należą:

S jak Speficic – Konkretny, jasno określony cel znacznie łatwiej osiągnąć. Pomogą Ci odpowiedzi na następujące pytania:

  • Kto jest z nim związany?
  • Co chcesz osiągnąć?
  • Gdzie to chcesz osiągnąć?
  • Kiedy chcesz to osiągnąć?
  • Jakie są Twoje wymagania i ograniczenia związane ze zrealizowaniem celu?
  • Dlaczego masz taki cel  i jakie będziesz miał korzyści z jego osiągnięcia?

M jak Measurable – Mierzalny, czyli taki cel, który można zmierzyć, czyli liczbowo wyrazić w jakim stopniu został zrealizowany.

A jak Achievable – Osiągalny. Bądźmy realistami. Nasze cele musza być możliwe do zrealizowania.

R jak Relevant – Istotny. To co chcemy osiągnąć musi być wystarczająco istotne, by przybliżyć nas do osiągnięcia sukcesu. Musi mieć również istotną wartość dla osoby dążącej do jego osiągnięcia.

T jak Timely defined – Określony w czasie/Terminowy. Każdy Twój cel powinien mieć jasno określony deadline, którego powinieneś się trzymać.

E jak Exciting – Ekscytujący. Każdy cel powinien być dla Ciebie ekscytującym wyzwaniem, któremu chcesz sprostać. Nudne zadania mogą spowodować, że szybko przestaną Cię interesować.

R jak Recorded – Zapisany. Jeśli już jasno określiłeś swoje cele pora byś je wszystkie dokładnie spisał oraz przedstawił cały proces ich realizacji na papierze/online. Pomoże Ci to monitorować cały proces oraz sprawdzać postępy.

3. Ciągniesz wiele srok za ogon

Twoja głowa jest pełna pomysłów, spisałeś swój plan działania jednak zapominasz o jednym – doba ma tylko 24h, a Ty potrzebujesz jednak odrobinę czasu na sen. Chcąc zrobić zbyt wiele rzeczy na raz możesz doprowadzić do sytuacji, w której każda z nich zrobiona będzie jedynie połowicznie.

Co powinieneś zrobić?

Ustal priorytety. Na pewno niektóre Twoje działania wymagają szybszej reakcji, inne mogą poczekać. Stawiaj na jakość, a nie na ilość, a szybko zauważysz rezultaty swoich działań.

4. Wymyślasz swoje buyer persony

błędy content marketingBuyer persona to archetyp idealnego klienta łączący w sobie różne informacje na temat rzeczywistego odbiorcy, dzięki czemu łatwiej jest nam sobie wyobrazić jak się zachowuje i w jaki sposób podejmuje decyzje zakupowe. Bardzo często buyer personie nadaje się imię oraz „ludzką twarz”. Proces tworzenia buyer persony jest długi i pracochłonny dlatego też bardzo często marketerzy dopowiadają sobie jaki jest lub jaki powinien być ich „idealny klient”. To błąd!

Co powinieneś zrobić?

Chociaż proces określania buyer persony nie jest krótki nie żałuj na niego czasu. Przeprowadź liczne wywiady oraz zbadaj rynek. Im trafniej określisz swojego odbiorcę, tym łatwiej będzie Ci do niego dotrzeć poprzez Twoje działania inbound marketingowe.

5. Chcesz wymyślić wszystko od nowa

Wiesz już czym jest inbound marketing i zaczynasz jego implementację od zera ignorując to co już posiadasz.

Co powinieneś zrobić?

Inbound Marketing różni się co prawda od klasycznego podejścia marketingowego, nie oznacza to jednak, że nie ma z nim wspólnych elementów. Zamiast pracować nad materiałami marketingowymi od nowa wykorzystaj te, które już istnieją odpowiednio je adaptując. Pozwoli Ci to zaoszczędzić i czas i pieniądze.

6. Ignorujesz funkcjonowanie lejka sprzedaży

Nie grupujesz swoich działań do różnych grup klientów nie biorąc pod uwagę tego na jakim etapie lejka sprzedażowego się znajdują.

Co powinieneś zrobić?

Czy wiesz, że jedynie 20% odwiedzających Twoją stronę internetową jest skłonnych do natychmiastowego zakupu? Reszta znajduje się dopiero na tzw. etapie poznawczym, w którym zapoznają się z funkcjonowaniem Twojej firmy, produktu lub usługi. Dokładnie zapoznaj się z terminem lejek sprzedaży (lejek sprzedażowy) oraz zrozum jego funkcjonowanie.

Kieruj inny content do osób, które znajdują się w jego pierwszym stadium (tzw. ToFu – Top of the Funnel), inny do tych z MoFu (Middle of the Funnel), a jeszcze inny do już doświadczonych klientów z BoFu (Bottom of the Funnel). Tych pierwszych najbardziej zainteresuje nie sprzedażowy content pod postacią wpisu na blogu, (info)grafiki lub krótkiego filmu video. Leady z MoFu najbardziej skłonne są przeczytać tzw. Premium content np. pod postacią ebooka lub raportu badawczego. Ofertę sprzedaży przedstawić powinieneś jedynie klientom znajdującym się w BoFu. Tylko oni są już gotowi na dokonanie zakupu. By ich do tego przekonać skuś ich ciekawą ofertą promocyjną.

7. Nie chcesz blogować

blog firmowyMasz dobrze zbudowaną stronę internetową, Twoja sprzedaż jest zadowalająca uważasz więc, że blog firmowy nie jest Ci do szczęścia potrzebny. Nic bardziej mylnego!

Co powinieneś zrobić?

Blog nie tylko pozwoli Ci pokazać jak dużą wiedzą ekspercką dysponujesz, znacznie wspomoże również optymalizację pod względem wyszukiwarek internetowych oraz przyciągnie nowych klientów. Staraj się prowadzić bloga regularnie, nawet jeśli oznaczałoby to wpisy jedynie raz w tygodniu. Content marketing ma naprawdę dużą moc.

8. Piszesz o wszystkim co Ci przyjdzie do głowy

Blog firmowy jest znacznie mniej oficjalnym środkiem komunikacji z klientem, nie oznacza to jednak, że powinieneś informować odbiorców o swoim hobby, planach na weekend lub minionym urlopie.

Co powinieneś zrobić?

Pamiętaj, by opisywać sprawy bezpośrednio związane z Twoją działalnością. Ton Twojej wypowiedzi nie musi być oficjalny, spokojnie możesz pozwolić sobie na dawkę humoru, jednak na odpowiednim poziomie.

9. Nie aktualizujesz swojej bazy danych

Zacząłeś już swoje działania inbound marketingowe wykorzystując wcześniej posiadaną bazę kontaktów. Wysyłasz im newslettery oraz oferty specjalne nie weryfikując czy nadal są nimi zainteresowani.

Co powinieneś zrobić?

Dokładnie sprawdź i uaktualnij posiadane kontakty, by swoje działania kierować tylko do osób, które chcą je otrzymywać. W zarządzaniu bazą kontaktów oraz odpowiednim targetowaniu klientów pomóc Ci może narzędzie do marketing automation czyli do automatyzacji marketingu. Więcej na ten temat przeczytasz w naszym artykule Po co wdrażać marketing automation? Co może dać automatyzacja marketingu?

social_media10. Ignorujesz media społecznościowe

Twoi odbiorcy nie przesiadują zazwyczaj na Facebooku więc decydujesz się ignorować media społecznościowe i skupić się na innych formach promocji. Błąd!

Co powinieneś zrobić?

Dokładnie sprawdź możliwości jakie dają portale społecznościowe. Pisaliśmy już o nich w artykule Dlaczego powinieneś dbać o swoje profile w mediach społecznościowych? Jest bardzo duże prawdopodobieństwo, że istnieje portal, który z chęcią wybiera Twoja grupa docelowa. Postaraj się być na nim również i Ty.

11. Nie sprawdzasz rezultatów

Wyznaczyłeś sobie cel, rozpocząłeś działania i po prostu czekasz na rezultaty.

Co powinieneś zrobić?

Nikt z nas nie jest nieomylny, podobnie jest też z działaniami marketingowymi, które planujemy. Regularnie sprawdzaj czy przynoszą zamierzone rezultaty i w razie problemów odpowiednio je modyfikuj. Nie od razu Rzym zbudowano. Testuj różne metody, aż wreszcie znajdziesz tę, która przyniesie Ci sukces.

Powodzenia!

Ania Burtan

Grafik, copywriter i certyfikowany AdWordsowiec w jednym. Specjalizuje się w wizualizacjach oraz storytellingu, zaś w wolnych chwilach zagłębia się w tajniki SEM i SEO. Absolwentka Master of Science in International Business Economics (University of Wales) oraz Wydziału Lingwistyki Stosowanej Uniwersytetu Warszawskiego. Prywatnie podróżniczka kochająca taniec i poznawanie nowych kultur. Urodzona optymistka, która swoim uśmiechem potrafi zarażać innych.