sposoby na super content

Wiele osób zastanawia się jak stworzyć super content. Skąd czerpać inspiracje? Jak dotrzeć do największej liczby potencjalnych odbiorców? Jak sprawdzić czy dany artykuł zainteresuje naszą grupę docelową? Poniżej prezentujemy 10 porad pozwalających stworzyć treść, która nie tylko na długo zapadnie w pamięci odbiorcy, lecz także stanie się tematem, którym z chęcią będzie dzielił się ze znajomymi oraz współpracownikami.

1. Śledź informacje branżowe

Śledzenie najnowszych informacji branżowych to podstawa. Jeśli jednak nie wiesz czy docierają do Ciebie wszystkie niezbędne informację zastosuj się do poniższych porad:

  • Zidentyfikuj kluczowe portale w Twojej branży i dopisz się do ich biuletynów, aby być na bieżąco z publikowanymi przez nie informacjami,
  • Subskrybuj kanały RSS blogerów, którzy piszą o Twojej branży albo mają kontakt z Twoimi potencjalnymi odbiorcami,
  • Subskrybuj newslettery z niszowych źródeł, które odnoszą się do Twojej działalności lub do działalności Twoich odbiorców i konkurentów,
  • Ustaw alerty Google (Google Alerts) dla słów kluczowych powiązanych z Twoją branżą, produktami oraz problemami Twoich odbiorców.

Codzienna lektura otrzymywanych informacji z pewnością natchnie Cię do wielu pomysłów na przyszły content. Może on przybrać wiele postaci. Jedną z najbardziej powszechnych jest wpis na blogu firmowym komentujący popularny nagłówek mediów branżowych, który jednocześnie wyjaśnia Twoim odbiorcom zaistniałą sytuację.

2. Monitoruj media społecznościowe

Dzięki obecności w mediach społecznościowych możesz uzyskać natychmiastową informację na temat opinii Twojej grupy docelowej. Jej dokładna analiza umożliwi Ci uzyskanie wielu nowych tematów do publikacji. Będą one również miały większą szansę na promocję bowiem są odpowiedzią na tematy, które interesują Twojego odbiorcę. Jeśli zauważysz, że wiele osób nurtuje pewna kwestia, stwórz odpowiedni content, który odpowie na zadawane pytania. Jeśli będzie to prośba o rekomendacje, opracuj ebook’a prezentującego zestawienie najbardziej polecanych firm lub miejsc.

W celu efektywnego monitorowania mediów społecznościowych potrzebować będziesz odpowiedniego oprogramowania, które pozwoli Ci zidentyfikować tematy, które najbardziej Cię zainteresują.

Na zlecenie firmy SentiOne IRCenter przeprowadziło badanie „Rynek monitoringu i analiz social media 2013”. Na jego podstawie wyłonione zostały 3 najbardziej popularne firmy, które znacznie ułatwiają monitoring mediów społecznościowych. Są to:

  1. Brand24, które uzyskało 50% głosów uczestników badania,
  2. Sentione – 30% głosów,
  3. Newspoint – 19% głosów.

Jeśli zaś chodzi o narzędzia pozwalające na analizę mediów społecznościowych zdecydowanym numerem 1 jest SoTrender, z którego korzysta 47% badanych. Kolejne pozycje zajęły odpowiednio NapoleonCat (19%) oraz Socialbakers (21%).

3. Utwórz zespół odpowiedzialny za tworzenie treści

Skoro czytasz ten artykuł istnieje spora szansa, że jesteś osobą, która w Twojej firmie tworzy najwięcej content marketingu. Nie powinno to być jednak regułą. Wsparcie techniczne, pracownicy bezpośrednio obsługujący klienta czy też managerowie produktu to ludzie, którzy znacznie mogą przyczynić się do promocji Twojej działalności. Dzięki ich unikalnemu spojrzeniu mogą stworzyć świetną treść, która będzie tym, na co czekała Twoja grupa docelowa.

  • Poproś ich by okazjonalnie (aczkolwiek regularnie) pisali wpisy na bloga firmowego, które powiązane będą z ich zakresem obowiązków,
  • Przeprowadź z nimi krótkie wywiady na temat ich doświadczenia i zamieść je w formie wideo,
  • Zaproś ich do stworzenia krótkich prezentacji oraz do odpowiedzi na pytania podczas webinarów.

Jeśli uda Ci się stworzyć kulturę content marketingu w Twojej organizacji, dużo łatwiej będzie Ci zadbać o wartościowy i angażujący marketing treści.

4. Przygotuj content na czarną godzinę

O tym, że wpisy na Twoim blogu powinny być regularne wspominaliśmy już niejednokrotnie. Przeczytać możesz o tym m.in. we wpisie 10 zasad w prowadzeniu bloga firmowego. Bądź jednak przygotowany na niezaplanowane wydarzenia. Pracownik, który miał stworzyć nowy wpis zachorował? Tekst, który miał zostać opublikowany nie jest już aktualny? Zawsze posiadaj odpowiedni zapas contentu dzięki czemu zachowasz terminowość publikacji i unikniesz niepotrzebnego zamieszania.

5. Modyfikuj i udoskonalaj content

Prawie każdy temat może być przedstawiony na wiele sposobów. Znajdź sposób na ujęcie tego samego tematu pod różnymi postaciami. Może to nastąpić dzięki:

  • Połączeniu „starego” tekstu z nowymi filmami video dzięki czemu stworzysz unikalne podejście do tematu,
  • Wykorzystaniu Twoich dotychczasowych filmów i zamienieniu ich na wpisy na blogu albo ebooki,
  • Skorzystaniu z pytań i komentarzy z Twojego webinarium do utworzenia ebooka zawierającego swego rodzaju kompilację tego o co najczęściej pytały się uczestniczące w nim osoby,
  • Stworzeniu prezentacji firmy w wielu formatach. Umieść slajdy na SlideShare albo Prezi, zaś filmy na YouTube lub Vimeo.

6. Zawsze miej przy sobie smartfona

Stworzenie odpowiedniego filmu wideo nie musi być długim i żmudnym procesem. Zawsze staraj się mieć przy sobie narzędzie pozwalające na nakręcenie krótkiego filmu, chociażby za pomocą Twojego telefonu. Jakiej tematyki może dotyczyć film?

  • Jeśli zauważysz pytanie, które nurtuje Twojego odbiorcę, poproś odpowiedniego pracownika firmy, by krótko na nie odpowiedział rozwiewając wątpliwości pytającego. Następnie umieść jego odpowiedź w Internecie.
  • Jeśli uczestniczysz w ważnych targach albo eventach branżowych nakręć krótkie wywiady z ekspertami albo uczestnikami wydarzenia. Nie musisz zadawać ambitnych pytań. Dowiedz się jaka była najciekawsza rzecz podczas wydarzenia albo czego nauczyli się w nim uczestnicząc.

7. Twórz zestawienia i rankingi

Podsumowania, przeglądy i zestawienia to najbardziej popularne sposoby na zapełnienie stron tekstem wykorzystywane przez wydawców. Dzieje się tak szczególnie pod koniec roku albo w okresie spadku produktywności. Zaplanuj je odpowiednio w swoim kalendarzu redakcyjnym. Przykładowo możesz stworzyć:

  • Miesięczne zestawienie Twoich najbardziej popularnych wpisów na blogu albo Twojego najlepszego ebooka,
  • Listę Twoich najbardziej popularnych produktów niszowych,
  • „Wakacyjną lekturę” najlepszych książek biznesowych dla osób zainteresowanych marketingiem b2b

Takie tematy mają największe szanse na dotarcie do największej liczby odbiorców. Pomyśl nad stworzeniem kreatywnego i zabawnego zestawienia, które pozwoli Ci się wyróżnić.

8. Przeprowadź oryginalne badanie

Twoi obecni oraz potencjalni odbiorcy uwielbiają nowe dane. Zastanów się jakie badanie możesz przeprowadzić w ramach Twojej branży, które może zaciekawić Twoją grupę odbiorców. W tym celu pomocne będzie SurveyMonkey albo inne platformy do tworzenia ankiet online.

Jeśli nie chcesz przeprowadzać nowego badania sprawdź Twoje wyniki sprzedaży, by określić najbardziej popularne produkty, kraje ich dystrybucji czy też zwyczaje zakupowe (pora dnia, dzień tygodnia etc.). To również może stanowić ciekawy temat dla marketingu treści.

9. Obserwuj nie tylko Twoją branżę i odbiorców

Nikt nigdy nie powiedział, że powinieneś pisać tylko i wyłącznie o Twojej branży. Obserwuj również to, co dzieje się poza nią i znajduj odpowiednie powiązania z Twoją działalnością. Dzięki temu znacznie zwiększysz prawdopodobieństwo zaistnienia w sieci. Twoi odbiorcy mają wiele różnych zainteresowań. Jeśli w publikowanej treści wspomnisz któreś z nich, zyskujesz dużą szanse na większą promocję oraz nawiązanie więzi z Twoją grupą docelową.

Zawsze miej oczy szeroko otwarte. Opóźnienie pociągu i powiązana z tym reakcja pracowników kolei może zainspirować Cię do napisania artykułu o ogromnym znaczeniu odpowiedniej i sprawnej obsługi klienta bądź też o reakcji na nieplanowane sytuacje. Olimpijska wygrana zawodnika, któremu wcześniej nie dawano szans na zwycięstwo może być powiązana z artykułem na temat tego, że wszystko jest możliwe jeśli tylko ciężko pracujemy na nasz sukces.

10. Stwórz listę „wiecznie żywego” contentu

Nie wszystko co publikujesz musi być powiązane z najnowszymi informacjami publikowanymi przez media branżowe. Jednocześnie nie zawsze znajdziesz nowość, którą uznasz za coś wartego poruszenia. Dlatego też stwórz listę „wiecznie aktualnego” contentu (ang. evergreen content). Są to tematy, które bez względu na porę roku, sytuację ekonomiczną kraju czy też inne czynniki zewnętrzne zainteresują Twojego odbiorcę. Co je wyróżnia? Są one aktualne dla odbiorców przez dłuższy okres czasu, gdyż odpowiadają na pytanie bądź przedstawiają porady, które są postrzegane przez nich jako wartościowe. Co więcej, treść taka powinna być wyjątkowa i oryginalna, wyczerpująca i umożliwiająca zgłębienie dalszej wiedzy z danej tematyki.

Przykładowo takimi tematami są:

  • Lista wartościowych blogów, raportów czy zasobów z danej branży czy tematyki,
  • Tzw. artykuły „how to” czyli te, które odpowiadają na uniwersalne problemy Twojego odbiorcy.

„Wiecznie aktualny” content nie tylko pozwoli na wypełnienie dziur w Twoim kalendarzu redakcyjnym, lecz także jest niezwykle wartościowym nabytkiem content marketingu. Dzięki niemu stale zwiększać będziesz ruch na Twojej stronie bowiem poruszane tematy nigdy nie stracą na wartości.

Tomasz Winter