10 testów pozwalających poprawić wydajność Twojego bloga

CRO dla bloga

O przewadze inbound marketingu nad outboundem pisaliśmy już niejednokrotnie. Podobnie często staraliśmy się pokazać dlaczego content marketing daje Ci znacznie większe możliwości niż tradycyjna reklama. Co jednak możesz zrobić, by nie tylko tworzyć dobrej jakości treść, ale też zwiększyć swój zasięg i zyskać więcej klientów?

Tu naprzeciw wychodzi Ci CRO, czyli Optymalizacja Współczynnika Konwersji (Conversion Rate Optimization) i testy A/B. Dzięki temu, dowiesz się jak ulepszyć Twoją stronę, newsletter oraz Call To Action i zyskasz więcej oddanych odbiorców.

Optymalizacja bloga

Zacznijmy od optymalizacji bloga. W tym celu zastanów się nad 3 aspektami: częstotliwością, czasem publikacji oraz rodzajach contentu.

1. Częstotliwość

To jak często publikujesz posty na swoim blogu może mieć bardzo duże znaczenie dla budowania stałych relacji z Twoimi odbiorcami. Niestety nie istnieje złota zasada mówiąca jak często powinieneś to robić, wszystko bowiem zależy od wielu złożonych czynników – innych dla każdego bloga.

Sugerowane działania:

Zwiększ lub zmniejsz częstotliwość publikowania wpisów. Następnie sprawdź jak zmieniła się liczba czytelników, polubień i komentarzy.

2. Czas publikacji

Czas publikacji również ma znaczenie. Możliwe, że Twoi odbiorcy wolą czytać artykuły jadąc rano do pracy, albo preferują wieczorną lekturę.

Sugerowane działania:

Sprawdź w Analytics kiedy najchętniej ludzie zaglądają na Twojego bloga. Testuj różne godziny publikacji i wybierz tą najbardziej odpowiednią.

3. Rodzaje contentu

O rodzajach contentu można napisać wiele. Można też je ładnie zobrazować, albo o nich opowiedzieć słownie. Zanim to jednak zrobisz warto wiedzieć jaki rodzaj treści najbardziej trafia do Twojego odbiorcy. Woli słuchać czy czytać? A może preferuje róznego rodzaju grafiki?

Sugerowane działania:

Testuj różne proporcje rodzajów content i sprawdź, który cieszy się największym powodzeniem. Nie ograniczaj się jedynie do tekstu pisanego. Twórz infografiki, obrazy oraz prezentacje online. I monitoruj jak sobie radzą w sieci.

Optymalizacja newslettera

Content sam się nie rozpromuje, a jednym z najlepszych sposobów na dotarcie do odbiorcy jest wysyłka newslettera. Czy jesteś jednak pewien, że wysyłasz go tak jak powinieneś? Zastanów się nad następującymi aspektami: tytułem wiadomości, czasem wysyłki oraz CTA.

4. Tytuł maili

Tytuł maila, artykułu czy nawet filmu, który chcesz zobaczyć w kinie ma znaczenie. Może Cię albo odstraszyć, albo przyciągnąć do tego stopnia, że będziesz chciał się dowiedzieć czegoś więcej tu i teraz. Dokładnie przemyśl więc jakie tytuły maili chcesz nadawać w Twoim newsletterze

Sugerowane działania:

Testuj różne rodzaje tytułów. Mogą być one powiązane z nazwą artykułu, o którym wspominasz lub mogą być bardziej bezpośrednie i bardziej personalne.

5. Czas wysyłki

Czas wysłania newslettera również ma duże znaczenie. Bywają bowiem osoby, które maile tego typu czytają tylko o określonej porze dnia, kiedy nie są zawaleni innymi obowiązkami.

Sugerowane działania:

Podobnie jak w przypadku godziny publikacji artykułów na blogu, również i zróżnicowanie godziny wysyłki emaila może przynieść zadowalające rezultaty. Sprawdź o której godzinie wysyłka Twojego mailingu osiąga najlepsze rezultaty.

6. CTA w wiadomościach

Call to Action (CTA, inaczej wezwanie do działania) to świetne rozwiązanie, ale nie wszędzie powinno mieć zastosowanie. Możliwe, że w przypadku bloga będzie strzałem w dziesiątkę, ale czy sprawdzi się w przypadku newslettera?

Sugerowane działania:

Testuj różnego rodzaju wiadomości i sprawdź, które cieszą się większą popularnością – te z CTA lub bez. Monitoruj też czy ludzie chętnie klikają w wezwanie do działania, czy może notorycznie je ignorują. Pamiętaj też, że istnieje szansa, że ludzie ignorują Twoje CTA nie ze względu na jego przekaz lecz wygląd.

Optymalizacja CTA

7. Umiejscowienie CTA

To gdzie umieścisz na swoim blogu Call To Action może mieć duże znaczenie. Dla niektórych lepiej sprawdza się to, znajdujące się z boku strony, inni preferują lokować je na jej samym dole.

Sugerowane działania:

Sprawdzaj, która lokalizacja CTA przyniesie Ci najwięcej kliknięć. Pamiętaj, by testować je na podobnej grupie odbiorców i w podobnym okresie.

8. Rodzaje CTA

Istnieje wiele rodzajów CTA. Mogą wyskakiwać w formie pop-upa, mogą być to Slide-in’y, albo zwykłe, wstawione po boku strony.

Sugerowane działania:

Zbadaj jaki rodzaj CTA trafia do Twojego odbiorcy. Rozważ Slide-in’y, Pop-upy oraz wszelkie inne wezwania do działania, które jesteś w stanie stworzyć.

9. Podział CTA ze względu na odbiorcę

Osoby odwiedzające Twojego bloga różnią się pod wieloma względami. Zastanów się w jaki sposób ich podzielić, tak by Twój CTA bardziej do nich przemówił.

Sugerowane działania:

Sprawdź jaki sposób na różnicowanie CTA najlepiej się sprawdzi na Twoim blogu. Możliwymi opcjami jest na przykład: podział ze względu na etap lejka sprzedaży, na którym znajduje się odbiorca, podział tematyczny lub podział ze względu na buyer personę.

10. Design

W świecie Internetu wygląd ma znaczenie i to duże. Dowiedz się więc jak powinno wyglądać Twoje idealne wezwanie do działania.

Sugerowane działania:

Testuj różnego rodzaju CTA. Sprawdź czy lepiej zostanie odebrany minimalizm czy może wezwanie do działania przepełnione grafiką i treścią.

Pamiętaj, że poznanie idealnego przepisu na bloga wymaga czasu i cierpliwości. Nigdy nie spoczywaj też na laurach. Nieustannie testuj różne opcje i poprawiaj swoje wyniki. Powodzenia!

Ania Burtan

Grafik, copywriter i certyfikowany AdWordsowiec w jednym. Specjalizuje się w wizualizacjach oraz storytellingu, zaś w wolnych chwilach zagłębia się w tajniki SEM i SEO. Absolwentka Master of Science in International Business Economics (University of Wales) oraz Wydziału Lingwistyki Stosowanej Uniwersytetu Warszawskiego. Prywatnie podróżniczka kochająca taniec i poznawanie nowych kultur. Urodzona optymistka, która swoim uśmiechem potrafi zarażać innych.